پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اولین نشست بررسی مبانی و نظریات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی در مرکز مدیریت حوزه

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا گفت: سند الگوی پیشرفت وقتی مهم و ارزشمند است که حوزه به صورت جدی به مباحث علمی آن بپردازد. در این مسئله خاص لازم است همه علما و صاحب نظران حوزوی وارد میدان شوند و به صورت موضوعات علمی آن را مورد بحث قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های مبانی و نظریات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که با موضوع« نشست شاخص های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»  در سالن اجتماعات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: رسیدن به علوم اسلامی انسانی کار اصلی حوزه است، باید طی سال های آتی حوزه به آن برسد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزهای علمیه افزود: امروز بحث تولید علوم اسلامی انسانی یکی از اهداف مهم حوزه های علمیه می باشد و برای همین لازم است توجه ویژه ای به بحث تولید علوم اسلامی انسانی شود.

وی افزود: شاخص دیگر در بحث سند، اقتصاد دانش بنیان است. سوال این است چند درصد اقتصاد کشور، دانش بیان است؛ برای همین باید در بحث سند، طوری برنامه ریزی شود که به این منظور مهم یعنی اقتصاد بر مبانی دانش بنیان رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا اظهار داشت: مسئله دیگر در سند که بر روی آن تأکید شده در مورد حفظ محیط زیست، پایداری منابع و امنیت غذا در کشور است؛ ولی نکته ای که در بحث امنیت غذا باید مورد توجه قرار گیرد این است قرآن تأکید بر غذای سالم و حلال دارد، اما موضوعی مطرح شده روی واژه امنیت است.

وی تأکید کرد: بر این باوریم آنچه قرآن بیان کرده، باید هدف باشد، چون وقتی سخن از امنیت آمده، معلوم نیست همه چیز براساس برنامه دین قرآن باشد چون تأکید قرآن روی غذای حلال و طیب است، اما تأکید در مسئله مورد نظر روی واژه امنیت است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزهای علمیه با بیان این که در استفاده از منابع زیر زمینی حفظ عدالت لازم و ضروری است، اظهارداشت: عدالت اجتماعی این است که در استفاده از منابع معدنی به فکر آیندگان باشیم نه این که هر طوری خواستیم از منابع زیر زمینی استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا اظهار داشت: موضوع دیگر در بحث سند، فقر زدایی، فساد زدایی و مبارزه با آن است. باید در مبارزه با این مسائل تلاش کرد، اما نکته مهمتر دیگر تبدیل به شاخص شدن موضوعاتی مانند فساد و فقر زدایی و مبارزه با آن است.

وی با بیان این که موضوع تأمین اجتماعی و سرمایه گذاری چون بر آمده از مبانی غربی است، مشکلات زیادی را برای کشور و نظام ایجاد کرده، گفت: برای برون رفت از این مسئله باید نگاه به مبانی اسلام داشته باشیم و این که دین چه برنامه، الگو و شاخصه ای  در بحث مسائل اجتماعی ارائه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا با بیان این که واژه ولایت و عدالت تنها درباره جایگاه ولایت فقیه مطرح نیست، بلکه در همه شئونات حتی مسئولین هم جاری و ساری است، افزود: نگاه ما به عدالت و ولایت تنها به رهبری است که رهبری باید دراین جایگاه عادل باشند؛ اما سوال؟ آیا مسئولین و سایر افراد نباید در پذیرش مسئولیت شان عادل باشند. آیا هر کسی می تواند مسئولیت قبول کند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزهای علمیه افزود: سند الگوی پیشرفت وقتی مهم و ارزشمند است که حوزه به صورت جدی به مباحث علمی آن بپردازد. در این مسئله خاص لازم است همه علما و صاحب نظران حوزوی وارد میدان شوند و به صورت موضوعات علمی آن را مورد بحث قرار دهند.  

وی با بیان این که آیا قرار است کشور را با شاخصه های غربی مانند توسعه و ... اداره کنیم، افزود: قطعا این گونه نخواهد بود، چون کشور ما اسلامی و دینی است و شاخص های غربی ها با مبانی دینی ما ضدیت دارد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزهای علمیه گفت: براین باوریم باید از تجربیات غربی ها استفاده کرد، ولی برای خودمان و به مقتضیات کشور و جامعه، لازم است شاخص و مبانی تولید کرد.

وی اظهار داشت: امروز یکی از وظائف حوزه های علمیه نقد شاخص های غربی ولی ارائه نظریه و تولید شاخص برای پیشرفت کشور است.

در ادامه این نشست سوالات و نقدهایی از سوی کارشناسان حاضر در این نشست مطرح گردید که از جمله این که:

باید کمیسیونی باشد تا جزئیات سند را به درستی و به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهد.

جای سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در برنامه 5 ساله حوزه خالی است.

باید ادبیات در سند ذکر شود که حاکم برسند باشد چون وقتی سندهای مشابه را مورد دقت و بررسی قرار می دهیم، متوجه مشکلاتی  مانند تفسیر به رأی می شویم، قطعا برای این که این سند مشابه سایر سندها نشود، باید ادبیاتی در سند ذکر شود که دیگران نتوانند از آن به نفع خود بهره برداری کنند.

 هم اکنون از زمان صدور سند الگوی پیشرفت اسلامی 13 سال می گذرد و قرار شد در رابطه با سند کارهایی انجام شود تا این سند جایگزین سند غربیها شود، اما مهمترین کارهایی که باید انجام می شد نظریه پردازی، گفتمان سازی برای نخبگان و سندی برای الگوی اسلامی پیشرفت بود. اما بعد از 13 سال در حوزه اندیشه ورزی سند الگوی پیشرفت و گفتمان سازی برای نخبگان کم کاری شده است.

طبق بررسی به نظر می رسد، قرار است 14 مجموعه در بحث اندیشه ورزی وارد شوند تا بتوانند سندی برای الگوی پیشرفت اسلامی مطرح کنند.

 باید در بحث سند الگوی پیشرفت موضوعاتی مانند علم باوری و تلقی صحیح از علم به معنای پاسخ به فرایند علم مورد توجه قرار گیرد.

معتقدیم توجه به معنویت و انسان معنوی که رابطه با پیشرفت دارد، باید تبدیل به نظریه شود.

در همین رابطه، نظریه مردم سالاری دینی در مدیریت کشور به ویژه دانشمندان و ناصحان هم نیازمند تبدیل به نظریه دارد.

موضوع دیگر که نیازمند به نظریه دارد، ارتباط نظامیان و دخالت آنها در سیاست کشور، حضور جدی مردم در مسائل سیاسی و جدی گرفتن دولت فکر است.

نظر رهبر انقلاب این است« نه تنها در بحث تولید اسلامی انسانی بلکه مباحثی مانند علم، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ازدواج مورد بررسی قرار گیرد.

هم اکنون در تصمیم گیری ها وحدت و انسجام فکری وجود ندارد.بعضا  تصمیماتی هم گرفته می شود، مبهم است. حتی در مدیریت شهری هم شاهد نوعی اضطراب در تصمیم هستیم.

کشور از رهبری بهره می برد که دارای هوش بسیار بالایی است. ایشان به هنگام مباحث را تشخیص و مطرح می کنند.

در حال حاضر دغدغه رهبر انقلاب در مورد سند است و تأکید دارند باید سند تبدیل به سند بالا دستی شود، این نشان می دهد که نگاه ایشان به ضرورت چه قدر درست است.

معقتدیم دغدغه کشور با غربی ها در بحث توسعه و پیشرفت است. رهبری هم تأکید شان براین است اگر سند الگوی پیشرفت نداشته باشیم، در این 40 سال هیچ کاری نکرده ایم.

آیا در مورد سند تعریف خاصی ارائه شده است. منظور از تعریف، نظریه در باب چیستی سند الگوی پیشرفت است نه تعریف عادی و معمولی.

در بخشی از سند آمده است مردم باید اهل بیت(ع) باور شوند، اما باید سندی ارائه کنیم که حساسیت ها را به حداقل و جاذبه را به حداکثر برسانیم.

امروز مباحثی مطرح است مثلا ولی امر مسلمین، بعضی می گویند چرا ولی امر مسلمین. بر چه مبنایی ولی فقیه ولی امر مسلمین است. برای پاسخ به این نوع سوالات ادبیات سند و نظریه باید کاملا جهانی و منطبق بر فطرت که حساسیت دینی و مذهبی ایجاد نکند، باشد.

پیشنهاد این است اگر به این سند توجه نشود، پیش بینی به سرنوشت سایر سندها  دچارمی شود، یعنی همان گونه که وضع جامعه نسبت به آرمانها خوب نیست و همین مسئله در مورد الگوی پیشرفت است، یعنی چیزی از این الگو بیرون نمی آید.

حوزه باید تفکر عمیق درباره سند و راه های پیشرفت کشور داشته باشد و اکتفاء به این سند نکند.

مشروح این نشست به زودی منتشر می شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha