جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هفته وحدت

حوزه/ آیات الهی جوامع انسانی را به سمت خوبی‌ها سوق می‌دهد و رسیدن به این مهم را در گرو پیشوایی پیامبران الهی و صالحان بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه دکتر اسماعیل چالشکان،  در نشست هم‌اندیشی استادان قرآنی ایران و ترکیه، که در مؤسسه الحکمة در قم برگزار شد، ضمن ارائه تاریخچه از اسلام، با بیان این که نبی مکرم اسلام(ص) به پشتوانه مبانی الهی، حکومت اسلامی را از مدینه آغاز نمودند، اظهار داشت: سخن از مدینه، سخن از دنیایی است که اسلام به دنبال احیای آن است و حوادث مدینه در شناخت این ابعاد بسیار اهمیت دارد.

استاد دانشگاه دانشگاه آنکارا پیشوایی آیات قرآن کریم و بنیه‌های حمایتی آیات الهی را در ایجاد جامعه اسلامی مدینه بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: سوره انفال در پی جنگ مشرکان و مؤمنان، مسئله غنائم جنگی را مورد توجه قرار داده است و از اسلوب ارشادی ورود می‌نماید.

وی با بیان این که آیات الهی وظیفه مؤمنان را در پیشگاه خداوند متعال و رسول گرامی اسلام(ص) و حتی نفس بر مبنای ارتباطات مؤمنانه ترسیم می‌کند، خاطرنشان ساخت: انسان اگر تأملی در حوادث مرتبط با آیات الهی و اهداف متعالی و رویکردهای جهت‌بخش آن داشته باشد، به نتایج خوبی خواهد رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیلدیریم بایزید ترکیه با بیان این که مدینه در دوران رسول‌الله(ص) به جامعه‌ای متعالی تبدیل شد، گفت: در عین وجود برخی از الزامات شرایطی و ضعف‌هایی که ناظر به ویژگی‌های بشری مسلمانان مدینه ایجاد می‌شد، این دوران را می‌توان از افتخارآمیزترین دوران اسلام به شمار آورد.

وی با بیان این که با وجود نواقص و خطاهای احتمالی و انسانی، مدینه از بهترین جوامع انسانی بود، اظهار داشت: قرآن کریم با توجه به رویکرد تعالی‌بخش مدینه در دوران نبی مکرم اسلام(ص)، از آن دوران به جامعه مؤمنانه تعبیر نموده است.

استاد دانشگاه آنکارا کمال‌طلبی، حرکت به سمت ایمان و تقوا را از مهم‌ترین تأکیدات آیات الهی عنوان کرد و ابراز داشت: آیات الهی جوامع انسانی را به سمت خوبی‌ها سوق می‌دهد و رسیدن به این مهم را در گرو پیشوایی پیامبران الهی و صالحان بیان می‌کند.

دکتر چالشکان ایمان و عمل صالح را پایه‌های اصلی دین از دیدگاه قرآن برشمرد و خاطرنشان کرد: ایمان، همان تصدیق وحدانیت باری‌تعالی و باورمندی به آخرت است؛ ایمان، نیرویی محرک برای انگیزه‌بخشی به مؤمنان است تا به سوی تعالی و کمال گام بردارند.

عضو هیئت علمی گروه تفسیر و علوم پایه اسلامی دانشگاه بیلدیریم بایزید ترکیه عمل صالح را واژه راهبردی آموزه‌های الهی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: هر عمل و رفتار انسانی که تأثیری مؤمنانه بروز دهد، عمل صالح نامیده می‌شود.

دکتر چالشکان همراهی اخلاق و احکام را از ویژگی‌های مدینه ذکر و ابراز نمود: اخلاق جایگاهی اولی نسبت به احکام دارد و در صورت تثبیت جایگاه اخلاق بر محوریت شعور ایمانی، انگیزه عمل به احکام در افراد شکل خواهد گرفت.

وی تقویت شعور مؤمنانه را از الزامات اهتمام به اخلاق و اخلاق‌مداری اسلامی و در نتیجه، عمل به احکام عنوان کرد و یادآور شد: براساس آیات الهی، زمانی اخلاق ارزشمندی خود را حفظ خواهد نمود که همزمان، عمل صالح مورد توجه قرار گیرد.

دکتر چالشکان با بیان این که مسئله خانواده و مباحث ازدواج و مباحث پیرامونی آن اعم از تربیت اولاد و... در آیات الهی به خوبی مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: آیات الهی، خانواده را مفهومی بنیادین برای تشکیل جامعه آرمانی، مؤمنانه و امت محمدی(ص) برمی‌شمارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیلدیریم بایزید ترکیه ضمن تأکید بر اهمیت از میان بردن بی‌ایمانی و مقابله با شرکت و نفاق، اظهار داشت: کسی که به خداوند متعال، نبوت پیامبران الهی و آخرت اعتقاد داشته باشد، هیچ گاه خطاها، ضعف‌ها و فقرهای عقیدتی مسلمانان را به بی‌ایمانی و کفر تعبیر نخواهد کرد.

استاد دانشگاه آنکارا با اشاره به این که همه انسان‌ها، مخاطبان آیات الهی هستند، اظهار داشت: قرآن کریم ضمن هشدار به انسان‌ها درباره خطرات حرکت آدمی به سمت بی‌ایمانی، مؤلفه‌های تأثیرگذار در حرکت انسان را به سمت بی‌ایمانی به خوبی بیان نموده است.

وی آراستگی ایمانی انسان‌ها را در تمام ابعاد مادی، اخلاقی و معنوی، از تصریحات آیات الهی برشمرد و خاطرنشان کرد:  نبی مکرم اسلام(ص)، امت واحد را از چارچوب‌های زبانی، قومی، ملیتی و جغرافیای سرزمینی خارج نمودند و توحید و اعتقاد به خداوند متعال را پایه اصلی امت اسلامی ذکر فرمودند.

دکتر چالشکان، در پایان، تأکید کرد: در صورت تشکیل امت اسلامی بر پایه وحدت، پیروان همه ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر، زندگی تعاملانه و مسالمت‌آمیزی خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha