جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بصیرت

حوزه/ مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: این بصیرت است که راه صحیح را به ما نشان می دهد و توجیهات واهی را از ذهن انسان دور می سازد، لذا هر زمان بصیرت با صبر همراه شود، انسان به تکامل می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، علی اصغر دریایی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون مدارس علمیه  استان کردستان با اشاره به ضرورت بصیرت و صبر اظهار داشت: حضرت علی (ع) می فرمایند: «اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر/باید بصیرت پیدا کرد، باید در این راه صبور بود».

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان افزود: این کلام امیرالمومنین (ع) بسیار پرمعنا و عمیق است و همه را دعوت به داشتن دو صفت برجسته بصیرت و صبر دعوت می کند.

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان گفت: لذا داشتن این دو صفت در کنار هم برای هر انسانی به ویژه یک مسلمان واقعی حیاتی است، زیرا این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند.

دریایی در ادامه سخنان خود به حکایتی از حضرت موسی (ع) اشاره کرد و بیان داشت: در ماجرای حضرت موسی (ع) و خضرنبی (ع) نکته ظریفی وجود نهفته است. حضرت موسی علیه السلام هنگامی به مقام و جایگاه الهی و علمی حضرت خضر که بالاتر از خودش بود پی می برد و از ایشان اجازه می خواهند تا در کنار وی باشند و از علومی که باعث رشد و تعالی روح و نفس انسان می گردد، به او یاد دهد.

وی افزود: لذا این تصمیم حضرت موسی (ع) تایید کننده جایگاه صبر و بصیرت در کنار هم است.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: حضرت علیه السلام در پاسخ به درخواست حضرت موسی (ع) می فرمایند: « أَلَمْ أَقُلْ لَکَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْراً /آیا نگفتمت که نمی‌توانی همپای من صبر کنی؟».

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان تاکید کرد: دقت کنید! حضرت خصر می فرمایند که صبر تو کافی نیست و نمی فرمایند که انک لن تستطیع معی بصرا. یعنی بصیرتت برای همراهی با من کافی نیست!

دریایی ادامه داد: یکی از نکات کلیدی داستان موسی و خضر در همین یک جمله نهفته است. یعنی برای همراهی با اولیای مقرب الهی، بصیرت کافی نیست. گاهی اصلا بصیرت کار آمد نیست.

وی بیان داشت:  بصیرت است که راه صحیح را به ما نشان می دهد و توجیهات واهی را از ذهن انسان دور می سازد، لذا هر زمان بصیرت با صبر همراه شود، انسان به تکامل می رسد.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: با توجه به اینکه جامعه انسانی از داشتن دو خصیصه بصیرت و صبر تهی است باید منتظر حوادث اسفبار در جامعه انسانی باشیم.

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان عنوان کرد: پس باید گفت کسی هرگز از پل صراط به سلامت عبور نخواهد کرد مگر آن دست از افرادی که قلبشان با علم به حقانیت امامین انقلاب اسلامی گره خورده باشد.

دریایی در ادامه سخنان خود گفت: بنابراین داشتن بصیرت، صبر، علم و بینش می تواند راهگشای ما در این زمینه باشد و تاثیرات آن بر جامعه اسلامی بسیار مثمر ثمر باشد از این روست که امام راحل و نیز امام خامنه ای همیشه بر نقش روحانیت و حوزه های در ارتقا بصیرت، بینش و صبر جامعه اسلامی تاکید داشته و دارند.

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان اظهار داشت: پس بی گمان جامعه ای که از صفات بارز فوق برخوردار باشد هرگز دچار واپس گرایی و انفعال نخواهد شد، پس تقویت این خصیصه های باید از وظایف و رسالت های مهم روحانیت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha