جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله موسوی اصفهانی

حوزه/ مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان گفت: وظیفه ذاتی و نخست حوزویان و دانشگاهیان این است که زیربنای فکری پیشرفت انقلاب اسلامی را بیش از پیش برای نسل جوان ترسیم کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، آیت‌الله مصطفی موسوی‌اصفهانی، مدیر حوزه‌ علمیه همدان، شب گذشته  در دیدار دانشگاهیان و مسئولین نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در آستانه روز وحدت حوزه و دانشگاه در مدیریت حوزه‌ علمیه استان، اظهار کرد: گام اول انقلاب در 40 ساله اول را به واسطه اخلاص امام خمینی(ره)، استقامت امت و همکاری همه اقشار به ویژه حوزه و دانشگاه پشت‌سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی باعث عظمت، عزت و جلالت نه در مملکت اسلامی ایران، بلکه در منطقه و در دنیا موجب احیای اسلام شد و بر اساس فرموده قرآن کریم دعوت انبیاء به احیای ارزش‌های الهی و دین الهی است

آیت‌الله موسوی اصفهانی ابراز کرد: تعداد زیادی به مدت 70سال می‌گفتند دین افیون ملت‌ها است، اما این انقلاب اسلامی پاسخ عملی بود که بر همه ثابت شد که دین نه تنها افیون ملت‌ها نیست، بلکه احیاکننده امت‌ها است.

وی با بیان اینکه توجیه افکار عمومی در  هر حکومتی لازم است، گفت: یکی از نیازها در هر حکومتی توجیه افکار عمومی استف حتی حکومت باطل نیز جهت پیاده کردن افکار خود ابتدا درصدد توجیه جامعه و قانع کردن افکار عمومی هستند و امام خمینی(ره) نیز جهت تحقق انقلاب اسلامی نخست باید موضوع ولایت فقیه را برای افکار عمومی تشریح می‌کردند.

مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان عنوان کرد: کتاب انقلاب اسلامی ایشان زیربنای فکری انقلاب اسلامی را ابتدا برای رهبران دینی و فکری جامعه ترسیم کرده است و در ادامه راه انقلاب نیاز است که این اتفاق بیفتد.

ترسیم زیربنای فکری پیشرفت انقلاب اسلامی وظیفه ذاتی حوزه و دانشگاه است

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ذاتی و نخست حوزویان و دانشگاهیان این است که زیربنای فکری پیشرفت انقلاب اسلامی را بیش از پیش برای نسل جوان ترسیم کنند و اجازه ندهند دشمنان فکر جوانان ما را منحرف کنند، چراکه در مسائل زیربنایی انقلاب اسلامی نمی‌توان از این چنین جوانی بهره برد.

آیت‌الله موسوی اصفهانی اذعان کرد: مهم‌ترین محصول وحدت حوزه و دانشگاه باید این موضوع باشد و این وظیفه برای دانشگاهیان سنگین‌تر است، چراکه با جمعیت جوان دانشجو، قشر مطالبه‌گر و نقادانه رو به رو هستند .

وی اضافه کرد: تأمین تغذیه فکری نسبت به مسائل دینی و انقلابی دینی وظیفه سنگینی  است که حوزویان و دانشگاهیان بر عهده دارند و به دلیل اینکه مبانی انقلاب، قرآنی و روایی است و تخصص روحانیت در این زمینه بالا است، اما از نظر درگیری با افکار و ارائه پاسخ مبرهن، دانشگاهیان و اساتید انقلابی قشر جوان باید از حوزه مدد بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: باید کل مسائل اسلام و انقلاب و زیربنای آن که اصول عقایدی است و انبیاء بر آن تأکید داشتند در این دبیرخانه مورد توجه قرار گیرد و راهکار مناسبی برای تحقق آن پیدا شود.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که منتظر نشویم تا قدمی برداشته شود و ما جا پای آن بگذاریم، هر شخصی می‌تواند گامی ارزنده در این جهت بردارد.

آیت‌الله موسوی‌اصفهانی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی، بیکاری و گرانی نباید باعث شود که مردم و جوانان نسبت به انقلاب اسلامی بی‌تفاوت شوند یا آن را نادیده بگیرند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ولایت فقیه پایه انقلاب است، اذعان کرد: این سخن که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند، امروز به خوبی مشهود و ملموس است، چراکه دخالت رهبر انقلاب در ماجرای اغتشاشات گرانی بنزین بسیار راه‌گشا بود و مشاهده می‌کنیم که در عراق آتش دیگری روشن کرده‌اند.

عضو خبرگان رهبری افزود: تبادل استاد از حوزه به دانشگاه و بالعکس حضور دانشگاهیان در مراکز تخصصی حوزه، تحصیل حوزویان در دانشگاه و دانشگاهیان در حوزه  در سایه وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفته است و این امر باعث تضعیف سم‌پاشی‌ها و تبلیغات سوء علیه این دو نهاد خواهد شد.

برگزاری نشست‌های ماهانه توسط دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام علی‌محمد عباسی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این جلسه اظهار کرد: با مساعدت آیت‌الله موسوی اصفهانی در سال گذشته تفاهم‌نام بین دانشگاه‌های و مدیریت حوزه علمیه استان همدان منعقد شد که نتیجه آن تأسیس دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی این وحدت شکل گرفت و هدف امام خمینی(ره) وحدت در هدف است، چراکه این دو نهاد علمی نقش مؤثری در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی دارند.

حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: هر ساله نشست‌های نمادین در ایام شهادت آیت‌الله مفتح به عنوان منادی وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌شد، اما با تأسیس این دبیرخانه وحدت حوزه وداشگاه دیگر به این ایام منحصر نمی‌شود.

وی  با بیان اینکه این امر ماحصل تعامل حوزه و دانشگاه در استان همدان است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه حوزه و دانشگاه کنونی با 40 سال قبل بسیار متفاوت است و می‌بینیم که مظاهر و نمادهای دین‌داری در دانشگاه به وفور مشاهده می‌شود و برخی از آسیب‌ها ناشی از روش‌های حاکم است و  حوزه علمیه نیز دیگر منحصر به فقه و اصول نیست و این نشان بالندگی حوزه و دانشگاه است که نقش مؤثر در اعتلای انقلاب سلامی دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha