جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی عباسی رئیس جامعه المصطفی

حوزه/ اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی با حضور رئیس جامعةالمصطفی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و برخی از مسئولان، مدیران و کارکنان جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی المصطفی با گرامی‌داشت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، از زحمات معاونت پژوهش، پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، پژوهشگران، استادان و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی المصطفی تقدیر نمود.

وی جامعةالمصطفی را نهادی علمی و ریشه‌دار در تاریخ حوزه‌های عملیه خواند و گفت: با وجود این پیشتوانه حوزوی، المصطفی نهادی جوان و بهره‌مند از روش­های جدید آموزشی است. آموزش در المصطفی، ضمن پایبندی به سنت‌های اصیل حوزه علمیه مانند توجه به متون، نقش استاد در آموزش، مباحثه و...، از روش­های جدید آموزشی مانند پژوهش‌محوری، تحقیق، رساله‌نویسی و... در نظام آموزشی خود بهره‌مند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به گستره وسیعی از علوم، که با ارائه رشته‌های آموزشی بعضاً نوپدید جامعةالمصطفی تحت پوشش قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در طرح تحول آموزشی، به منظور حفظ سنت‌های حوزوی تلاش شده است علاوه بر نظام آموزشی رشته‌ای، نظام سطوح سنتی حوزه علمیه نیز تقویت گردد؛ براساس این، نظام سطوح از سطح ۱ تا سطح ۵، به آموزش المصطفی افزوده شده و هم‌اکنون در برخی از واحدها در حال اجراست.

رئیس المصطفی تألیف بیش از 3800 کتاب به همت جامعةالمصطفی و مراکز مرتبط با آن را در داخل و خارج کشور، یکی از دستاوردهای پژوهشی المصطفی برشمرد و گفت: تاکنون، 1350 کتاب در المصطفی به 25 زبان ترجمه شده است که البته توانایی ترجمه تا چهل زبان نیز وجود دارد.

وی شناسایی و رتبه‌بندی بیش از شش‌هزار پژوهشگر، گردآوری 46000 اثر پژوهشی، فعالیت بیست مرکز پژوهشی پیوسته و تابعه، وجود 85 انجمن علمی- تخصصی، انتشار نشریات متعدد، برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها، ارائه فرصت‌های مطالعاتی، تدوین متون آموزشی، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نگارش رساله‌ها و پایان‌نامه و... را بخشی از فعالیت­های گسترده پژوهشی المصطفی در سال­های اخیر برشمرد و اذعان نمود: با وجود این دستاوردهای ارزشمند و فاخر، تا دستیابی به مرجعیت علمی در عرصه علوم اسلامی و انسانی با نگاه اسلامی، راه زیادی پیش رو داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی برگزاری نمایشگاه سالانه در هفته پژوهش را فرصتی برای عرضه دستاوردها و یافته‌های علمی و تقدیر از زحمات پژوهشگران دانست و ابراز داشت: تعریف نظام ارزیابی در این نمایشگاه می‌تواند علاوه بر شناسایی و تکریم برگزیدگان پژوهشی المصطفی، موجب شناسایی قوت‌ها و جبران ضعف‌ها در سالیان آتی گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha