پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازدید آیت الله اعرافی از موزه ملک

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور در جریان بازدید از مجموعه فرهنگی و هنری ملک، در جریان فعالیت های موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور به مناسبت هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه، عصر امروز چهار شنبه ۲۰ آذر ماه، از موزه ملی و کتابخانه ملک در تهران بازدید کرد.

ببینید:

گزارش تصویری بازدید

مدیر حوزه های علمیه کشور در جریان بازدید از مجموعه فرهنگی و هنری ملک، در جریان فعالیت های موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بازدید با اشاره به ویژگی های موزه ملی و کتابخانه ملک، گفت: این مجموعه که در قلب تهران قرار دارد، معرف آثار فرهنگی و مذهبی ایران و اسلام است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: مجموعه هنری، جذاب، تاریخی ملک با داشتن چند موزه که دارای مجموعه نفیسی از کتب خطی است، در حد خود جالب بود و از دست اندرکاران آن تشکر می کنم.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری «حوزه» درباره وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه، اظهار کرد: به فضل الهی در چند سال اخیر برنامه ها و اسناد راهبردی حوزه نهایی شده که یک بخش بزرگی مربوط به پژوهش است.

 وی خاطرنشان کرد: طرح مهمی که حوزه با مرکز تحقیقات کامپیوتری نور و برخی دیگر از نهادها دنبال می کند، علم سنجی در علوم اسلامی است و مقدمات کار شروع شده است.

معرفی موسسه موزه ملی و کتابخانه ملک

مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مؤسسه ای غیر دولتی و غیرانتفاعی است که همچون سایر مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی بر اساس وقف نامه زیر نظر مستقیم تولیت آستان قدس رضوی اداره می شود.

کتابخانه

کتابخانه ملی ملک با داشتن ۱۹ هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس، یکی از شش گنجینه بزرگ نسخ خطی ایران است. چهار کتابخانه دیگر عبارت اند از کتابخانه ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران. در این میان، امتیاز کتابخانه ملک به نفاست و ارزش هنری آثار است.

همچنین این کتابخانه دارای حدود ۱۰۰ هزار کتاب چاپی، ۳۵۶۸ کتاب چاپ سنگی و ۵۴۸ عنوان نشریه ادواری در ۶۰۰۰ مجلد است. بخش قابل توجهی از کتاب های چاپی متعلق به پیش از سال ۱۳۲۰ خورشیدی هستند و در زمره نخستین کتاب های چاپی ایران قرار می گیرند. کتابخانه ملک پیوسته با خرید کتاب های خطی و چاپی از محل عواید موقوفات ملک غنی تر می شود.

غیر از مخازن کتاب و تالارهای مطالعه، بخش های مجهزی هم برای انجام امور فنی از قبیل مرمت نسخ خطی، عکاسی و تهیه میکروفیلم، صحافی، جلدسازی و ... ایجاد شده اند.  

موزه ملی ملک از ۶ مجموعه تشکیل شده است:

۱- مجموعه سکه شامل بیش از ۱۰ هزار قطعه سکه و مدال ایرانی از سده ششم پیش از میلاد تا دوران پهلوی و نیز سکه هایی از یونان، جانشینان اسکندر، امپراتوری بیزانس، خلفای اسلامی و امپراتوری عثمانی.

۲- مجموعه آثار هنری شامل تابلوهای نقاشی هنرمندان به نام ایرانی مانند کمال الملک غفاری، لطفعلی صورتگر، هادی خان تجویدی و برخی نقاشان اروپایی و لوستر و مبلمان.

۳- مجموعه هنر لاکی شامل ۸۶ قطعه قلمدان، قاب آیینه و سرچسبدان که با نقاشی لاکی آراسته شده اند و برخی شان حدود ۳۰۰ سال قدمت دارند.

۴- مجموعه تمبر شامل بیش از ۱۰۰ هزار قطعه تمبر از نخستین تمبرهای منتشر شده در ایران و جهان تا زمان حاضر.

۵- مجموعه فرش شامل ۴۴ تخته قالی و قالیچه از نقاط مختلف ایران که بوسیله زبده ترین بافندگان دو سده اخیر بافته شده اند.

۶- مجموعه بانو ملک شامل تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی که تعدادشان به ۴۷ اثر می رسد. این مجموعه در سال ۱۳۸۵  توسط بانو عزتملک ملک، فرزند مرحوم حاج حسین ملک و ناظر استصوابی موقوفات ملک به موزه اهداء شده است.

۷- مجموعه آثار خوشنویسی که آثاری از بزرگ ترین و نامدارترین خوشنویسان ایران و اسلام مانند یاقوت مستعصمی، علیرضا عباسی، میرعماد، احمد نیریزی، درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا اصفهانی و... را در خود جای داده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha