جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی نماز جمعه

حوزه/ خطیب جمعه قم، با هشدار علیه نقشه خطرناک و جدیدی که از سوی آمریکا علیه محور مقاومت شکل گرفته است، هدف این حرکت را ایجاد اغتشاش در کشورهایی دانست که در محور مقاومت قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس این شهر برگزار شد، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه در ظاهر دارای یک ظاهر روان و گویا است و رهبر انقلاب در این بیانیه هم گذشته چهل ساله را جمع بندی و تحلیل کرده اند و هم با رویکرد و نگاهی به آینده، آفاق پیشروی را گشوده اند، در عین حال اگر این بیانیه که از سوی هدایت گر و رصدگر انقلاب صادر شده را تحلیل کنیم به لایه های عمیقی می رسیم که ما را به قوانین و قواعدی خاص رهنمون می کند.

وی افزود: درست است که ایشان در جمع بندی بیانیه به 7 تصویه کلان به عنوان راهبردهای آینده انقلاب اشاره فرمودند ولی در متن عمیق بیانیه و لایه های تحلیلی بیانیه بیش از 30 قانون در خصوص انقلاب وجود دارد؛ اصل مهمی که ایشان به آن اشاره می کنند، جمع بین آرمان ها و نگاه واقع بینانه است.

خطیب جمعه قم بیان کرد: در مسیر انقلاب دو مسیر غلط وجود داشت که باید از آنها چشم پوشی کرد؛ نخستین نگاه یک نگاه آرمانگرایی صرف است که هیچ واقعیت را قبول نمی کند، ولی نگاه دوم که طبع راحت طلبی انسان ما را به آن سمت می کشاند آن است که واقعیت های دنیا باید ما را از آرمان ها جدا کند.

وی گفت: تسلیم واقعیت ها شدن موج خطرناکی است که ممکن است جریان انقلابی را نیز در خود هضم کند؛ اگر کسی از واقعیت ها غافل شود راه غلط می رود و کسانی هم که واقعیات جاری آنها را از آرمان ها دور کرده است نیز راه غلطی می روند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ما هیچگاه از آرمان های انقلاب باز نمی مانیم زیرا باید ملتی پارسا در راه خدا باشیم ولی در عین حال باید واقعیت ها را دید و تاکتیک ها را در جایی که باید، تغییر خواهیم داد؛ در بیانیه گام دوم نیز به این اصل اشاره شده است.

وی با اشاره به حوادث اخیر در ایران و محور مقاومت بیان کرد: معتقدیم که در اجرای سیاست های اقتصادی که احیانا برخی از آنها اصول درست و مهم است نیازمند برنامه ریزی های سنجیده تری هستیم و شیوه های اعمال سیاست های اقتصادی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی یادآورشد: باید بپذیریم که در اعمال همین افزایش قیمت بنزین و اجرای آن می توانستیم بهتر و درست تر عمل کنیم؛ مسئولان ما باید به این امر در آینده حرکت های اقتصادی توجه بیشتر کنند.

وی گفت: دغدغه های معیشتی مردم و نگرانی های مردم و نخبگان و مراجع عظام درباره قیمت ها و زندگی اقشار ضعیف و متوسط را نباید کم انگاشت؛ باید عمق درد و رنج طبقات محروم را در زمانی که دست آنها از نان کوتاه است، را درک کرد؛ باید این دغدغه را مهم بشماریم.

خطیب جمعه قم تصریح کرد: حساب اغتشاش گران جدا است، ولی طبقاتی از مردم رنج دارند؛ یکی از عوامل مهم این سختی ها فشار سنگین دشمن است ولی کنترل قیمت ها و انجام حمایت ها و... نیز در این زمینه مهم است.

وی گفت: باید از این حوادث فرصت را مغتنم بشماریم تا وابستگی بودجه را به خام فروشی و صادرات نفت خام قطع کنیم؛ این بند نام نامبارکی است که باید قطع شود؛ همه نیز در این عرصه باید همراهی کنند؛ باید به روزی برسیم که اقتصاد ما محصولی از تولید باشد.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: برای رسیدن به این شرایط، کنترل فرارهای مالیاتی، کنترل قاچاق، فسادزدایی و حمایت از تولید، چهار اصل مهمی است که می توان با رعایت آنها به سمت اقتصاد مورد نظر حرکت کرد.

خطیب جمعه قم با ذکر این مطلب که نقشه جدیدی از سوی آمریکا و ایادی آنها طراحی شده است تا قدرت محور مقاومت را با اغتشاش و ناامن سازی بشکنند، یادآورشد: بنزین یک بهانه بود زیرا طراحی هایی وجود داشت تا از این مساله یک بحران بسازند؛ سفیر آمریکا رسما جلوی اقدام دستگاه های امنیتی لبنان را در کنترل اغتشاشات می گرفته است؛ محور مقاومت که عظمت خود را نشان داد امروز از سوی آمریکا با این روش تهدید می شود.

وی با اشاره به این نکته که این نقشه، از سوی ترامپ و نتنیاهو و بن سلمان و مزدوران فراری می خواهند جامعه امن را بر هم بریزند، یادآورشد: مسئولان باید خود را اصلاح کنند ولی باید بدانیم که موجی آمده تا اقتصاد محور مقاومت و ایران عزیز و شریف ما را درهم بشکند؛ ترامپ که پیشتر به شکل پنهانی به عراق سفر کرد و امروز هم دزدی وارد افغانستان شد؛ شما دزدها می خواهید ایران را در هم بشکنید، ولی در این نقشه نیز با یاری خدا و مقاومت ملت ایران با شجاعت رهبری و همت مردم و تلاش مسئولان شکست خواهند خورد.

خطیب جمعه قم تصریح کرد: مسئولان باید به ترمیم حوادث ناگوار بپردازند؛ همچنین باید از بسیج و دستگاه های امنیتی و انتظامی کشور و مردم که در خنثی سازی این حرکت های خطرناک و فاسد حضور فعال داشتند تشکر کرد.

وی گفت: از وزارت ارتباطات و شورای فضای مجازی و دولت و مسئولان انتظار می رود که مقوله شبکه داخلی در فضای اینترنت دنبال کنند؛ این مسئله سالها در دست اقدام است؛ صاحب نظران می گویند که با یک همت بلند می توان شبکه ملی و روی پای خود را بوجود آوریم؛ چین و کشورهای دیگر به این سمت حرکت کرده اند که باید شبکه ملی قوی داشته باشیم و اطلاع رسانی خوبی در این مسیر داشته باشیم ولی باید در مقابل نفوذ دشمن استوار باشیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: امروز نیز در قم و در پایگاه علم و جهاد و انقلاب مطالبه تسریع در زیرساخت های شبکه ملی را مطرح می کنیم.

وی در پایان خطبه دوم، با اشاره به ولادت امام حسن عسکری(ع) و رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی، شهادت آیت الله سید حسن مدرس و هفته بسیج برای شهدا، امام و اموات و مراجع و بزرگان از جمله مرحوم آیت الله میرمحمدی و سایر درگذشتگان آرزوی علو درجات کرد.

خطبه اول:

نام گذاری احسن روی فرزندان، شاخص های ارزشیابی در جامع هستند

خطیب جمعه قم در خطبه اول نیز با اشاره به اهمیت فقه معاملات گفت: اگر زندگی اقتصادی بر موازین صحیح و بدون مفسده استوار شد، زیست دنیایی و حیات اخروی ما تضمین خواهد شد.

وی افزود: سرقت و اختلاس، دزدی و غش و ربا و رشوه و این شکل از مفاسد اقتصادی، همچون یک گناه ساده و معامله باطل نیست بلکه نکته مهمی که در اینجا وجود دارد آن است که این گناهان و محرمات و آلودگی به معاملات حرام و درآمدهای ناصحیح و فاسد زندگی دنیا را تباه می کند و آثار مخربی در نسل انسان و آینده ذریه انسان به بار می آورد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: وظیفه خانواده آن است که هم خود به این قواعد آشنا باشند و هم فرزندان را با این قوانین آشنا کند؛ حداقل 16 اثر مخرب با لقمه حرام وارد زندگی فعلی و آینده انسان می شود.

وی گفت: تا کنون در تمهیدات تربیت نوجوان و کودک نسل آینده به قانون اشاره شده است؛ نخستین اصل، انتخاب خوب همسر با رعایت موازین اسلامی، دوم ارتباط خوب میان زوجین و سوم تغذیه سالم و حلال است که سه قانون مهم است.

خطیب جمعه قم بیان کرد: قانون چهارم، نامگذاری خوب برای فرزندان است؛ نام خوب یکی از وظایف پدر و مادر و مادر است؛ مقوله نام، یکی از مقولات مهم در حیات بشری است؛ مغز انسان برای انسان ها کد گذاری و نشانه گذاری می کند؛ ولی نام گذاشتن در واقع یک کدگذاری فرهنگی و پیشرفته بشری است.

وی افزود: نام یکی از نشانه های فرهنگی در جامعه است؛ نام و اسم در مباحث اخلاقی و عرفانی و فقهی و هم در معرض علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و سخن های فراوانی در باب نام گذاشتن روی اشیا و اشخاص وجود دارد؛ انتخاب نام خوب برای فرزندان از حقوق مردم برای فرزند بر پدر و مادر و از اصول مهم در تربیت نسل آینده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: اگر در تحلیل نام ها دقت کنیم می بینیم که از پیش از انقلاب تا امروز در 50 منحنی داریم که گاهی نام های ارزشی به اوج می رسد و گاهی سقوط می کند؛ این نام ها از شاخص های ارزش یابی در جامعه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha