جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار طلاب

حوزه/ حجت‌الاسلام گلایری گفت: نگاه حوزه به نظام باید نگاه صیانتی و نگهداری باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام زین العابدین گلایری، در سلسله مباحث «حوزه انقلابی» با موضوع «ولایت فقیه» در جمع طلاب مدرسه علمیه جواد الائمه(ع) گرمسار که به همت امورصیانتی حوزه علمیه استان سمنان برگزار شد، اظهار داشت: اگر ما جایگاه و ضرورت ولایت فقیه را بدانیم، آن وقت می فهمیم که نظام اسلامی مولود حوزه و به تعبیر امام خامنه ای( مدظله العالی) مستظهر حوزه است و نگاه حوزه به نظام باید نگاه صیانتی و نگهداری باشد، لذا در ابتدا باید ضرورت ولایت فقیه و التزام به آن را متوجه شویم.

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهدی‌شهر تصریح کرد: یکی از مباحثی که سال های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید داشتند حوزه انقلابی است. مجددا در فضای حوزه تفکری رشد پیدا کرده است که در قبل از انقلاب هم این تفکر وجود داشت و آن هم این است که حوزه چه کاری به مباحث سیاسی دارد؟ این تفکر منشأهای بسیاری دارد که یکی از آن ها تفکرات شیرازی ها می باشد.

وی افزود: ولایت فقیه اساسا یک نظریه کلامی از زمان ائمه معصومین(ع) می باشد، حتی ما در عرصه عملی یک حکومت ولایی در عصر صفوی داشتیم. در زمان شاه طهماسب صفوی مناظراتی بین ایشان و محقق کرکی رخ داد، تا اینکه محقق کرکی، شاه طهماسب را محکوم می کند به این اصل که در یک حکومت زمانی می تواند اوامر حاکم مشروع باشد که زیر نظر امام معصوم یا نائب امام معصوم باشد و از آن به بعد شاه طهماسب دستور داد که تمامی احکام و دستورات الهی طبق نظر محقق کرکی می باشد و شاه طهماسب فقط خود را مجری آن دستورات میدانست.

حجت الاسلام گلایری خاطرنشان کرد: صاحب جواهر در کتاب جواهر آورده است که «کسانی که قائل به ولایت فقیه نیستند، گویا که طعم فقه را نچشیدند». همچنین حضرت امام(ره) در کتاب بیع خود بیان کردند که «ولایت فقیه یک امر بدیهی است و نیازی به اثبات و اقامه برهان ندارد هر چند نیاز بشود برهان عقلی بیان می کنیم».

وی گفت: انسان دارای طبع مدنی است و طبیعت هر اجتماعی اقتضاء میکند قوانینی وجود داشته باشد تا از هرج و مرج جلوگیری کند و قانونی مطلوب است که فرابشری باشد و ساخته ذهن بشر نباشد، پس چنین قوانینی، قوانین الهی باید باشد که تمامی نیاز های فردی و اجتماعی را برطرف سازد و کسی می تواند آن قوانین را اجرا کند که عارف به آن احکام و عادل در اجرای آن ها باشد.

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهدی‌شهر افزود: کسی که به لحاظ صفات در عصر غیبت نزدیک تر به امام معصوم است، شایستگی ولایت فقیه را دارد که آن هم فقهاء می باشند. فقهاء معتقدند واجب کفایی است که فقیهی برای تشکیل حکومت قیام کند.

وی تصریح کرد: در حاکمیت یک سری بن بست های شرعی وجود دارد، احکامی وجود دارد که اگر هر دو حکم بخواهد اجرا شود تعارض پیش می آید و در اینجا ولی فقیه باید اهم و مهم کند؛ کسی که حاکم اسلامی است می تواند برخی احکام را از باب مصلحت مسلمین موقتا تعطیل کند مثل رفتن به حج. ولایت فقیه مطلقه طبق نظر رهبری این است که اگر مردم جامعه نظری دارند اما ولی فقیه نظرش به سمت دیگری می باشد نظر ولی فقیه نافذ است. در اینجا احتمال دارد سوالی پیش بیاید که تفاوت ولایت مطلقه فقیه با حکومت های دیکتاتوری چیست؟ در جواب باید گفت؛ ولی فقیه به دور از هر نظر شخصی، نظر فقهی را بیان می کند، بر خلاف حکومت های دیکتاتوری که نظر شخصی را بیان می کنند.

خبرنگار: مجتبی توفیقی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha