سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام فرشباف

حوزه/ حجت الاسلام فرشباف گفت: اگر اخلاق در حوزه‌ها ضعیف شود آثار منفی آن در جامعه هویدا خواهد شد، لذا طلبه باید در مسائل اخلاقی برنامه‌ داشته باشد تا دچار مشکل نشود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام حسن فرشباف، شامگاه دوشنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ماکو با بیان اینکه در روز قیامت به خاطر کم‌کاری مورد مؤاخذه قرار خواهیم گرفت، اظهار داشت: عمده‌ترین مباحث مطرح در قرآن کریم اخلاق و اعتقادات است و بعضاً این مباحث اعتقادی و اخلاقی تحت الشعاع احکام قرار می‌گیرد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ماکو ادامه داد: سیر عمومی حوزه، آموزش فقه و اصول است و در سطح یک سه دوره اعتقادات تدریس می‌شود و در کنار آن  هم می‌توان از دیگر کتب اعتقادی استفاده کرد.

وی با تاکید بر لزوم آشنایی طلاب با کتب اخلاقی و قرار دادن آن در برنامه مطالعات خود در دوران طلبگی، ادامه داد: علما به مطالعه کتب اخلاقی خصوصا معراج السعاده تاکید می‌کنند و مرحوم شیخ عباس قمی این کتاب را تلخیص کرده است و می‌توان آن را در برنامه مطالعاتی خود گنجاند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ماکو با بیان اینکه همه رفتارهای ما به مسائل اخلاقی وابسته است، افزود: حوزه در طول تاریخ پرچمدار اخلاق بوده است و اگر اخلاق در حوزه‌ها ضعیف شود اثرات آن در جامعه هویدا خواهد شد، لذا طلبه باید در مسائل اخلاقی برنامه‌ داشته باشد تا دچار مشکل خواهد شد.

وی تصریح کرد: افراد مرتبط با انسان در ساخت ملکات نفسانی او مؤثر هستند و فقدان برنامه برای تربیت موجب می‌شود رویه دنیا در انسان صفاتی را به وجود بیاورد که انسان به اوصاف اهل دنیا که برخی از این‌ ویژگی‌ها در معراج پیامبر بیان شده است، متصف شود.

حجت الاسلام فرشباف اظهار کرد:  دستور اقامه نماز در پنج وعده و تمام آداب دینی برای این است که رذائل اخلاقی در انسان از بین برود و آداب موجود در شریعت اسلامی برای ساخته شدن ملکات نفسانی انسان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha