پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
درس خارج

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: آقایان با حوزه و علمایی که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود؛ به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده ‌است، با این کیفیت مخالفیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به نامه‌ای از فضلای حوزه مبنی بر نگرانی از تصویب قانون بانکداری اظهار داشتند: بارها گفته‌ایم گرفتن دیرکرد حرام است و نباید با حیَل شرعی آن را قانونی کرد.

ایشان ابراز داشتند: بنده دو هفته قبل اعلام کردم که گرفتن دیرکرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث مفصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشته‌ایم و از شدت ربا بحث کردیم؛ بعضی‌ها گفته‌اند که این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان کار استفاده می‌شود؛ بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.

این مرجع تقلید ضمن بیان حرمت ربا در قرآن با اشاره به تفسیر المیزان خاطرنشان ساختند: علامه طباطبایی (ره) در تفسیرشان دو گناه را بزرگترین گناهان ذکر کرده‌اند که یکی زیر بار استکبار رفتن و دوم رباست و در هفت جای قرآن به موضوع ربا اشاره شده است.

معظم له ادامه دادند: امام (ره) نیز در بحث ربا فرمودند که حرمت این قراردادها با حیَل شرعی از بین نمی‌رود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جدید بانکداری، تصریح کردند: امروز نامه‌های بسیاری از طرف مردم داریم و آنها نگران دیرکرد هستند و چقدر افراد زندگی خود را از دست داده‌اند؛ البته ما به این طرح اشکالات متعدد داریم و در نامه‌ فضلا که منتشر هم شد، اشکالات ذکر شده است.

ایشان اظهار داشتند: آقایان با حوزه و علمایی که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود؛ به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده ‌است، با این کیفیت مخالفیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجمدرضا خواجوی (فعال رسانه ای) IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    سلام وقتی که نماینده مجلس با احکام روشن دین خدا و حیل شرعی آگاه نیست، چه توقعی داریم که در قرار دادهای بین المللی مانند: «برجام جوانمرگ» شیطان بزرگ و طرفهای اروپایی کلاه سر ما نگذارند. و لب لعلش( برجام نافرجام) را نچشیدیم و برفت؟!!! امروز و فرداست که (بزک کنندگان برجام) قرارداد « FATF» را هم به مردم تحمیل کنند. گرچه برنامه‌ای برای منزوی کردن ایران است ،لذا مسئولان بایدمراقب باشند در دام دشمن گرفتار نشوند.
  • سید محمد مهدی حسینی منش یزدی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    2 0
    سلام علیکم، خداقوت، نمایندگان مجلس با ابتدایی ترین مبانی فقهی و شرعی آشنا نیستند و برای فرار از مراجعه به فقه سنتی و جواهری به چند نفر غیر خبره و غیر آشنا و مسلط به مبانی مراجعه میکنند و مثلا خیال خود را راحت میکنند، اما نمیدانند حوزه های علمیه و زعمای آن بیدارند و فریاد برمی آورند
  • زلال معرفت RO ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    1 0
    گرفتن وجه التزام از نظر عده ای فقها اشکالی نداره و اسمش دیر کرد نیست نمیشه به خاطر مسائل اختلافی و فتوای شخصی کل سیستم بانکی رو زیر سوال برد و مردم رو گرفتار شک و تردید کرد
  • سجاد RO ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    1 0
    مگه اصل "بانک" اسلامی است؟
  • علی RO ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    1 0
    چه عجب
  • مرصوصین RO ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    1 0
    سلام مخالفت فايده نداره بايد در مقابل بانك ايستاد اگر جنگ با خداست ربا خب فتوا به جنگ عليه بانك بديد مردم حمايت ميكنن جنگ نه به معناي خون ريزي نه تخريب شما ببنيد اين كار بانك ها به همه دستگاه ها مثل بيمه و دارائي و ايران خودرو سايپا بازار و... انتقال پيدا كرده ي جاي بايد جلو اين موضوع گرفته شود خود من سوخته اين بانك ها هستم دو ميليارد مشاركت مدني گرفتم بابت توليدي امروز بايد ١٢ ميليارد پس بدم
  • سید فاطمی RO ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    1 0
    متاسفانه به حرف مراجع گوش نمیدن وگرنه مراجع معظم همیشه در صحنه بودند
  • نیکی RO ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    7 0
    خداوند طول عمر به ایشان عنایت کند
  • جواب مرصوین IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    1 0
    سلام علیکم برای گرفتن جلوی بانک باید جلوی نمایندگانی ایستاد که همچین طرحی را تصویب می نمایند و به ربا و جریمه و.... رسمیت می بخشند.
  • محمدعلی رنج کشیده IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    1 0
    سلام علیکم باصلوات برپیامبر رحمت و خاندان مطهرش،از فرمایشات مرجع عالی قدر مان بی نهایت سپاسگذاریم و امید است نماینده های ما آگاه شوند. ضمنا باید عرض نمایم حوزه نامه ای به کمیسیون اقتصادی حدود۹۰ روز پیش و قبل تصویب کلیات ارسال نمودیم ولی کوچکترین تعامل نداشتند. نامه ای هم‌از طرف حوزه به آقای لاریجانی ارسال شد و لیکن بازه پاسخی ارائه نگردید. به هرحال مرکز اقتصادمقاومتی حوزه آمادگی کامل جهت تعامل با نمایندگان محترم را دارد. اللهم وفقنالماتحب وترضی محمدعلی رنج کشیده
  • دانشجودکتری IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    1 0
    سلام از مرجع عالیقدر متشکریم از نمایندگان مجلس هم می خواهیم به فرمایشات ایشان گوش داده و جلوی تصویب آن را بگیرند.
  • کارمند IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    0 0
    واقعا با اجرای این طرح مردم فقیرتر می شوند چرا به بنگاه داری بانک توجه نمی گردد اقتصاد به زمین می خورد.....
  • علی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    0 0
    من فقط این را می فهم که قرآن و مفسیرین آن جز حقیقت و خیر مردم چیزی نمی گویند
  • صدای مردم IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    1 0
    گرانی و ظلم بیداد می کند وای اگر این طرح هم تصویب شود. پس صاحبین انقلاب(مردم) چه گناهی کردند
  • حامین مردم IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    0 0
    سلام بر مردم با بررسی بندهای طرح بانکداری می بینیم که جز گرانی و تورم چیزی عاید مردم انقلابمان نمی شود لذا از همه خبرگزاری ها د به خصوص خبرگزاری حوزه می خواهیم در اطلاع رسانی به نمایندگان مردم گام بلندتری بردارند. این مردم واقعا مظلومند و برخی نمایندگان دوست ندارند مردم آرامش ببینند
  • خادم کریمه اهل بیت IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    0 0
    سلام از مرجع عالیقدر جهان تشیع بی نهایت سپاسگذاریم و طول عمر ایشان را از خداوند سبحان خواستاریم.