پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محمد یزدی

حوزه/ طحان نظیف نوشت: آیت‌الله یزدی گفتند این خوب است که جنسیت مانع حضور زنان در انتخابات خبرگان نیست و این حق زنان است که وارد چنین مجامعی شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در مطلبی با عنوان «گزارش شانزدهم» در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۸، جلسه شورای نگهبان بود. دکتر کدخدائی قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان قبل از ورود به دستورجلسه، گزارشی از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و همچنین روند برگزاری آزمون در آخر هفته ارائه داد.

ایشان در ارائه آمار به این نکته اشاره کرد که در میان داوطلبان یک نفر خانم هم وجود دارد که فردا در آزمون شرکت می‌کند که در این میان رویکرد اعضای محترم و به طور خاص فقهای معظم برایم جالب بود. از جمله اینکه آیت‌الله یزدی گفتند این خوب است که جنسیت مانع حضور زنان در انتخابات خبرگان نیست و این حق زنان است که وارد چنین مجامعی شوند. بعد گفتند این‌ها همه به برکت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است که نگاه به زن را در اجتماع تغییر داد و اکنون نیز حوزه‌های علمیه خواهران در کشور کاملا فعال هستند و به تربیت نیرو می‌پردازند. البته بر این نکته نیز تاکید شد که ما در کیفیت و فرآیند علمی و آزمون‌های پیش‌رو اعم از کتبی و شفاهی، تفاوتی میان زن و مرد قائل نیستم و شرط تایید اجتهاد افراد، قبولی در این آزمون‌ها می‌باشد. به هر حال من نیز برای همه مردان و زنان شرکت‌کننده در آزمون اجتهاد آرزوی موفقیت می‌کنم.

در ادامه اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران در دستورکار بود. سال ۱۳۹۵ قانونی تصویب شد که الزام می‌کرد کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جدا شود. سال گذشته یعنی ۱۳۹۷ این اتفاق افتاد و کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جدا شد، اما نکته عجیبی که در این خصوص وجود دارد این بود که اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک سال ۱۳۹۷ در دولت تصویب و بدون ارسال به شورای نگهبان جهت تطبیق با قانون اساسی و موازین شرع، ابلاغ و در روزنامه رسمی منتشر شد؟! در حالی که اساسنامه کمیته ملی المپیک که اخیرا در سال ۱۳۹۸ در دولت تصویب شده، جهت اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال شده است و این یعنی برخورد دوگانه با دو کمیته کاملا مشابه! من این مسئله را در جلسه مطرح کردم و سایر اعضا نیز بر غیر قانونی بودن این اقدام تأکید کردند؛ لذا عدم ارسال اساسنامه اول یعنی اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک به شورای نگهبان خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی است و مقرر گردید مراتب این اقدام خلاف قانون اساسی به دولت اعلام گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    0 0
    سلام اگر غیر از این بود باید به عالم بودنند اینها شک کرد اما خمینی رحمت الله همیشه از حق و حقوق بانوان گفته چون اسلام دستور داد و ان شالله به انچه اسلام به انان حق داد و نرسیده اند برسند تا ان شاالله جامعه اسلامی اسلامی تر شود ان شاالله
  • چینی ساز IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    0 0
    کاش نظر ایشون رو راجع به کاندیداتوری جوانان میذاشتید
  • کاکتوس IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    0 0
    خدا رو شکر که ما در جامعه ی دینی و از جانب بزرگان مذهب و علما ، اینطور دیدگاه ها رو شاهد هستیم
  • ضد کدخدا IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    0 0
    خدا ان شاءالله به آیت الله یزدی صحت و سلامت بیشتر عطا کند