سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه گفت: بر اساس سیاست های برنامه نظام رشته ای مراکز تخصصی بعد از سطح ۴ نخبگان خود را آماده کنند تا در این طرح و در دوره ای مشخص و حجم محدود به قله های رفیع علمی برسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله علیرضا اعرافی در ششمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی با موضوع "حوزه و گام دوم انقلاب" که امروز در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت علمی حوزه های علمیه و مهارت های آموزشی ما در جهت تکمیل یک حرکت جامع تخصصی کارهایی را طی یکسال گذشته با راهنمایی، همراهی و حضور بیش از ۱۰۰ استاد، صاحب نظر و دوستان ستادی در بخش های مختلف در قالب طرح ها و برنامه های تحولی تا یک دهه آینده را تدارک دیده ایم که برخی عملیاتی و برخی دیگر در شرف انجام می باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: برخی از موضوعات در شورای گسترش در حال بحث و بررسی است و این شورا طی دو سال اخیر ساعت ها جلسه به منظور رسیدگی به این موضوعات برپا کرده و کماکان نیز انجام می شود.

آیت الله اعرافی بیان داشت: شورای گسترش در زمینه تصویب ۲۰۰ رشته، گرایش، مقطع و محل قریب به دو نیم سال مشغول به برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی می باشد که بحمدالله توانسته ایم گام مهمی را در تحول نظام آموزشی حوزه برداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تدوین متون یکی از دشوراترین و سخت ترین مسائل در حوزه پژوهش و آموزش می باشد، گفت: در این عرصه توانسته ایم با تدوین سرفصل های آموزشی و تربیتی که تاکنون بسیار عقب بوده ایم اقدامات درخور و ارزشمندی را ارائه کنیم بطوریکه تا کنون ۵۰ رشته سرفصل نویسی شده است.

وی بیان کرد: امروز نقش مراکز تخصصی در کمک و یاری رسانی به همکاران ما در زمینه منبع یابی، تدوین سرفصل ها و راهنمایی علمی می تواند بسیار ارزشمند باشد. در نقشه جامع که ۲۰ سال آینده حوزه علمیه را ترسیم کرده است و ما ۳ برنامه ۵ ساله از آن تدوین کرده ایم مشخص می کند چه کسی و چه چیزی در کجا باید قرار بگیرد و قرار داشته باشد.

آیت الله اعرافی به نظامات جامع حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: از این نظامات که ۱۵ مورد آن در شورای عالی حوزه های علمیه تصویب شده است باید کمر همت را ببندیم در راستای یک تحول پایدار و عمیق و پرزحمت به سوی آینده ای پر امید گام برداریم.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مراکز علمی و تخصصی حوزه اشاره کرد و افزود: مراکز تخصصی و علمی فاصله خود را نسبت به بدنه حوزه و مرکز مدیریت کم کنند و گروه های علمی نقش  جدی را در این خصوص بیش از گذشته ایفا کنند و به گونه ای نباشد که وقتی ما واسپاری کرده ایم زمانیکه نتایج را رصد کنیم شاهد افول باشیم.

عضو شورای عالی حوزه افزود: با توجه به اینکه من شخصا پایان نامه ها سطح ۴ را بررسی می کنم و حتی پرونده های علمی و رازیابی ها را نگاه می کنم برخی خیلی قوی و حرفی برای گفتن و برخی متوسط است اما نباید به این اکتفا کرد باید هر گونه طرح و برنامه علمی که انجام می دهیم گامی رو به جلو باشد و نوآوری خلق کند.

وی تصریح کرد: محققان و پژوهشگران باید نسبت به متون، منابع و جزوات درسی وسواس داشته باشند و نسبت به منابع علمی خود بهترین را انتخاب و مطالعه کنند.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: انتظار داریم بدنه مراکز تخصصی عمق و گسترش پیدا کند و تعامل بیشتری را با بدنه حوزه داشته باشد این وضعیت فعلی کافی نیست و نیاز به تقویت این تعامل وجود دارد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha