جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علامه طباطبایی

حوزه/ مسئول مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) لویزان تهران با اشاره به جایگاه علامه طباطبایی در احیای فلسفه اسلامی، گفت: علامه با علم حکیمانه خود توانست بین فلسفه، عرفان، فقه و اصول و ظاهر و باطن دین را جمع کند و با این اجتهاد علمی و معرفتی به حقیقت دین دست پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی، مسئول مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) لویزان تهران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با تاکید بر بزرگداشت مقام علامه سید محمد حسین طباطبایی به بیان ویژگی های علمی و عملی علامه پرداخت و اظهار داشت: بعضی از علما هستند که به حقیقت دین دست پیدا کرده اند و علامه طباطبایی جز علمایی بود که در فقه و اصول در حد اجتهاد و مرجعیت بود. ایشان واقعا در  فلسفه عالی بودند و کتاب های فلسفی که ایشان نوشتند بهترین کتاب های فلسفی است وبه حق این کتاب ها را  کتاب های درسی حوزه قرار داده شد.

مسئول مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) لویزان تهران افزود: نکته ی بعدی که می توان در مورد علامه بیان کرد، جامعیت ایشان و یکسان بودن ظاهر و باطن علامه است. ایشان عارف بزرگ و از عرفای نامدار جامعه ی ماست. علامه طباطبایی توانسته بود بین فلسفه، عرفان، فقه و اصول و ظاهر و باطن دین را حکیمانه جمع کند، لذا جزو علمایی است که توانسته به حقیقت دین دست پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی با بیان جایگاه علامه در احیای فلسفه اسلامی و نو آوری در این زمینه، ابراز داشت: یکی از نظریات ایشان این وحدت علوم و ارتباط علوم با یکدیگر است، ولی در عین حال در فلسفه تبحر دارد و هنگامی که فلسفه می گویند، محض فلسفه را تدریس می کند که این قدرت اجتهادی علامه را در فلسفه نشان می دهد، چرا که علوم مختلف را مخلوط نمی کند و این از عظمت علمی ایشان سرچشمه می گیرید.

وی افزود: از اقدامات مهم علامه این است که فلسفه را از تطبیقات بیش از حدی که وقت فلاسفه را می گرفت و آنها را از کار کردن درجهات مختلف جامعه  و دین باز می داشت، منزه و پیراسته کرد و فلسفه ای تحویل جامعه حوزوی  داد که در آن افراط وجود نداشت.

مسئول مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) لویزان تهران با بیان ویژگی علامه در جهت بیان حقایق دین، اظهار داشت: علامه طباطبایی توانست با فلسفه تمام حقایق دینی را بدون اینکه به آیه قرآن و روایت اشاره کند با قوانین عقلی ثابت کنند. یعنی یک کافر با خواندن کتاب های ایشان که عقلی صرف است کاملا می تواند یک مسلمان، عارف، عابد و فیلسوف کامل بشود.

وی با بیان نوآوری های علامه طباطبایی در فلسفه، گفت: علامه عالم نفس الامر را عالم اعتبار قرار داده به صورتی که قبل از ایشان علما عالم اعتبار را جز عالم نفس الامر قرار نمی دادند. نوآوری دیگر علامه تالیف کتب فلسفه برای طلاب است که فلسفه را با زبان روز و زبان ساده توانست به طلاب و دانشجویان دینی بیان کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی در پاسخ به این سؤال که رویکرد اجتماعی علامه طباطبایی چگونه بود، توضیح داد: اصلا خصوصیت فلسفه این است که انسان را یک انسان اجتماعی به تمام معنا بار می آورد، لذا شما نگاه کنید شاگردان علامه درتمام حیث های سیاسی وعلمی سرآمد هستند. افرادی نظیر شهید مطهری یک وجهه اجتماعی دارند که این همان رویکرد اجتماعی تام علامه طباطبایی و بخصوص فلسفه است.

مسئول مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) لویزان تهران در پایان با اشاره به سیره علامه که تربیت را بر سیاست تقدم می دانست، گفت: افرادی هستند که قبل از تربیت نفس خود وارد سیاست می شوند و در نتیجه هم خود زمین می خورند و مردم را هم به انحراف می کشانند. افرادی نظیر علامه طباطبایی و امام راحل و شهید مطهری و عرفای دیگر اول وجود خود را پیراسته کردند تا در مسیر هدایت جامعه دچار لغزش نشوند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha