جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: بصیرت افزایی و روشن‌گری نسبت به فتنه اخیر از رسالت‌های مهم نخبگان است تا این وقایع از سوی بدخواهان مصادره به مطلوب نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، امروز در نشست بصیرتی که ویژه اغتشاشات اخیر با حضور طلاب حوزه علمیه برگزار شد، به تبیین رسالت طلاب و روحانیان در روشنگری نسبت به این‌گونه فتنه‌ها پرداخت.

وی افزود: رفع شبهه در مورد فتنه‌ها برای مردم زمانه و آیندگان از جمله رسالت‌هایی است که بر عهده مؤمنان به‌ویژه نخبگان جامعه قرار گرفته است تا دیگران این موضوعات را مصادره به مطلوب و نفع خود نکنند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: اگرچه بصیرت افزایی و روشنگری در مورد فتنه‌ها رسالتی همگانی است؛ ولی در اصل این نخبگان جامعه هستند که باید وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: بر این اساس بصیرت افزایی و روشن گری نسبت به فتنه اخیر از رسالت‌های مهم نخبگان است تا این وقایع از سوی بدخواهان مصادره به مطلوب نشود.

وی افزود: به همین دلیل امام علی (ع) در خطبه 68 نهج‌البلاغه در توبیخ اصحاب خود می‌فرماید: «کمْ أُدَارِیکمْ کمَا تُدَارَی الْبِکارُ الْعَمِدَةُ وَ الثِّیابُ الْمُتَدَاعِیةُ»؛ یعنی چقدر با شما مدارا کنم همچون مدارا کردن با شتران تازه‌کار که از سنگینی بار، پشتشان مجروح می‌شود و یا همچون جامه کهنه و فرسوده‌ای که هرگاه گوشه‌ای از آن را بدوزند از سویی دیگر پاره می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به ملزومات روشنگری نسبت به فتنه‌ها و حوادث اجتماعی، اظهار کرد: یک واقعیت این است که برای شناخت پدیده‌ها و تحولات مختلف و از جمله حوادث اجتماعی باید زمینه‌ها و واقعیت‌های شکل‌دهنده به‌گونه‌ای بی‌طرفانه شناخته شود.

وی ادامه داد: مثلاً در مورد فتنه‌های صدر اسلام می‌بینیم قدرت نرم اسلام اموی در شام و جلوه‌گری‌های مزورانه معاویه در ارائه اسلام غیرانقلابی بعد از نبی مکرم اسلام، قهرمان خیبرشکن اسلام را چنان می‌آزارد که آرزوی مرگ می‌کند و در صفین هم چه افرادی را تحمل کرده و به چه تصمیماتی ناچار می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: در جریان این فتنه‌ها در صدر اسلام، علقه معاویه با اسقف‌های مسیحی و نوع جغرافیای جمعیتی شام نسبت به رومیان و مسلمانان، جریان نفوذ را در نقشه‌ریزی آینده برای تقابل شام و حجاز کمک کرد.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این اقدام بسیار مهم است؛ زیرا این آن نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری است که در طول تاریخ شاهد بوده‌ایم و در عصر حاضر هم انتخابات به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا می‌تواند زمینه نفوذ به مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم سازی را مهیا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha