شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جلسه تشکل های فرهنگی حوزه با حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی

حوزه/ رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با بیان این که مأموریت اول دفتر پی گیری مطالبات رهبری در مورد حوزه و شهر قم است گفت: دفتر رهبر معظم انقلاب به روی همه جریانات و طیف ها حتی آنهایی که زاویه دارند، باز و آزاد است و هر کسی با هر فکر و نظری می تواند به این دفتر رجوع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  در دیدار2 ساعته هم اندیشی تعدادی از طلاب و تشکل های ولایی و انقلابی بارئیس دفتر رهبرمعظم انقلاب اسلامی در قم، که با هماهنگی دفتر اجتماعی سیاسی حوزه برنامه ریزی شده بود، تعدادی از مدیران و فعالین تشکل های اجتماعی سیاسی و تبلیغی حوزوی قم، دغدغه‌ها و دیدگاههای خود درباره مسائل مختلف روز را بیان نمودند و خواستار پیگیری جدی این مطالبات از سوی حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی شدند.

 در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین زمانی رئیس دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با خوشامد گویی به مدعوین، خطاب به  حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی گفت: حاضرین تعدادی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم هستند که تلاش و دغدغه انقلابی  داشته و دارند و هر کدام رهبری چندین، دهها، صدها طلبه را در مسائل فرهنگی و جهادی و انقلابی به عهده دارند و برای انتقال این دغدغه ها خدمت شما رسیدند.

 وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی بارها پیگیر ارتباط با طلاب انقلابی در قالب این جلسه بود.

  در ادامه این نشست صمیمی هرکدام از اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاهها  و نکته نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که اظهارات آنان به ترتیبی که در جلسه،  نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام سبحانی به نمایندگی از ستاد فجر انقلاب اسلامی در این نشست با اشاره به اهتمام جدی تشکل ها نسبت به گفتمان سازی گام دوم وعملیاتی نمودن آن در جامعه گفت: آموزش تخصصی طلاب انقلابی نسبت به محتوای گام دوم انقلاب، یک ضرورت است که البته ستاد فجر این کار را شروع کرده و  وپیشنهاد می شود نهاد های دیگر  اقدامات لازم را برای فرهنگ سازی واجراء رهنمودهای رهبری انجام دهند.

حجت الاسلام شعبان زاده از تشکل فراگیر تبلیغ نیزبا بیان اینکه حوزه باید نقش نصیحت  و ارشاد  نسبت به دولت را ایفا کند و واقعا اقدامات کنونی کافی نیست افزود: شفاف سازی رابطه بین حوزه ونظام و تنظیم رابطه دولت با  حوزه یک ضرورت است ، نسبت نظامات حوزه برای تحقق دولت اسلامی و جامعه اسلامی چیست؟  جریان تبلیغی حوزه باید تبدیل به یک گفتمان شود که نماینده امام انقلاب باشد، حمایت حوزه از نظام یعنی نقش آفرینی و هماهنگ شدن با انقلاب در ایستگاه های دولت سازی و جامعه پردازی و اگر غفلت کنیم این حوزه انقلابی نخواهد ماند.

حجت الاسلام لواسانی نماینده معاونت تبلیغ نیز در گزارشی با بیان مشکلات تبلیغی طلاب اظهارداشت: در راستای کاهش اعتیاد و طلاق در جامعه، مبلغینی را برای پیشگیری و درمان به حاشیه شهرها اعزام می کنیم که لازم است طلابی که با این هدف به حاشیه شهرها اعزام می شوند پشتیبانی شوند، متاسفانه برای انجام این خدمت دچار کمبود امکانات هستیم وخلأ کمپ ترک اعتیاد  دانش آموزی در قم نیز از دیگر مشکلات موجود است وباید چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام فاطمی نیا از مبلغین فعال در قم گفت : در پردیسان، چندین الگو "مسجد مدرسه" داریم که فعالیت های خیریه و تربیتی خوبی  در آنجا صورت می گیرد،باید پیگیری شود تا  این "مسجد مدرسه ها" از سوی آموزش و پرورش نیزحمایت ویژه شوند. و برای کل استان و کل کشور الگو گیری شود.

حجت الاسلام کشفی از بسیج مدرسه معصومیه با بیان اینکه ظرفیت بسیج طلاب برای حوزه انقلابی مغفول مانده است گفت: تقویت بسیج طلاب یک ضرورت است، متاسفانه حمایت جدی مالی صورت نمی گرفت .

حجت الاسلام گودرزی کارشناس فرق و ادیان  خاتم الاوصیاء بیان داشت :از نظر فرق و ادیان و از نظر جغرافیایی،در استانهای مرزی 30 متربی فعال در قالب 11 گروه در حال فعالیت داریم، در خصوص ضرورت غلبه نگاه فرهنگی بر نگاه امنیتی در مناطق ویژه، سابقا چندین جلسه خدمت حاج  آقای مروی رسیدیم و گزارش فعالیت ها را ارائه دادیم و انتظار داریم ادامه جلسات را خدمت حضرتعالی برسیم.

حجت الاسلام موسوی از بنیاد مانا با بیان اینکه عرصه فعالیت های ماآموزشی ،تبلیغی ، پژوهشی و گام دوم است  گفت : آمادگی داریم این ظرفیت ها را در خدمت حوزه انقلابی قرار دهیم. جبهه سازی و شبکه سازی در فعالیت های حوزه انقلابی یک ضرورت است و برای تحقق این مهم اعلام آمادگی می کنیم.

 حجت الاسلام کلاته از مؤسسه امیر بیان نیز بر حمایت از گروه های حوزوی مردمی تأکید کرد و این مسئله را در شرایط کنونی امری ضروری دانست و افزود: از جمله موضوعاتی که در عرصه تبلیغ به آن توجه نشده، شبکه سازی تبلیغ و آینده پژوهی است. توجه به مسئله شبکه سازی و آینده پژوهی می تواند آثار خوبی در عرصه تبلیغ به همراه داشته باشد. فعالیت  شبکه ای  و  رسانه ای و حمایت از آنها یک ضرورت است.

در آینده پژوهی پیرامون تبلیغ  خیلی عقب هستیم، چند سال بعد رباط پای منبر ما می نشیند و از حالا باید فکر آینده را کرد،جای تشکل مجمع خطبای انقلابی خالی است و خوب است راه اندازی شود.

حجت الاسلام رهبر از دیگر فعالان عرصه تبلیغ بر توجه وحمایت بیشتر به نهادهای مردمی درعرصه تبلیغ تأکید کرد و گفت: دیگر به مانند گذشته سازمانها و نهادها نمی توانند در عرصه تبلیغ اثرگذار باشند به همین جهت باید نهادهای تبلیغی حوزوی مردمی وارد میدان آمده و برای تبلیغ مورد حمایت قرار بگیرند.

وی بر ضرورت تبیین نقش بالای قم و مادری انقلاب، ضرورت تلاش بیشتر و پیگیری مطالبات حضرت آقا، پیرامون حوزه انقلابی و تحول در حوزه ، تاکید نمود و گفت :مجموعه های مردمی دغدغه آقا را دارند و از بعضی ارگانها کاری بر نمی آید چون مدیران و کارمندانش دغدغه و سوز انقلابی و خدمت به مردم  ندارند و فقط  شغلی برای  معیشت خود دارند و خوب است از این مجموعه های مردمی دغدغه مند پشتیبانی ویژه شود.

حجت الاسلام احمدی از سازمان اوقاف استان قم با اشاره به اینکه باید طرح مدیر پروری از بین طلاب انقلابی شروع شود گفت :در هر فتنه تعدادی از نیروهای انقلابی بخاطر نداشتن بصیرت انقلابی جدا شدند که مسئولان نظام و حوزه باید فکری برای آنها بکنند و لازم است به این چند سئوال پاسخ دهیم که چرا حوزه و حوزویان در مسائل اجتماعی خودشان را کنار کشیده اند. جایگاه سیاست در حوزه انقلابی کجاست ؟ آیا جایگاهی دارد؟ چند نفر از طلاب در اول انقلاب و چند نفر الان به مجلس  رفته اند ؟

حجت الاسلام معظمی فعال سیاسی رسانه ای با اشاره به تسهیل ارتباط مردم با مسئولین نیز در سخنانی گفت: برای گیت های امنیتی و دوری مسئولان از مردم بایدفکری کنید،دسترسی مردم نسبت به مسئولان را تسهیل کنید تا ارتباطات آسان شود تا نگاه انقلابی تقویت گردد. و متاسفانه اگر برخی طلاب  فعالیت های انقلابی انجام دهند برخی نهادها آنها را با روشهای پیچیده و مختلف می زنند.

حجت الاسلام دشتی فعال سیاسی نیز با اشاره به مشکلات فضای مجازی گفت :باز گذاشتن فضای مجازی در این شرائط در حقیقت دادن سلاح به دست دشمنان حکومت اسلامی برای محاربه است، در این وقایع اخیر فضای  مجازی و اینترنت محور اصلی دشمن بود، با راه اندازی و تقویت اینترنت و فضای مجازی داخلی دشمن را ناامید کنیم و این سلاح را از آنها بگیریم همچنین نظر رهبری در سبک و روش مطالبه گری طلاب و حوزویان اعلام شود تا اثرگذار باشد وبرای مصوبات مجلس نیز باید فکری کرد.

محسن شیرازی فعال سیاسی از عدم برگزاری جلسات عمومی دیدار عموم طلاب با مسئول وقت دفتر رهبری در قم انتقاد کرد و گفت: لطفا حضرتعالی جلسه عمومی با طلاب بگذارید. مراکزی مثل سرای ایرانی و سوهان فروشی های خارج شهر محلی شده برای حضور بد حجابها و کسی هم با آنها کاری ندارد! و مسئول دینی و فرهنگی و سیاسی قم حتی یک تشر هم به آنها نزده اند وبرخی افراد فاسد در قم نفوذ دارند .

  حجت الاسلام سعید عبیری نیز از دیگر حاضرین در این جلسه بیان کرد: تشکل های انقلابی حوزوی باید در انتخابات وارد شوند و از کاندیدای انقلابی حمایت نمایند، تشکل ها وقتی از انقلاب حمایت می کنند محکوم به جناحی بودن و تندروی می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری از مرکز الگوی پیشرفت اسلامی به بحث هجوم اسناد بین المللی اشاره نمود وبیان داشت :شاهد هجوم دائمی اسناد بین المللی به هویت انقلاب اسلامی هستیم. 17+46 سند بین المللی در حال هجوم به هویت قوانین نظام اسلامی هستند،برای مواجهه با این هجوم بی سابقه باید چاره ای اندیشید.

حجت الاسلام کارگر، از فعالان عرصه تبلیغ گفت: دراعطا و پذیرش مسئولیت ها باید اصل بر انقلابی بودن افراد باشد اما حالا چگونه است؟!چرا انقلابی ها را به تند رو بودن متهم می کنند!برخی افراد از این ساحت ها وجایگاه ها به اسم آقا برای خودشان، تقدس درست کرده اند!در مواجهه با طلاب انقلابی،  بیشتر بر اساس نگاه امنیتی و صرفا توصیه ای عمل می شود!

حجت الاسلام احسان بخش فعال رسانه ای نیز بیان داشت: چرا دفتر آقا در شئون مختلف قم ورود و مطالبه گری نمی کند؟

حجت الاسلام توحیدی منش به نمایندگی از سفیران انقلاب با اشاره به عدم حمایت جدی از فعالیت تبلیغی در حوزه گفت : ارزشی برای فعالیت تبلیغی به اندازه تدریس قائل نمی شوند و موضوع مددکاری اجتماعی طلاب و روحانیون نیز باید مورد اهتمام قرار بگیرد .

حجت الاسلام شکروی دیگر فعال تبلیغی نیز با بیان این که تبیین مسئله ولایت فقیه از جمله موضوعاتی است که درحوزه و حتی در میان اساتید حوزه مغفول مانده گفت: این موضوع مهمی است و باید در حوزه پی گیری شود.

وی افزود: از دیگر مسائلی که مورد غفلت قرار گرفته عدم روش تحلیل سیاسی در میان طلاب است. باید کسی باشد تا مسائل سیاسی را برای طلاب و روحانیون به خوبی تبیین کند.

 حجت الاسلام ولدان از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم با بیان این که موضوع انقلابی گری در قم متولی  و علمداری ندارد و نداشتن علمدار بچه های انقلابی را دچار رخوت و دلسردی می کند واین حس کم حمایتی آنقدر زیاد شده است که برخی مسئولان هم  در اعلان مواضعشان جدی نیستند.

وی افزود : مدیریت حوزه باید رسالت خود را در بحث حوزه انقلابی، خصوصا درباره  بیانیه گام  دوم و مشخصا مباحث دولت سازی و امت سازی را جدی بگیرند.

 وی یادآورشد : میزان حضور روحانیون در مجلس نسبت به اوائل انقلاب، قابل تامل و توجه است و نسبت آن با حضور زنان در اول انقلاب برعکس شده است وروحانیون فاضل خود را از ورود در مجلس عقب کشیده اند. 

 حجت الاسلام ولدان  گفت: حوزه باید در آموزش و پرورش حضور فعال داشته باشد.دفتر رهبری در قم باید منزل پدری طلاب انقلابی شود وچون حوزه مادر انقلاب است ، جوانان را در دفتر بکار بگیرید.

حجت الاسلام وحدتی، نیز بر رسیدگی به وضعیت معیشتی طلاب، توجه ویژه به مسئله نفوذ در حوزه و حمایت مالی از حوزه و رسیدگی به وضعیت طلبه نماها تأکید کرد.

وی با انتقاد از تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر در قم خواستار تلاش جدی در این مسئله از سوی مسئولین قم شد.

حجت الاسلام لقمان پور، دیگر فعال تبلیغی نیز ازجمله مشکلات فعلی حوزه و روحانیون را بی انگیزگی برای فعالیت درعرصه تبلیغی، بی توجهی به مسئله وقف و احیاء نکردن موقوفات دانست و گفت: اگر وقف احیاء شود، دیگر حوزه در عرصه بودجه مالی مشکلی نخواهد داشت.

 حجت الاسلام پورهواشمی نیز گفت: دفتر قم لازم است برنامه هایی را برای حمایت از حوزویان انقلابی داشته باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم نیز در این نشست هم اندیشی با فعالان تبلیغی که در حسینه امام خمینی(ره) در قم برگزار شد گفت: مأموریت اول دفتر پی گیری مطالبات رهبری در مورد حوزه و شهر قم است.

وی افزود: از دیگر رسالت ها این است به شدت از ورود به وظائف دستگاها ممنوع می باشیم، اما دفتر معظم له حق مطالبه از مسئولین را دارد.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: در مورد وضعیت قم جلسات  متعددی با مسئولین قم گذاشته شده ولی ارزیابی عملکرد مسئولین قم در ارتباط با وضعیت قم  مورد گلایه است.

  وی افزود: از روزی که مسئولیت دفتر رهبر انقلاب در قم را قبول کردم، همه تلاشم این است طلاب انقلابی در این دفتر حضور داشته باشند و جلساتی  هم با آنها گرفته شود.

وی تصرح کرد: دفتر رهبرمعظم انقلاب به سوی همه جریانات و طیف ها حتی آنهایی که  زاویه دارند، باز و آزاد است و هر کسی با هر فکر و نظری می تواند به این دفتر رجوع کند.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری درقم با اشاره به نفوذ عوامل دشمن در بعضی دستگاه ها گفت: اگر کسی عناصر نفوذی دشمن را می شناسد، اسمش را به این دفتر بگوید و موارد و مستندات نفوذ کسانی که اتهاماتی نسبت به آنان مطرح شد را تحویل دفتر دهید ا نشاءالله پیگیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، در پایان بر گفتگو، هم اندیشی و هم فکری با فعالان تبلیغ و برای رسیدن به ارائه راهکار واحد تأکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    0 0
    اولویت های کاری مجلس جهادی و انقلابی یازدهم در حوزه قانونگذاری و نظارت مستمر و موثر بر دولت و وزراء در گام دوم حیاتی و ضروری انقلاب و کشور که در طول ده۱۰ دوره گذشته مجلس و ۴۰ سال گذشته عمدا و یا سهوا با غفلت روبرو گردیده و برزمین مانده و در نتیجه از تمامی ظرفیت های بلقوه و بلفعل قانون اساسی در کشور استفاده نگردیده بنحوی که منجر به تضعیف جایگاه و شان مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت به مرور زمان در کشور از دید مردم گردیده ، می بایستی توسط رسانه های خبری ،انجمن ها و اتحادیه های دانشجویی و بسیج کشور بویژه در عرصه های عدالت ، رفع تبعیض و اصلاحات اقتصادی،شفاف سازی و مبارزه با رانت و فساد ، تا پاسخگویی منظم و جلسات پرسش و پاسخ هفتگی با سخنگو و نمایندگان مجلس، تا قبل از برگزاری انتخابات مجلس فهرست و لیست بندی گردیده و از جریان انقلابی و جهادی کاندیدای حضور در مجلس مطالبه گری شود. و شورای ائتلاف جریان انقلابی-شاجا-نیز ملزم به تهیه و ارائه میثاق نامه ای با تضامین کافی از افرادی گردد که از سوی جریان انقلابی و جهادی جهت حضور در مجلس یازدهم به مردم معرفی می گردند.و این میثاق نامه به اطلاع عموم مردم برسد تا خدایی نکرده به سرنوشت جریان بدفرجام اصلاحات در مجلس و دولت دچار نگردیده و ملعبه و بازیچه افراد سودجو ، منفعت طلب و دو زیست فرصت طلب قرار نگیرد. و بدینوسیله نتنها زمینه اتحاد نیروهای جریان انقلابی و جهادی بیش از پیش فراهم می گردد،بلکه زمینه لازم جهت ایجاد امید ، انگیزه و اعتماد در مردم جهت شرکت در انتخابات و همچنین زمینه سازی برای روی کار آمدن دولتی جوان،انقلابی،کارآمد ، با برنامه و پاسخگو به مردم،قشر دانشجو و فرهیخته کشور که مورد اعتماد و وثوق نظام ، رهبری معظم و مردم در عرصه داخلی و بین الملل می باشد، فراهم می گردد.