شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: امروز بعضی از سخنان در مورد حوزه مطرح می شود که بسیار نادرست است، چرا که وقتی این سخنان شنیده می شود، هر انسان منصفی که از اوضاع فعلی حوزه با خبر باشد، خواهد گفت که بیان این سخنان که حوزه در عرصه های مختلف کاری نکرده است، حرف نابجایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله  ابوالقاسم علیدوست در مدرسه علمیه علوی قم، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش گفت: بعضی از ابتدا ممکن است فقیر وبعضی ثروتمند باشد، ولی اهل علم بزرگترین میراث شان، تراث گذشته است. نباید با رفتار و عملمان چوب حراج به تراث گذشته بزنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به جایگاه علم در روایات افزود: جایگاه اهل عالمی که اسلام را زنده کند، آن قدر با عظمت است که فرمودند« جایگاه چنین عالمی در قیامت کنار انبیاء و بهشت است و تنها فاصله بین انبیاء و اهل علم، نبوت است.

این استاد حوزه اظهار داشت: این مقام حتی برای کسی است که به تازگی مشغول دانش و تحصیل علوم دینی شده است. این احادیث و روایت دیگر نشانگر اهمیت موضوع است. برای همین باید مواظب این نعمت الهی بود و برای خدمت به جامعه تلاش کرد.

وی با اشاره به معنای پژوهش بیان داشت: پژوهش به معنای تحقیق و یاداشت برداری است و باید توجه داشت، اگر اهل علم صدها جلد کتاب بنویسد و هزار بار در جهاد شرکت کند، ولی تقوا نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد.

آیت الله علیدوست با بیان این که هر طلبه ای باید بداند که اصول فقه، اصول فهم است، گفت: آن قدر اصول فقه مهم است که اگر کسی بخواهد در موضوعات مختلف حقوق، تفسیر و کلام فعالیت و تحقیق کند، نیازمند به اصول فقه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: اگر می خواهید در حوزه موفق شوید، باید نگاه به اصول فقه از باب فهم باشد نه چیز دیگر. غیر از این باشد راه را اشتباهی رفته ایم.نباید به بعضی زمزمه ها در حوزه گوش داد. اگر می خواهید در حوزه موفق شوید، باید دروس را خوب، دقیق و قوی بخوانید.

وی بیان داشت: امروز بعضی از سخنان در مورد حوزه مطرح می شود که بسیار نادرست است، چرا که وقتی این سخنان شنیده می شود، هر انسان منصفی که از اوضاع فعلی حوزه با خبر باشد، خواهد گفت که بیان این سخنان که حوزه در عرصه های مختلف کاری نکرده است، حرف نابجایی است، چون این دسته از افراد اگر از وضعیت حوزه با خبر بودند این چنین حرف نمی زدند.

آیت الله علیدوست گفت: حوزه امروز در موضوعات مختلف علمی و پژوهشی و .. قابل قیاس با گذشته نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: در شرایط فعلی هیچ بهانه ای از هیچ حوزوی برای تلاش نکردن و درست درس نخواندن پذیرفته نیست.

این استاد حوزه اظهار داشت: فقه دارای مراحلی است که از جمله آن، آشنایی و اطلاع با فقه است و در همین رابطه بر این باوریم که فقه، تراث اهل بیت(ع) است.

وی بیان داشت: مرحله دیگر تخصص و صاحب نظر شدن و تمرکز است یعنی عالم وقتی فقیه شد از هر جایی فقه می تواند استنباط کند و به صورت تخصصی ارائه کند.

آیت الله علیدوست گفت: هر کسی می خواهد در فقه کار کند، باید این سه مرحله را بگذراند تا بتواند فقیه شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: طلبه ای که تازه وارد مباحث فقهی می شود، باید خوب و دقیق درس بخواند. اسلام، تشیع، نظام و انقلاب به عالمان جامع نیاز دارند، عالمی که از روی هوا و هوس و عرفی پسند حرف بزند، جایگاهی در  جامعه نخواهد داشت، بلکه عالم باید عالمانه سخن بگوید، پویا و پایا باشد، یعنی هنجارها را رعایت کند.

این استاد حوزه اظهار داشت: امروز رهبر انقلاب روی انضباط و هنجارهای فقهی تأکید دارند و می فرمایند باید مواظب بود. باید دنبال فقه جواهری بود نه فقه هنجار شکن.

وی بیان داشت: امروز برای هیچ طلبه ای عذری نیست. هر طلبه برای موفقیت نیازمند برنامه، استفاده از تجربیات موفق اساتید و پشت کار قوی برای تحصیل است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha