چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
قراملکی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که دانش اخلاق توصیه روشی می خواهد و بنابراین نظر من، اولویت دادن به تاملات روشی است، گفت: برای این منظور باید روش های دقیق تر داشت و محققان نسبت به توسعه روشی علم اخلاق اهتمام بورزند.

دکتر احد فرامرز قراملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، با بیان این که نمایشگاه پژوهش و فناوری، زحمات یکساله محققان و پژوهشگران حوزه علمیه خراسان را نشان می دهد، گفت: در مجموعه نمایشگاه توسعه کمی چشمگیری دیده می شود و در پژوهشگران انگیزه برای ورود به عرصه ها و زمینه های جدیدتری مهیاست.

وی با اشاره به ضرورت سنجش دقیق تر در عرصه پژوهش های اخلاقی، تصریح کرد: امروز در حوزه های علمیه تحقیقات گسترده ای در اخلاق صورت می گیرد و به واقع می توان گفت جامعه از مظلومیت در عرصه اخلاق خارج شده و در مراکز پژوهشی پروژه هایی در زمینه اخلاق آغاز شده که امروز نتائج و ثمرات آن در فضای نمایشگاه دیده می شود که مایه خرسندی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که اخلاق تنها حوزه ای می باشد که با انسان همراه بوده و همواره همزاد و همراه اوست و همه شئونات او را تحت پوشش قرار می دهد، عنوان کرد: امروز بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به منابع فنی باز نمی گردد و مشکل در عرصه تکنولوژی وجود ندارد بلکه معضلات در پایه های اخلاقی است.

دکتر قراملکی با بیان این که امروزه در عرصه های زیست اجتماعی، اخلاق پزشکی، پژوهش، آموزش، ورزش و .... سوالات و چالش های اخلاقی زیادی وجود دارد که باید در حوزه های علمیه به صورت پایه ای و بنیه ای حل شوند، اظهار کرد: مسائل اخلاق در حوزه های مختلف با توصیه و سفارش مرتفع نمی شود بلکه باید به صورت پایه ای بررسی و ارزیابی شوند.

وی با بیان این که در همین راستا اخلاق زیست محیطی فقط توصیه و پند نیست بلکه باید مسائل را با کاربردی کردن این اخلاق حل و فصل کنیم، بیان کرد: حجم مسائل اخلاقی در جامعه نیاز به مطالعات نظامند و روشمند دارد و ما باید از انگاره های اخلاق به مثابه پند به انگاره های اخلاق به مثابه دانش و فناوری برسیم و اخلاق باید دانش اصلاح رفتار در همه عرصه ها شود.  

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که توصیه من آن است که بین آموزش و پژوهش جدایی وجود ندارد، ابراز کرد: باید پژوهش هایمان سوگیری های کاربردی پیدا نموده و با آموزش های اثربخش در جامعه طرح شود.

دکتر قراملکی با بیان این که مهمترین رسالت و استراتژی رسول گرامی اسلام(ص) اخلاق بوده و مظلوم ترین پیام پیامبر(ص) نیز اخلاق می باشد، بیان کرد: توصیه جدی من این است که روی پژوهش های اخلاقی سرمایه گذاری کنیم؛ از سوی دیگر باید بدانید که دانش اخلاق توصیه روشی می خواهد و بنابراین نظر من، اولویت دادن به تاملات روشی است.

وی با بیان این که باید دید با کدام روش ها امکان پژوهش اخلاقی وجود دارد بخصوص که پژوهش اخلاق اثر بخشی می خواهد، عنوان کرد: برای این منظور باید روش های دقیق تر داشت و محققان نسبت به توسعه روشی علم اخلاق اهتمام بورزند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha