جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پژوهش

حوزه/ قریب به ۵ هزار پرونده از روحانیون استان برای درس خارج در دفتر امور فضلا وجود دارد که قریب به ۳هزار۱۰۰ نفر از روحانیون در حلقات و جلسات درس خارج استان فعالانه شرکت می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محسن جلالی، پیش از ظهر امروز  در نشست هم اندیشی نمایندگان حلقات دروس خارج استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان یکی از استان های برخوردار در زمینه برگزاری دروس خارج فقه و اصول است.

وی با اشاره به اینکه در نزدیکی این استان در استان چهارمحال و بختیاری، استاد درس خارج به صورت پروازی از قم می آید گفت: باید طلاب و فضلای حوزه علمیه استان اصفهان برپایی حلقات دروس خارج فقه را قدر بدانند و با شرکت پرشور دراین جلسات شکر آن را به جا آورند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان اصفهان تاکید کرد: وضعیت اصفهان در باب ارائه درس خارج نسبت به سطح کشور بسیار قابل قبول است  چرا که در استان؛ حدودا ۲۴ استاد درس خارج وجود دارد که ۵۸ عنوان درس فقه واصول ارائه می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مدرسه صدر بازار هفت حلقه درس خارج، در مدارس دیگر چون حضرت ولیعصر، دارالحکمه، صاحب الزمان، امام صادق چهارباغ  و مسجد اقامنیر نیز دروس خارج برگزار می شود و در شهرستان های اطراف  اصفهان، همچون رهنان، درچه، شاهین شهر، دولت آباد، زرین شهر، فلاورجان، خوراسگان، خمینی شهر، شهرضا ونجف آباد دروس خارج برپا می شود.

حجت الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: قریب به ۵ هزار پرونده از روحانیون استان برای درس خارج در دفتر امور فضلا وجود دارد که قریب به ۳هزار۱۰۰ نفر از روحانیون در حلقات و جلسات درس خارج استان فعالانه شرکت می کنند.

* فاضل شدن همه طلاب هدف نخست حوزه علمیه است

وی با بیان اینکه وقتی برای طلبه ای اشتغال رد می شود، طبق قوانین  باید حداقل دو درس فقه واصول را در طول هفته به مدت ۴ الی۵ روز شرکت کند، همچنین اساتید درس خارج حتما باید حداقل تعداد روزهای لازم را برای تدریس حضوریابند و به دو روز در هفته اکتفا نکنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان اصفهان خطاب به نمایندگان حلقات دروس خارج، عنوان کرد: جدی گرفتن حضور وغیاب ها بسیار مهم است و به هیچ عنوان نباید اهمال کاری در این زمینه  صورت گیرد، فاضل شدن همه طلاب هدف نخست حوزه علمیه است.

وی تاکید کرد: درس خارج صرفا برای مجتهد شدن نیست، چه بسا بسیاری از مطالب درس خارج برای علمیت حوزه علمیه  و امر تبلیغ بسیار حائز اهمیت است، تسامح وتساهل در امر حضور وغیاب دروس خارج اصلا قابل قبول نیست چرا که حضور کم  رنگ شاگردان در کیفیت آموزش حوزه علمیه تاثیر منفی دارد.

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: نمایندگان حلقات درس خارج نسبت به جدیدالوردی های دروس خارج امسال حساس بوده و بررسی کنند که نواقصی از سطح مقدماتی روحانیون وجود نداشته باشد.

وی افزود: مداومت بر امر نظرسنجی از فضلای شرکت کننده در دروس خارج نسبت به نحوه تدریس استاد، نحوه بیان و محتواهای ارائه شده در دروس خارج، اهتمام داشته باشید و جهت تقویت وارتقای مطالب به مسولان پژوهشی حوزه علمیه انتقال دهید.

*پژوهش هویت دروس خارج است

معاون پژوهش حوزه علمیه استان اصفهان تصریح کرد: ضبط و ثبت مطالب بیان شده در دروس خارج توسط فضلای نمایندگان حلقات دروس خارج امری ضروری است.

وی در پایان اذعان کرد: دروس خارج یک هویت پژوهشی دارد، بنابراین اساتید دروس خارج به گونه ای باید تدریس کنند که طلاب و فضلا را به سمت پژوهش سوق دهند.

حجت الاسلام جلالی در پایان بر اموری چون حمایت از تقریرات  دروس خارج توسط فضلای دروس و معرفی ممتازین فعالین کلاس های درس خارج برای حمایت  و تشویق تاکید ورزید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha