جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه علمیه خواهران _حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: پیامدهای علم جدید در عرصه علم و نظام‌های حکمرانی شرایط خوبی را ایجاد نکرده است. در واقع انسان امروز گرفتار یک خواب ناآرام شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید سعید رضا عاملی، در پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، به میزبانی سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما، با بیان اینکه بر اساس نظر برخی کارشناسان، محصول علم جدید منجر به آرامش بشر نشده است، بیان داشت: پیامدهای علم جدید در عرصه علم و نظام‌های حکمرانی شرایط خوبی را ایجاد نکرده است. در واقع انسان امروز گرفتار یک خواب ناآرام شده است.

وی افزود: دلیل این ناآرامی این است که نمی‌تواند خودش را دریافت کند. حال سؤال این است که در چنین شرایطی چگونه می‌شود از علوم انسانی اسلامی صحبت کرد. در دو  ساحت قابل تبیین است؛ یکی ساحت هستی‌شناسی و دیگر اینکه چه مسیری را برای زندگی کردن این ساحت پیش رو داریم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ابراز داشت: علوم تجربی در بنیان خودش ابطال‌پذیری را به عنوان اصل قرار داده است و از آن زمان که به علم آزمون‌شده دست می‌یابد، ابطال‌پذیری گرفتاری‌ای را برای این علوم ایجاد کرده است.

وی با اشاره به تعریف علما و حکما درباره علم ادامه داد: حکمایی داشتیم که علوم مختلف را می‌دانستند و دانش یکپارچه بر این معنا متمرکز بود که دانش یک پیکره دارد. ذیل دانش یکپارچه رویکرد بین رشته‌ای و فرارشته‌ای بین موضوعات مانند  اقتصاد سیاسی، پزشکی اجتماعی، مهندسی اجتماعی و غیره ایجاد شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این ترکیب‌ها را محصول ناتوانی در حوزه‌های رشته‌ای دانست و گفت: در این زمینه باید نگاهی چند رشته‌ای به پدیده‌ها داشته باشیم. این در حالی است که جهان مجازی، جهان دومی را ایجاد کرد که به لحاظ معماری با جهان اول تفاوت دارد. 

وی با بیان اینکه جهان مجازی ضرورت نگاه چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را افزایش داده است، افزود: علوم انسانی اسلامی  باید بتواند به مجموعه حقایق هستی توجه کند. زیرا رمزگشایی از رمزهای هستی ما را به علم یکپارچه می‌رساند. پس در فهم هستی نیازمند نگرش اسلامی هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha