سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سمیه خراسانی

حوزه/ عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: برای کنترل خشونت و اهمیت یافتن هنجارها باید به کارکردهای خانواده به‌عنوان واسط بین فرد و جامعه توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سمیه خراسانی  در نشست تخصصی نگاه چندوجهی به امنیت زنان که در مرکز مطالعات زنان با حضور دکتر جان‌بزرگی، دکتر علاسوند و سرپرست بهزیستی استان قم به مناسبت روز مبارزه با خشونت علیه زنان برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد خشونت علیه زنان اظهار داشت: هرچند خشونت علیه زنان در قدیم یک نقص فرهنگی بوده اما در دوران مدرنیته با یک ساختار پیچیده در این حوزه روبه‌رو هستیم.
وی منابع خشونت علیه زنان را موردبررسی قرارداد و افزود: در دوران مدرنیته و امکان اخذ تصمیم‌های گسترده در همه حوزه‌ها انسان را دچار سردرگمی کرده که یکی از نتایج آن خشونت بیشتر علیه زنان و مردان است.
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده از بین رفتن خشونت در جنسیت را زنگ خطری برای جامعه دانست و گفت: مدرنیته با نقض هنجارها و حق انتخاب گسترده خود عاملی برای افزایش خشونت شده است.
وی یکی از موضوعات مغفول مانده در حوزه خشونت را  شناخت شاخص‌های خشونت عنوان و تصریح کرد: برای کنترل خشونت و اهمیت یافتن هنجارها باید به کارکردهای خانواده به‌عنوان واسط بین فرد و جامعه توجه بیشتری شود.
خراسانی یکی از کارکردهای خانواده را بازتولید ارزش‌ها خواند و بیان کرد: باید در خانواده دو اصل برابری و آزادی به‌درستی آموزش داده شود و نباید تربیت به بیرون از خانواده و جامعه واگذار شود.
وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های دیگر ایجاد خشونت عوامل فرهنگی و عدم آمادگی افراد برای ورود به جامعه بوده که باید این موضوع موردتوجه بیشتر خانواده به‌عنوان نهاد تربیتی قرار گیرد تا زن و مرد جامعه‌پذیرتر شده و نقش مکملی خود را به‌خوبی ایفا کنند.
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده یکی دیگر از راهکارهای مقابله با خشونت را حل بحران هویتی جامعه دانست و ابراز کرد: برای کنترل خشونت باید در تحولات هویتی افراد جامعه بازنگری شده و با حفظ هنجارها خانواده را به سمت ثبات هدایت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تربیت مردان جامعه و حل تغییرات هویتی آن‌ها در جامعه و ایجاد نگرش صمیمت و مکمل بودن در کنار توانمندسازی و آگاه‌سازی زنان نسبت به خشونت دارای اهمیت بوده و نمی‌توان تنها در یک بعد حرکت کرد.
 

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha