جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سلمان علیزاده

حوزه/ سلمان علیزاده طلبه‌ای است که از رتبه های برتر دانشگاه به تحصیل در حوزه علمیه رسید و اکنون همراهی طلاب و دانشجویان در اردوهای جهادی را معجزه‌ای در عرصه فرهنگی می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، سلمان علیزاده، مهندس طلبه ای است که کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف اخذ کرد و بعد از آن دوره کارشناسی ارشد  را در رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه علم و صنعت گذراند و در سال 1388 وارد حوزه علمیه قم شد و هم اکنون نیز در کنار درس و بحث حوزه، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صدا و سیما در رشته ارتباطات است.

- در ابتدای مصاحبه خودتان را معرفی کنید؟

سلمان علیزاده هستم؛ سال 1364 در شهر رامسر به دنیا آمدم و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در رامسر گذراندم و دوران دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک در مدرسه استعدادهای درخشان رشت تمام کردم؛ در کنکور سراسری رتبه 60 را کسب کردم و وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم.

مقطع کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک و کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه علم و صنعت در سال 1388 گذراندم.

 از سال 1388 در مدرسه مشکات تهران، طلبگی را آغاز کردم و تا سطح عالی را در این مدرسه گذراندم. از سال 94 ادامه دروس عالی و خارج فقه و اصول را در مدرسه کریمه اهل بیت علیها السلام قم آغاز کردم و هم اکنون نیز دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه صداوسیما می باشم.

- چه شد رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کردید؟

با فهمی که امروز دارم، برای انتخاب رشته، باید عرض کنم که علاقه ام به رشته ریاضی فیزیک در آن دوره، خیلی از روی منطق و استدلال نبود، بلکه جوّ و فضای فکری آن سالها این بود، که رشته ریاضی فیزیک و مهندسی رشته خاص و ویژه‌ای است و همه دوست داشتند در این رشته تحصیل کنند، از این رو این رشته را انتخاب کردم.

اگر کسی از همان ابتدا ابعاد رشته علوم انسانی و وسعت تاثیرگذاری آن در جامعه را برای ما بیان می‌کرد، بنده از همان ابتدا به دنبال این رشته می‌رفتم؛ و نیز  از همان زمان درس‌هایی را که به طلبگی ارتباط پیدا می‌کرد، بیشتر پیگیری می‌کردم.

- چرا علاقه شدیدی به طلبگی پیدا کردی؟

ابتدا یک نکته عرض کنم و آن هم اینکه به قول امام خامنه‌ای در سخنرانی سال 87 ایشان در دانشگاه علم و صنعت، ما رشته‌های فنی و مهندسی را لازم داریم، تا در کشور تولید ثروت کنیم.

 بنده به تدریج در دوران کارشناسی ارشد در دانشگاه علم وصنعت و با ارتباط با حوزه مروی تهران، به اهمیت کسب دروس حوزوی پی بردم، تا جایی که به این فهم رسیدم که حرکت صحیح برای تولید ثروت و بهره برداری ازآن، پشتوانه های فکری، فرهنگی و نیروی انسانی تربیت شده را برای حضور در جامعه می طلبد و با تفکر و تأمل بیشتر متوجه اهمیت نیروی انسانی و پرورش تفکر و کرامت انسانی در اسلام شدم و رسما به جرگه حوزویان پیوستم.

- تنها دلیل حضور شما به حوزه همین بود یا کسی شما را تشویق به طلبگی کرد؟

نه، ما یک حاج آقا قاسمیان که معرف حضور هستند، داریم که سردمدار اردوهای جهادی است. ایشان هم رشته عمران را در دانشگاه صنعتی شریف خوانده و وارد رشته فلسفه شده و در حوزه علمیه قم ادامه تحصیل داده است؛ ایشان بانی شدند و مدرسه ای را به نام مشکات تاسیس کردند، که هم‌فکران وبرخی هم دوره‌ای‌ها در دانشگاه های شریف و علم و صنعت و امیرکبیر در این مدرسه علمیه جمع شدیم و به فضل خدا به عرصه حوزه وارد شدیم و این قطعا یک توفیق الهی بود.

- چقدر فضای آموزشی برای ایجاد دغدغه مندی و انتخاب سرنوشت موثر است؟

مطمئنا و بدون شک موثر است، چرا که وقتی حاج آقای قاسمیان ما را به این محیط وارد کرد، متوجه شدیم که چقدر این عرصه، جایگاه لازم و واجبی بوده است که شاید باید زودتر از اینها به آن وارد می‌شدیم، چرا که امروز باید فعالیت و کار جدی در عرصه علوم انسانی صورت بگیرد و حتی با تمهیدات صحیح، یک نوع مسابقه و رقابت برای حضور هرچه بیشتر نخبگان در این گونه رشته ها فراهم شود.

حقیقتا خدا رو شکر می کنم وقتی می بینم، هم کلاسی‌ها و هم رشته ای های ما، اکنون با دانش حوزوی و دغدغه‌مندی درعرصه قرآن و مسائل مربوط به انقلاب، مشغول فعالیت در بخش های گوناگون فکری و فرهنگی کشور هستند. و باز هم خدا رو شکر می کنم که خوشبختانه حداقل چنین مسیری برای عده ای باز شده است، هر چند که قطعا این مقدار کافی نیست.

- چرا فکر می کنید، با وارد شدن به عرصه طلبگی دنیای جدیدی برای شما بازشده و به طور کلی در طلبگی چه دیده اید؟

ابتدا باید طلبگی رو معنی کرد، طلبه یعنی خادم ملت در عرصه فکری، فرهنگی، بیان احکام و دین شناسی، و اگر طلبه از این فضاها خارج بشود و به‌دنبال دغدغه‌های مادی خود برود، هدف خود را فراموش کرده است و دیگر نمی‌توان با ‌عنوان طلبه او را یاد کرد.

و به طور کلی باید گفت: اگر کسی می‌خواهد طلبه بماند یا بشود، باید به دنبال رفع مشکلات مردم باشد و در هر عرصه‌ فکری و فرهنگی ای که نیاز کشور است، وارد شود. البته به این نکته هم توجه کنیم که این دنیا، دنیای عمل جمعی و جمع گرایی است، نه فردگرایی و تکروی. بنابراین نیاز به کار گروهی هماهنگ بین طلاب در عرصه های مذکور است.

 - چرا در اردوی جهادی حضور پیدا کردید و چرا با دانشجویان؟

طلبه موفق یعنی کسی که در مسیر تبلیغ دین، خدمت صادقانه ارائه می دهد. امروز باید طلاب به طور جدی وارد عرصه خدمت‌رسانی به مردم شوند و این بزرگترین کار فرهنگی است و اگر این عرصه توسط طلاب به همراهی دانشجویان با جدیت پیگیری شود، معجزه‌ای بزرگ در انقلاب اسلامی رخ خواهد داد و به طور کلی می توان گفت همراهی طلاب و دانشجویان در اردوهای جهادی، معجزه‌ای در عرصه فرهنگی ایجاد می‌کند.

امروز خط خدمت‌رسانی به مردم توسط طلاب و دانشجویان انقلابی پیگیری می شود و از فضای طلبگی، همت بیشتری را می‌توان انتظار داشت که با همراه کردن دانشجویان در کنار طلاب، برای خدمت هر چه بیشتر به مردم، اقدام کند.

- امروز رسانه چقدر در زمینه تبلیغ رسانی موثر است؟

تمام پیغمبران و ائمه(ع) به دنبال این بودند که به روزترین، کاراترین و موثرترین وسیله تبلیغی را در زمان خود پیدا کنند و بکار بگیرند؛ آن بزرگوران از روشهای مختلف و به روز برای رساندن پیام الهی به مردم استفاده می‌کردند؛ امروزه نیز باید از وسایل متناسب با فضای جامعه برای تبلیغ دین بهره گرفت.

و در قرن اخیر رسانه‌های جمعی و فضاهای سایبری یکی از مهمترین وسایل تبلیغی در جهان هستند، که روز به روز در حال گسترش و پیشرفتند و اگر طلاب فضای رسانه را نشناسند و کار تبلیغی خود را متناسب با آن آغاز نکنند؛ اصلا کار طلبگی را ناقص و حتی ابتر، خواهند گذاشت.

- آیا طلبه باید منبرهای سنتی را رها کند و از فضای رسانه ای جدید برای تبلیغ استفاده کند؟

البته که نه، بلکه باید طلاب در عین حال ‌که منبر سنتی را حفظ می کنند، از امکانات امروز فضای مجازی و رسانه استفاده درست و صحیح را انجام دهند و هر چقدر می‌توانند در این عرصه توانمند شده و حرف دین را به تمام عالم برسانند.

باید توجه داشت که علی‌رغم این‌که امکانات علمی و دسترسی ها به منابع دانش زیاد شده است، اما عقل‌ها تحت تاثیر انواع شهوات و هواها به انحراف و اسارات کشیده شده اند، که تبیین و رفع شبهات در این فضاها، وظیفه طلبه در عرصه رسانه است.

اگر این هدف، در عرصه رسانه به درستی پیگیری شود و اصل هدف یعنی رساندن کلام خدا به مردم، دنبال شود، مطمئنا مردم را از این حالت غفلت و جهلی که شدیدا دامن‌گیر شده است، نجات خواهد داد.

- صدا و سیما چقدر نیازمند حضورافراد انقلابی توانمند درعرصه مختلف برنامه سازی است؟

باید توجه داشت که امروز ما رسانه ملی را به‌عنوان یک دستگاه تبلیغی، با قابلیت معرفی و ارائه فعالیت‌های درست و تر و تمیز فرهنگی تبلیغی به عموم جامعه و حتی دنیا، در اختیار داریم، که باید از این دستگاه به بهترین شکل بهره گرفت. به این منظور باید طلاب و دانشجویان انقلابی، متخصص و نخبه به شکل گسترده تری وارد عرصه رسانه ملی شوند.

همانگونه که امام خامنه ای فرموده‌اند "دستگاه‌های فرهنگی مربوط به دولت به جای این‌که آغوش خود را برای افرادی که هیچ اعتقادی به اسلام و انقلاب ندارند بازکنند سعی کنند زمینه را برای ورود افرادی که عاشق انقلاب و اسلام هستند و جان خود را در این زمینه فدا می‌کنند باز کنند که اینها دلسوز انقلاب و مردم هستند".

- به نظر شما چقدر صدا و سیما در انتقال پیام های انقلاب و دستاوردهای جوانان انقلابی بخصوص قشر طلبه موفق بوده است؟

در زمان های خاص و برخی مناسبت ها در رسانه ملی و در شبکه‌های مختلف، اطلاعاتی در زمینه انقلاب و دستاوردهای جوانان به مردم داده می‌شود و گاهی گزارش‌های کوتاه خبری پخش می‌شود، که معرفی گوشه‌ای از فعالیت جدی طلبه‌ها و دیگر خدمتگزاران جامعه در آن دیده می شود. این گزارش های خبری حتما لازم است ولی کافی نیست و باید بسیار بیشتر به این امر مهم پرداخته شود.

رسانه‌ ملی و دیگر رسانه ها باید از فعالیت‌های طلاب در اقصی نقاط کشور مستند، فیلم و سریال تهیه کنند و در سطح ملی نشان دهند و این دید مردم را نسبت به طلبه‌ها تغییر خواهد داد.

باید توجه داشت که بیش از 90 درصد طلاب عاشقانه خادم مردم هستند؛ لحظه‌ای از دغدغه‌های مردم آرام نمی‌نشینند؛ تنها درصد اندکی از به اصطلاح طلاب، مردم را در عرصه‌های مختلف کنار گذاشته اند و با سوء تبلیغ دشمنان به نماد روحانیت هم تبدیل شده‌اند و این­گونه به ذهنیت مردم ضربه می زنند، در حالی که اکثریت طلبه‌ها چنین منشی در رویکرد نسبت به مردم ندارند.

- چرا نیاز به تصویرکشیدن خدمات طلاب در عرصه های مختلف داریم؟

باید توجه داشت که اگر فضای واقعی این خدمات، مستند سازی بشود و کار رسانه‌ای هنرمندانه ای برای آن اتفاق بیفتد و اصلا فعالیت و زندگی طلبه‌‎ها مستند شده و پخش بشود، در اینصورت، هجمه‌هایی که از سوی منافقین داخلی و دشمنان خارجی علیه حوزه های علمیه وطلبه‌ها و انقلاب صورت می­گیرد، خنثی می‌شود و مردم هر چه بیشتر درک می‌کنند که ارزش وجود طلبه در یک روستا و منطقه چقدر است و چه میزان می‌تواند برای نجات نسل های بعدی موثر باشد.

در این­گونه تولیدات رسانه ای توجه به  این نکته مهم است که عموما پایه‌گذار اردوهای جهادی، قشر طلاب و مبلغینی هستند، که بیش از هزار سال است که در این لباس به مناطق محروم خدمت می کنند و این امر نوظهوری از این قشر نیست.

خوشبختانه به تبع این قشر و دانشجویان عزیز، امروز اردوهای جهادی تخصصی بسیاری در بین اقشار مختلف در سطح کشور راه افتاده است.

علاوه بر دانشجویان و طلاب، گاهی پیرمردها و خانمهای مسن، داوطلب می‌شوند، در این اردوها شرکت کنند، تا از لذت این اردوها بهره‌مند شوند. تولیدکننده و فیلم‌نامه‌نویس باید بتواند این لذت‌ و شوق را در مستند خود به مردم نشان دهد.

- چقدر جای مستند سازی و فیلم و سریال برای اردوهای جهادی در رسانه ملی احساس می‌شود؟

امروز در رسانه ملی، شبکه افق و شبکه مستند، بیش از بقیه شبکه ها در زمینه معرفی اردوهای جهادی قدم برداشته اند، البته آن هم فقط مستندسازی، اما دیگر شبکه‌ها نیز باید در زمینه معرفی و نشر فعالیت‌های جهادی بیشتر اقدام کنند، چراکه این اردوها نیاز حیاتی جامعه است.

باید دقت کرد که بازنمایی تمام فعالیت‌های جهادی اعم از آماده‌کردن فضا پیش از اردو و خدماتی که در طی آن ارائه می‌شود، نیاز به فیلم‌نامه ای قابل قبول و قوی دارد، چراکه فقط با کار قوی و هنرمندانه، می‌توان شیرینی و لذت این فعالیت جهادی را به جامعه چشاند و دیگران را تشویق کرد که وارد این عرصه شوند.

 باید دانست که مهمترین قسمت کار، خدمت‌رسانی از روی اخلاص و بدون چشم داشت جهادگران است و این همان چیزی است که لذت فوق‌العاده ای دارد، و اگر فیلم‌نامه‌نویس این لذت را چشیده باشد، می‌تواند آن را به مخاطب خود منتقل کند.

- طلاب و دانشجویان چگونه می توانند به دولت برای محرومیت زدایی کمک کنند؟

توجه به این نکته مهم است که دولت حتی اگر اراده آن را هم داشته باشد، بازوی خدمت‌رسانی به همه نقاط کشور را ندارد. بنابراین باید تاکید کنم که بازوی جامعه برای پیشرفت، طلبه‌ها و دانشجویان هستند، که درتمام عرصه ها بخصوص در قالب فعالیت های جهادی، می توانند خدمت‌رسانی عملی و علمی ویژه ای داشته باشند.

بر این اساس نکته دیگر این است که اگر احیانا منافقین و دشمنان، از شانتاژ خبری نسبت به برخی محرومیت‌ها در کشور، علیه انقلاب استفاده کنند، اولین کسانی که متهم می‌شوند، همین مسئولان هستند که چرا در عرصه خدمت‌رسانی و رفع محرومیت وارد نشدند یا از طلاب و دانشجویانی که با اخلاص وارد این عرصه شدند، حمایت لازم را نکردند.

- ارتباط بین دانشجو و طلبه چقدر باید گسترش پیدا کند و چرا غربی‌ها دوست دارند این دوقشر با هم ارتباط نداشته باشند؟

این امر طبیعی است که قطع ارتباط بین طلبه و دانشجو توطئه‌ای است، که اصل و ریشه آن به این برمی‌گردد، که اینها می­گویند دین باید سکولار باشد و ارتباطی به حکومت‌داری و فضاهای اجتماعی نداشته باشد.

در صورتی که تفاوتی بین دانشجو و طلبه نیست و هر دو باید به‌دنبال خدمت‌رسانی به مردم باشند، در یک سطح یک گروه از نظر علوم فنی و عمرانی و خدماتی و درمانی و دیگری از نظر تقوایی و ایمانی و در سطح دیگر هردو گروه توأمان کارهای یدی و خدمات کارگری عمرانی.

- چقدر لازم است که حوزه و دانشگاه ، طلبه و دانشجو در کنار هم قرا بگیرند؟

این سوال خوبی است. می توان گفت هر وقت حوزه و دانشگاه در کنار هم قرار گرفتند، سبب تحولی خاص در جامعه شده اند و باید تاکید کرد، که اتحاد همه جانبه حوزه و دانشگاه، سبب ایجاد تحول بنیادین درجامعه خواهد شد.

 اگر دقت کنید هر زمانی که طلاب برای خدمت‌رسانی در یک منطقه دورافتاده و محروم به همراه دانشجویانی که برخی از آنها دارای مدارک سطوح عالی علمی هستند و بدون ذره ای تکبر در اردو حاضر شده اند، برای خدمت‌رسانی اعزام می شوند، همکاری دو طرفه سبب خیر و تحول در منطقه می‌شود.

- شما می تونید بگین امروز ارتباط طلبه و دانشجو در جامعه چگونه است؟

اگر خود مردم نگاهی به سطح جامعه بیاندازند متوجه می شوند که امروز دانشجویان و طلبه های انقلابی در عرصه‌های مختلف خصوصا فرهنگ و اقتصاد در کنار هم و با همفکری با هم خدمت‌رسانی می‌کنند، خیلی از طلاب و دانشجویان به‌دلیل همین دغدغه‌هایی که داشتند، در دانشگاه پژوهشکده ها و کارگاه‌هایی  راه انداخته اند و فضای بازار کار ایجاد کردند و الان به وسیله شرکت‌های دانش بنیان، به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

 در این چهل سال انقلاب، دانشجویان انقلابی با ارتباط با طلبه‌ها و هیئت‌ها توانستند، این حس خدمت‌رسانی را زنده نگه دارند و طلبه‌ها نیز هر زمانی که با دانشجویان به عنوان بازوی اجرایی، همکاری کردند به موفقیت‌های بسیاری رسیدند.

و باید اذعان کرد که هرگاه طلبه‌ها و دانشجویان با هم فکری با هم در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی وارد شدند جریانی راه انداختند وبه موفقیت‌های فوق العاده‌ای رسیدند، در حالی که دست تنها، هیچکدام نمی توانستند به این موفقیت ها برسند.

- آیا طلبه هم باید بیل بزند یا فقط تبلیغ انجام دهد، کفایت می کند؟

طلبه جوانی که کنار تبلیغ، کارهای عمرانی انجام می دهد، این کار او یک برکت ویژه الهی دارد و به فرمایش امام خامنه‌ای "هر چقدر کار طلبگی تبلیغی در فضای جهادی می‌کنید؛ این بیل زدن‌ها و ساخت یک خانه برای محرومان برکات و نورانیتی مضاعف برای شما می‌آورد".

 تاکید می کنم که اردوهای مختلف دسته‌جمعی طلاب و دانشجویان که در طی آن کارهای فرهنگی و عمرانی انجام می‌شود، بسیار موثر است و دانشجویان جدیدالورود احساس می‌کنند، تفاوتی بین طلبه و دانشجو نیست.

نمونه تاثیر تبلیغ عملی حضور طلاب برای خدمت‌رسانی، در سیل اخیر نوروز بود که  باعث همدلی اقشار مختلف با یکدیگر بخصوص با طلبه ها شد.

کلام آخر؟

من به همه طلاب و اقشار انقلابی  که کارهای جهادی و خدمت‌رسانی می‌کنند، تاکید می کنم که باید با قرآن باشید، چراکه تنها چیزی که می‌تواند استمرار حضور در فضای جهادی را برای شما حفظ کند و تکبر را از انسان دور کند، کلام پروردگار یکتا و پیروی از آن است.

برای این‌که خلق و خوی جهادی زندگی کردن، استمرار داشته باشد راهی بجز انس با قرآن، نداریم. مانند برخی‌ها نباشیم که خدمت رسانی‌هایی را که در یک دوره‌ی کوتاهی قبل و بعد از جنگ از سوی آنها صورت گرفته است، بر سر مردم منت می گذارند و اکنون می‌خواهند سهم خود را از سفره انقلاب بردارند. برای نجات از این خطر باید کلام خدا و اهل بیت ع را در مقابل خود، نصب العین کنیم.

و آخرین کلام اینکه بر اساس آیات شریفه 10 تا 13 سوره مبارکه صف در طی این خدمت رسانی ها و مجاهدتها اگر به توفیق الهی گره‌ای هر چند کوچک از کار مردم باز کنیم، بخشی از سیئات ما تبدیل به حسنات خواهد شد و امید نجات انسان بیشتر می شود و نصرت خدا و فتح نهایی به تحقق نزدیک می شود.

گزارش: صدیقه مرتضایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه بانو IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    ماهم قید دانشکده ڔوانشناسی دانشگاه کاشان رو زدیم اومدیم حوزه، مثل ایشون هم تو حوزه کم نیست
    • محمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      1 2
      چرا با این نوع حرف زدن ارزش کار دیگران را کم میکنید به نظرم برگردید همون دانشکده روانشناسی
  • سلیمیان IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    بله طلاب باید وظیفه دولت رو انجام بدن
  • حق پرست IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 0
    رضی الله عنه
  • علیپور IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 0
    خدا حفظشون کنه
  • گالری بهار IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 2
    #آخوندها_چه_کار_میکنند
  • نراقی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 0
    خوش به حالش
  • احمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 1
    مگه کار جهادی چقدر محرومیت زدایی میکنه؟ مردم محروم حقشونه از طرف دولت خدمات رسانی بشن
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      اگر هم دولت کاملا انقلابی داشته باشیم، باز هم ممکن است عده ای از محرومین از لیست خدمات دولت جا افتاده و فراموش شوند. وظیفه رفع محرومیت نسبی آن عده با کیست؟ مسلمان مومن انقلابی خدا ترس و با وجدان
  • منتقد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    4 3
    کارجهادی به این سبک را قبول ندارم طلبه با استعداد و خوش فکر باید به فکر درس خواندن باشد و از تمام وقت گرانبهایش برای تحصیل علم استفاده کند نه اینکه با این استعداد برود بنایی کند مثل اینکه به یک پزشک جراح بگوییم برو روستا بجای اینکه طبابت رایگان انجام بدهی در مسجد سازی کمک کن
    • نوفرستی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      1 1
      چه قدر زیباست کلام شما، جهت اطلاع برای طلبه های که مثل شما فکر می کنند، جهاد چندین نمونه دارد، یک نمونه اش تحصیل است، یک نمونه اش شهادت در راه خداست، یک نمونه اش خدمت برای تبلیغ علم و راه خداست، علمی که ثمره اش کنج کتابخانه باشد، جهاد نیست، جهاد یکی پرورش جهادگران، جهاد یعنی همبستگی برای پیشرفت همگانی... علم برای راحتی و تلاش برای خدمت به خلق خداست، و تا زمانی که نخبه ما مشکلات مردم را به پوست و استخوان خود در همه زمینه ها درک نکنه، هیچگاه برای آن راه حلی نخواهد داشت، چه از نظر علم فقهی و چه از نظر علمی دانشگاهی... طلبی که فقط درس می خونه، مثل نیروگاه هسته ای است که هیچگاه انرژی آن به دست مردم نرسیده است....
    • حسن IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      1 0
      در جواب اقای نوفرستی باید عرض کنم که طلاب با استعدادی مثل اقای علیزاده باید از مراجع آینده باشند و نباید وقت شان را برای کارهای متفرقه صرف کنند کار جهادی ایشان در یک روستا موثرتر است یا شخصی مثل آقای مطهری ، پور ازغذی و.. بشوند به نظرم مهم افکار ایشان است که موافق کار جهادی می باشند و خدمت به مردم را قولا و عملا قبول دارند
    • احمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      0 0
      اینکه گفتید طلبه ای که فقط درس می خونه، مثل نیروگاه هسته ای است که هیچگاه انرژی آن به دست مردم نرسیده است این یعنی آن طلبه خوب درس نخوانده و مهذب نشده . اصلا درس طلبگی یعنی همین ( خدمت به مردم ) در غیر اینصورت طلبه و دانشجو چه فرقی با هم می کنند
    • رامین IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      1 0
      چرا آخه حرف بی ربط میزنی برادر پزشک رو با طلبه یکی میکنی طلبه باید تمام عمرش وقف جهاد باشه چه جهاد درسی چه جهاد مسجد ساختن
  • بهنام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    2 0
    به نظر من الان منبر رایگان رفتن و نماز جماعت و نماز میت رایگان خواندن بزرگترین کار جهادی است طلاب اگر می خواهند کار جهادی انجام دهند باید کارهایی را که مردم توقع دارند طلاب رایگان انجام دهند را بدون هزینه و یا فقط به مقدار هزینه ایاب و ذهاب انجام دهند
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 0
    سلام آقای سلمان علیزاده به یک عدد مهندس طلبه برای آباد کردن مملکت نیازمندیم . البته نه به روش شما بلکه به روشی که شهید بهشتی فرموده اند اگر تمایل دارید به بنده از همین طریق اطلاع دهید تا شماره تماس خدمت شما تقدیم کنم .
  • عبدالله IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 2
    سلام . آقای سلمان علیزاده . مملکت با روشی که شما و بقیه برادران گروه های جهادی انجام می دهند آباد نخواهد شد . و الا تا حالا آباد شده بود . روش درست را شهید بهشتی بیان کرده اند . اگر خواستید آن روش را بدانید با بنده تماس بگیرید از طریق همین صفحه .موفق باشید انشا الله .
  • عبدالله IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    1 0
    سلام . برادر من . منتظر شما هستم .http://fadak-eghtesad.mihanblog.com/
  • jj IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    0 0
    jj
  • h IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    1 0
    نظرات (0) عبدالله انشاالله یکشنبه 27 مرداد 1398 نظریه اقتصادی فدک مقدمه گاهی به تاریخ که می اندیشم جواب سوالات مسایل زمان حال را در می یابم .وقتی در قضیه فدک حضرت فاطمه زهرا (س) دقت می کنم می بینم که دومین اقدام بعد از غصب خلافت , غصب باغ فدک از حضرت فاطمه زهرا (س) بود . از خود می پرسم , چرا چنین اقدامی با این سرعت شدید انجام شد؟ . چرا به فاصله چند روز از رحلت پیامبر (ص) فدک باید غصب شود ؟ . کنکاش که میکنم می بینم در طول تاریخ چنین بوده است . هر زور مداری برای تسلط بر انسانها اولین کار بعد از تسلط نظامی سعی در تسلط اقتصادی داشته است . زیرا تسلط اقتصادی تضمین کننده تسلط نظامی است . حتی اگر ملتی بتواند خود را از تسلط نظامی دشمن برهاند به علت تسلط اقتصادی دشمن بر او دوباره مجبور به تسلیم خواهد شد . و این یکی از رازهای غصب فدک است. چند سالی است که دچار بحران اقتصادی هستیم . تولید واشتغال مشکل لاینحل دولت های کنونی و قبلی است . هیچکدام راهی برای برون رفت از این مشکل نیافته اند . با کمی دقت میتوان علت را دریافت . و اما علت ; . همگی آنها در یک خصوصیت مشترکند و آن اینکه همگی اصرار بر حل مشکل از طریق نظریه های اقتصادی موجود(اعم از نظریه های غربی وشرقی ) را دارند . سوالی که مطرح است این است : آیا این نظریه ها توانسته ملتهای غرب ویا شرق را به زندگی سعادتمندی برساند ؟ آیا آنها را از اسارت و بردگی کمپانیهای بزرگ نجات داده وبه ساحل امن رسانده است ؟ ویا روز به روز در قید وبند بیشتری اسیر شده اند ؟ . پس چه تضمینی وجود دارد تا با اجرای چنین نظریاتی(نظریات اقتصادی غربی وشرقی )بتوانیم به خوشبختی و فلاح برسیم ؟ نقطه شروع در گفتار قبلی نا کار آیی نظریات اقتصادی کنونی (غربی و شرقی ) مطرح شد و اینکه متاسفانه دولتها وخواص اصرار بر اجرای آنها دارند . از طرفی از آنجا که عوام مردم نیز از خواص تبعیت می کنند مردم سالهاست منتظرند تا گشایشی در امور اقتصادی ببینند . آنان نیز انتظار دارند تا نظریات اقتصادی غرب و شرق بتواند آنان را نجات داده و در امور معیشتی آنها فرجی حاصل شود . غافل از اینکه این نظریات جز اسارت همه جانبه (فرهنگی – اقتصادی – اجتماعی و…….. ) چیزی عاید ملتها نخواهد کرد . این عوامل باعث شده تا به وضع رقت بار کنونی در امور اقتصادی رسیده ایم . پس ناگزیریم برای رسی
  • عبدالله IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    2 0
    این عوامل باعث شده تا به وضع رقت بار کنونی در امور اقتصادی رسیده ایم . پس ناگزیریم برای رسیدن به اقتصاد پویا ونجات بخش به فکر نظریات اقتصادی دیگری که منبعث از سر چشمه ای زلال و پویا و نجات بخش باشد مراجعه کنیم . برای نجات اقتصادی باید دل از نظریات اقتصادی غربی وشرقی کند وبه دنبال نظریات جدید که پایه ای متقن ومحکم داشته باشند برویم .متاسفانه علوم تجربی این دو خصوصیت (محکم ومتقن ) را ندارند . بنابراین بهتر است در علوم الهی که دارای این دو خصوصیت است به دنبال نظریات بی عیب و نقص اقتصادی باشیم .در آیات ,روایات و احادیث می توان چنین نظریاتی را مشاهده کرد. البته این نظریات قبلا توسط علمای بزرگ تشیع در کتبی مانند مکاسب حوزه های علمیه و کتاب اقتصادنا (کتاب شریف شهید علامه محمد باقر صدر )بیان شده است .اما نتیجه عملی چنین نظریاتی را ما می توانیم در دوره صفویه (علی الخصوص دوره شاه عباس اول ) شاهد باشیم . در این دوره که چند صباحی شاهان صفوی به علمای شیعه (میر داماد ,میر فندرسکی ,شیخ بهایی , علامه مجلسی و . . . ) میدان دادند ما شاهد درخشش اقتصاد اسلامی هستیم ولو به مدت زمان خیلی کوتاه .انشا الله در گفتار بعدی یکی از این روش ها را که می تواند نجات بخش اقتصاد ما از وضعیت کنونی باشد مورد بحث قرار خواهیم داد نظریه فدک اقتصاد البته این نظریه قبلا بصورت کاملا گسترده در ایران اجرا و طرح موفقی بوده است . به طوری که جهانگرد فرانسوی شاردن در دوره صفویه در سفرنامه خود مینویسد : ( ایرانیان هرچه لازم دارند خودشان تولید می کنند ) ولی لازم است قبل از طرح این نظریه چگونگی چیرگی اقتصادی غرب بر دنیای کنونی را باز شناسی کنیم . یکی از پایه های اصلی اقتصاد تولید است . و تولید بر پنج ستون استوار است .اگر کسی بتواند این پنج ستون رامحکم بنا کند میتواند اقتصاد استواری داشته باشد . و این همان چیزی است که اقتصادیون ما از آن غافلند پس به نتیجه نمی رسند . و اما این پنج ستون : ۱ -مواد اولیه 2 – نیروی کار 3 – ابزار تولید (فن آوری ,تکنولوجی تولید) 4 – نرم افزار تولید . (علم و دانش تولید) 5 – سرمایه هر گاه این پنج ستون یکجا جمع شد تولید پایدار صورت می گیرد و در صورت ناقص بودن , تولید با شکست مواجه می شود .دنیای استکبار با علم به این موضوع برای هر کدام از این ستونها برنامه ای دارد که طی آن نه تنها تو
  • عبدالله IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    1 0
    این عوامل باعث شده تا به وضع رقت بار کنونی در امور اقتصادی رسیده ایم . پس ناگزیریم برای رسیدن به اقتصاد پویا ونجات بخش به فکر نظریات اقتصادی دیگری که منبعث از سر چشمه ای زلال و پویا و نجات بخش باشد مراجعه کنیم . برای نجات اقتصادی باید دل از نظریات اقتصادی غربی وشرقی کند وبه دنبال نظریات جدید که پایه ای متقن ومحکم داشته باشند برویم .متاسفانه علوم تجربی این دو خصوصیت (محکم ومتقن ) را ندارند . بنابراین بهتر است در علوم الهی که دارای این دو خصوصیت است به دنبال نظریات بی عیب و نقص اقتصادی باشیم .در آیات ,روایات و احادیث می توان چنین نظریاتی را مشاهده کرد. البته این نظریات قبلا توسط علمای بزرگ تشیع در کتبی مانند مکاسب حوزه های علمیه و کتاب اقتصادنا (کتاب شریف شهید علامه محمد باقر صدر )بیان شده است .اما نتیجه عملی چنین نظریاتی را ما می توانیم در دوره صفویه (علی الخصوص دوره شاه عباس اول ) شاهد باشیم . در این دوره که چند صباحی شاهان صفوی به علمای شیعه (میر داماد ,میر فندرسکی ,شیخ بهایی , علامه مجلسی و . . . ) میدان دادند ما شاهد درخشش اقتصاد اسلامی هستیم ولو به مدت زمان خیلی کوتاه .انشا الله در گفتار بعدی یکی از این روش ها را که می تواند نجات بخش اقتصاد ما از وضعیت کنونی باشد مورد بحث قرار خواهیم داد نظریه فدک اقتصاد البته این نظریه قبلا بصورت کاملا گسترده در ایران اجرا و طرح موفقی بوده است . به طوری که جهانگرد فرانسوی شاردن در دوره صفویه در سفرنامه خود مینویسد : ( ایرانیان هرچه لازم دارند خودشان تولید می کنند ) ولی لازم است قبل از طرح این نظریه چگونگی چیرگی اقتصادی غرب بر دنیای کنونی را باز شناسی کنیم . یکی از پایه های اصلی اقتصاد تولید است . و تولید بر پنج ستون استوار است .اگر کسی بتواند این پنج ستون رامحکم بنا کند میتواند اقتصاد استواری داشته باشد . و این همان چیزی است که اقتصادیون ما از آن غافلند پس به نتیجه نمی رسند . و اما این پنج ستون : ۱ -مواد اولیه 2 – نیروی کار 3 – ابزار تولید (فن آوری ,تکنولوجی تولید) 4 – نرم افزار تولید . (علم و دانش تولید) 5 – سرمایه هر گاه این پنج ستون یکجا جمع شد تولید پایدار صورت می گیرد و در صورت ناقص بودن , تولید با شکست مواجه می شود .دنیای استکبار با علم به این موضوع برای هر کدام از این ستونها برنامه ای دارد که طی آن نه تنها تو
  • عبدالله IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    1 0
    و در صورت ناقص بودن , تولید با شکست مواجه می شود .دنیای استکبار با علم به این موضوع برای هر کدام از این ستونها برنامه ای دارد که طی آن نه تنها تولید پایدار بلکه تولید به صرفه و ارزان داشته باشد تا هیچکس نتواند با او رقابت کند . در این مجال آنرا بازشناسی می کنیم . 1 – در مورد مواد اولیه استکبار سعی می کند در هر نقطه از عالم که ماده خامی وجود دارد بحران آفرینی و نا امنی ایجاد کند . تا آنرا رایگان ویا ارزان بدست آورد . مانند خاورمیانه برای تسلط بر منابع نفتی . 2 – برای تامین نیروی کار ارزان ویا خیلی ارزان مواد خام را به کشورهایی که تحت سیطره اوست انتقال داده و با بهره کشی از کارگر ارزان دست به فرآوری مواد خام می زند . مانند کشورهای جنوب شرقی آسیا . و هند و تایوان . 3 – ابزار تولید را با دقت خیلی زیادی بعد از طراحی و تولید به نقاطی که کاملا به آن تسلط دارد می فرستد و در صورت خروج آن نقطه از سلطه آن ابزارها را از بین می برد. مثلا دستگاه های نساجی را قبل از انقلاب ایران به این کشور می فرستد . ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها از ارسال مدل های جدید امتناع می ورزد بلکه منتظر مستهلک شدن مدل های قدیمی آن می ماند تا صنعت نساجی ایران از بین برود . 4 – برای تامین نرم افزار تولید دست به نیرنگی زیرکانه می زند . از طریق سازمان های جهانی که به همین منظور آنها را بوجود آورده مانند یونسکو اقدام به برگزاری المپیادهای علمی می کند . تا از طریق آن بتواند نخبه های علمی جهان را شناسایی و جذب کند .بوسیله همین نخبگان می تواند نقشه بحران برای تامین مواد اولیه طراحی کرده و نیروی کار ارزان را اداره وابزار تولید را طراحی و بسازد . 5 – سرمایه را با ساختن نهادی به اسم بانک تامین می کند . به سادگی هر چه تمام تر نقدینگی مردم را در نقطه ای به نام بانک جمع آوری و از این سرمایه برای تولید استفاده می کند . و به وسیله بانک جهانی بر تمام بانک های جهان تسلط داشته و سرمایه های آنها را به نفع خود در اختیار می گیرد . بدین ترتیب است که هیچ کس نمی تواند در عرصه اقتصاد با استکبار به ستیزه بر خیزد . مگر با داشتن الگو و برنامه ای محکم و متقن که ما ایرانیان از دیر باز چنین الگویی داریم ولی به آن مراجعه نمی کنیم . و این بخاطر خود باختگی علما اقتصاد ماست . این علما اگر کمی به تاریخ گذشته خودمان مراجع
  • عبدالله IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    1 0
    بدین ترتیب است که هیچ کس نمی تواند در عرصه اقتصاد با استکبار به ستیزه بر خیزد . مگر با داشتن الگو و برنامه ای محکم و متقن که ما ایرانیان از دیر باز چنین الگویی داریم ولی به آن مراجعه نمی کنیم . و این بخاطر خود باختگی علما اقتصاد ماست . این علما اگر کمی به تاریخ گذشته خودمان مراجعه کنند علی الخصوص دوره صفویه نظریه اقتصادی بسیار دقیقی را شاهد خواهند بود که می تواند به سادگی در مقابل هجمه اقتصادی استکبار ایستاده و ضربات سهمگینی به آن بزند . در گفتار پیشین وعده داده شد الگوی اقتصادی ایرانی اسلامی که مطابق با فرهنگ ,نیازها , آداب و سنن و دیگر خصوصیات ما ایرانیان ارایه گردد . بنده حقیر نام این الگوی اقتصادی را نظریه اقتصادی فدک گذاشته ام . و اما توضیح الگوی ایرانی اسلامی نظریه اقتصادی فدک : این روش اقتصادی ابتدا ایرانی بوده سپس علما اسلامی در طول زمان به آن غنا بخشیده اند . خلاصه و فشرده این نظریه میشود : ( فرزند در کار و کارگاه و کشتزار ) . که اگر حروف اول سه کلمه اول این جمله را کنار هم بگذاریم میشود فدک . و حالا شرح نظریه اقتصادی فدک : اگر بخواهیم آنرا بر اساس پنج ستون تولید منطبق کنیم 1 – مواد اولیه : میدانیم مواد اولیه هر فرآورده ای اغلب یا در روستاها و یا کنار آنها بدست می آید پس بهتر نیست تولید و فرآوری نیز همانجا صورت بگیرد ؟ به این ترتیب هم قیمت تمام شده پایین می آید و هم به سبب اشتغال , پایداری روستاها حفظ می شود . ۲ – نیروی کار :اگر فرآوری و تولید در کارگاه های کوچک در منزل مسکونی روستاییان صورت بگیرد نیروی کار این کارگاه ها را افراد همان منزل تشکیل می دهند پس چون دستمزدی پرداخت نمی گردد قیمت تمام شده به حد اقل رسیده و همه افراد خانواده در کار مشارکت داشته و فرهنگ کار و فعالیت در خانواده نهادینه می شود . ازطرفی چون مواد اولیه نیز در همان روستا و یا منزل بدست آمده پس قیمت تمام شده به نازلترین حد خود میرسد . ۳ – ابزار تولید : مشکل ایجاد کارگاه تولیدی در منازل روستایی نبود ابزار ویا دستگاه های گارگاهی است . بنابر این معمولا در اینگونه موارد بناچار روستاییان به تولید دستی روی می آورند که به صرفه نیست و نمی تواند در بازار با دیگر صنایع رقابت کند . پس نقیصه عدم وجود دستگاه ها وابزارهای کارگاهی باید رفع شود تا تولید در کارگاه های روستایی به صرفه شود . چگونگی این کا
  • عبدالله IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    1 0
    پس نقیصه عدم وجود دستگاه ها وابزارهای کارگاهی باید رفع شود تا تولید در کارگاه های روستایی به صرفه شود . چگونگی این کار بدست جوانان تحصیلکرده فنی مهندسی دانشگاهی است که نرم افزار تولید را تشکیل میدهند . ۴ – نرم افزار تولید : جوانانی که دانش فنی دارند می توانند با توجه به نیاز هر کارگاه تولیدی روستایی تکنولوژی و ابزار آلات آنرا واکاوی و این ابزارها را به تناسب هر کارگاه کوچک سازی و بهینه سازی کرده و آنرا ساخته و در اختیار کارگاه های روستایی قرار دهند . مثلا دستگاه های نخ ریسی نیمه خودکار ساده کوچک و ارزان ساخته و در اختیار روستاییان قرار دهند . البته روستاییانی که پیله ابریشم , کنف , پنبه , کتان , و پشم را کشت ویا تولید می کنند . البته وقتی این دستگاه ها کوچک و نیمه خودکار ساخته شوند خود به خود ارزان خواهند بود و بسیاری از روستاییان میتوانند آنرا خریداری کنند . ۵ – سرمایه : وقتی قصد ایجاد کارخانه ای بزرگ داشته باشید سرمایه ای عظیم لازم است ولی برای ایجاد کارگاه کوچک روستایی آن هم در منزل مسکونی روستایی سرمایه زیادی لازم نیست . بنابر این به این ترتیب کار تولید به سرعت در این نوع کارگاه های کوچک رونق گرفته و ادامه می یابد به شرط آنکه همه این پنج ستون گفته شده همیشه کنار هم باقی بمانند . و سخن آخر: تولید به این روش ابدائ ما ایرانیان از دیرباز بوده و علما اسلامی امثال شیخ بهایی ایرادات آنرا گرفته و آنرا به اوج رسانده اند که ما اوج وشکوفایی آنرا در دوره شاه عباس اول صفوی می بینیم . در این دوره اقتصاد ایران در اوج بوده زیرا تولید بر اساس نظریه اقتصادی فدک صورت می گرفته یعنی هر چیز مصرفی ا ز خوراک گرفته تا پوشاک و صنایع دیگر همگی در کارگاه های کوچک خانگی توسط افراد خانواده ویا فامیل وهمسایگان و آشنایان در این کارگاه ها انجام می شده است . روش استاد شاگردی یادگار این روش است . دستگاه های نساجی چوبی قدیمی یادگار این روش است . اینکه از هر انگشت فلان دختر خانه دار محجوب صد هنر می بارد یادگار این روش است . متاسفانه با ورود اروپاییان در همان دوره صفویه کم کم عاشق مکاتب اقتصادی غرب شدیم و خواستیم راه رفتن کبک را یاد بگیریم . راه رفتن خودمان نیز از یادمان رفت .حال مانده ایم چه کنیم . اقتصادمان از هم پاشیده و به عبارتی منهدم شده است . دانشمندان اقتصادی ما چیزی جز اقتصاد غرب نخوانده و
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    1 0
    متاسفانه با ورود اروپاییان در همان دوره صفویه کم کم عاشق مکاتب اقتصادی غرب شدیم و خواستیم راه رفتن کبک را یاد بگیریم . راه رفتن خودمان نیز از یادمان رفت .حال مانده ایم چه کنیم . اقتصادمان از هم پاشیده و به عبارتی منهدم شده است . دانشمندان اقتصادی ما چیزی جز اقتصاد غرب نخوانده ونمی دانند , پس راه نجات را پیدا نمی کنند . و بیچاره مردم ما که چشم به این اقتصادیون و دانشمندان اقتصاد دوخته اند . برادران جوان من راه نجات بازگشت به علم خودمان , روش خودمان , به روز کردن آنها و تلاش فکورانه است نه تقلید کور کورانه . منتظر نظرات برادرانم از هر روش فکری هستم تا نظرات ,نقدها , دعواهای آنها علمی بر علم نداشته ام بیافزاید . انشاالله . والسلام.09195577149 . عبدالله انشا الله . والسلام . از خبر گزاری حوزه بابت نشر این مقاله و تحقیق تحت عنوان نظریه اقتصادی فدک تشکر میکنم .انشا الله این نظریه (نظریه اقتصادی فدک ) که به یاد و نام بانوی عالمیان حضرت فاطمه زهرا (س)مزین است راهی به سوی پیشرفت توام با عدالت برای مظلومین و مستضعفین عالم باشد . انشا الله .
  • عبدالله IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    2 0
    اقتصاد اسلامی اگر در مباحث اقتصاد اسلامی که منبعث از آراء و اندیشه های اقتصادی شهید محمد باقر صدر (کتاب شریف اقتصادنا - جلد دوم )و شهید بهشتی (سلسله سخنرانی های ایشان تحت عنوان مالکیت در اسلام )مطالعه کنیم به طور قطع و یقین به راه حل هایی خواهیم رسید که ما را از مکاتب اقتصادی و علم اقتصاد غرب که متاسفانه امروزه مرجع علمی اقتصاد ماست و در تمام دانشکده های اقتصاد ما تنها و بهترین نوع اقتصاد به جوانان ما معرفی و تدریس می شود بی نیاز خواهیم شد . به عنوان مثال فقط یکی از راه حل ها را که شهید بهشتی تحت عنوان (نظریه فراوانی ابزار تولید ) بیان کرده اند برای نمونه ذکر می کنم .ایشان بعد از یک بحث استدلالی دقیق و منطقی و رسا بیان می کنند که اگر ابزار تولید را به هر کسی که توان تولید دارد بدهیم آنگاه او می تواند خود به تولید اقدام کرده و اجیر کسی نباشد و سود حاصل از تولید مستقیم به خود او برسد . به طور مثال اگر به کسی که کشاورز است و ماده خامی مانند پیله ابریشم در مزرعه خود به عمل می آورد یک ابزار تولید ساده و کوچک و ارزان مانند دستگاه نخ ریسی ابریشم بدهیم تا خودش به همراه خانواده اش پیله را به نخ ابریشم تبدیل کند وسپس آنرا بفروشد چند برابر عایدی بیشتری خواهد داشت و بدینگونه عزت و کرامت انسانی او و خانواده اش حفظ خواهد شد . این نظریه علمی را شهید بهشتی با زحمات زیاد سعی کرده در بند دو اصل چهل و سه قانون اساسی بگنجاند . و جالب است که اقتصادیون از آن فقط به پرداخت وام بانکی تعبیر نموده و عمل کرده اند .که جز بدهکار شدن تولید کننده به بانک ها نتیجه دیگری نداشته است . پس بهتر است این قسمت از قانون اساسی را یک بار دیگر با دقت بیشتری ملاحضه کنیم . 09195577149
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    در جواب آقای حسن، اگر خوب به زندگینامه آقای رحیمپور ازغدی نگاه بندازید، ایشون هم در مقاطعی از حیات طلبگیشون که میشه گفت تماما جهادی بوده، کار یدی کردند.
  • علي اصغر كريمي IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    امام خميني ره با تاسيس جهاد سازندگي همه آنچه انبيا ع و امامان معصوم در نظر داشتند به تحقق عيني رساندند. جهاد سازندگي دهه اول انقلاب نمود واقعي عملكرد ايمان و علم - هماهنگي حوزه و دانشگاه - اتحاد دانشجو و طلبه - وحدت مومنين و تحصيل كردگان ...... تلاش مقدس براي آباد كردن دنيا و آخرت مردم ........ بود. امام خميني ره با معجزه انقلاب اسلامي يعني جهاد سازندگي نمونه دولت اسلامي را پايه گذاري نمودند. اگر اين نهاد مقدس ريشه كن نشده بود امروز جايگاه انقلاب اسلامي از منطقه و آسيا به قاره هاي ديگر كشيده شده بود. دشمن هاي دانا خوب تشخيص دادند كه جهاد سازندگي ريشه سرمايه داري منفعت طلب و انحصارگر غربي را مي خشكاند. غربزده ها و نفوذي ها و دوستان نادان دست به قطع اين شجره طيبه زدند يعني جهادسازندگي = بازوي اجرايي و اقتصادي اجتماعي سياسي انقلاب را ريشه كن كردند. راهي بهتر از همان راه امام خميني ره نيست بايد همه با هم جهاد سازندگي را احيا كرد . ان شاءالله