پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
راس الحسین

حوزه/ هر سال مردم مصر سالروز ورود سر مبارک امام حسین به مصر را گرامی داشته و در مقام راس الحسین جمع شده و به زیارت و دعا و ابتهال می‌پردازند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه یکی از اماکن زیارتی مصر و شهر قاهره مقام راس الحسین است که مورد احترام اکثریت مردم مسلمان و اهل سنت مصر است که مردم مصر بر این باورند سر مبارک امام حسین علیه السلام پس از شهادت به این مکان منتقل و دفن شده است و هر سال مردم مصر سالروز ورود سر مبارک امام حسین به مصر را گرامی داشته و در مقام راس الحسین جمع شده و به زیارت و دعا و ابتهال می‌پردازند.

امسال همزمان با این مراسم که از سه شنبه هفته گذشته آغاز شد، با توجه به حضور چند هزار نفری زائران در مقام راس الحسین، ماموران کنترل عبور و مور شهری خیابان الازهر را از هر دو طرف بستند و نیروهای امنیتی امنیت مراسم را عهده دار شدند.

در طول شب ها و روزهای این مراسم در خیابان های منتهی به راس الحسین مملو از جمعیت علاقه مند به اهل بیت و امام حسین بود که این مراسم را البته با شادی و ابتهاج معنوی و توزیع شیرینی برگزار کردند و در این میان ایستگاه های خدمات رسانی فرقه های صوفیه مصر نیز به سبک موکب های اربعین و عاشورای شیعیان برقرار بود و به زائران غذا و نوشیدنی ارئه کردند و در شب بزرگ این مراسم یعنی دیشب، مقام راس الحشین شاهد حضور مداح معروف مصری به نام حبیب بن علی الجفری بود که اشعاری را در وصف امام حسین قرائت کرد.

اما خدمات ایستگاه‌های خدمات‌رسانی فرقه های صوفیه منحصر به ارائه غذا و نوشیدنی نبود، بلکه شاهد ذبح قربانی و برپایی سفره هیا غذا برای زائران بود و شبها نیز مسجد راس الحسین نورانی و چراغانی بود و طرق صوفیه با برپایی خیمه گاه بزرگی در کنار راس الحسین به انجام فعالیت‌های دینی با حضور علما و شخصیت‌های دینی از جمله شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر پرداختند.

اما شب گذشته علاوه بر شیخ حبیب الجفری مقام راس الحسین شاهد حضور شیخ محمود التهامی از مداحان پیشکسوت مصری بود که در حضور هزاران نفر از زائران به مدیحه خوانی پرداخت که مدیحه خوانی او تا ساعات اولیه صبح امروز نیز ادامه داشت.

پیش از برگزاری این مراسم وزارت اوقاف مصر با صدور بیانیه‌هایی از مردم خواست مراقب نظم و نظافت مسجد باشند و از اختلاط در مسجد پرهیز کنند.

شیعیان در مورد مکان دفن سر مبارک و مطهر امام حسین علیه السلام بر این باورند که در کربلا و نزد پیکر مطهر دفن شده است اما به جز این اقوال دیگر تاریخی نیز در میان اهل سنت رواج دارد از جمله ابن دحیه که بر این باور است که سر مطهر حضرت در مدینه دفن است و زبیر بن بکار نیز گفته که سر مطهر در بقیع دفن است و ابن جوزی در تذکرة الخواص نیز بر همین باور است.

برخی منابع تاریخی از جمله کتاب تاریخ المراقد اثر دکتر محمد صادق بر این باور است که سر مطهر امام حسین(ع) پس از شهادت در کربلا در دمشق دفن شده است.

در این میان بیشتر مصری ها بر این باورند که سر مبارک امام حسین در قاهر مدفون است و درباره چگونگی انتقال سر مطهر به مصر نیز دو قول وجود دارد که قول اول متعلق به شعرانی است که می گوید حضرت زینب سلام الله علیها سر مطهر امام حسین را به مصر منتقل و دفن نمود و بنا بر قول دوم فاطمیون سر مطهر را از باب الفرادیس دمشق به عسقلان و سپس از راه دریا به قاهره منتقل و دفن کردند.

البته طایفه ای  از علمای اهل سنت نیز بر این باورند که سر مطهر به کربلا منتقل شده و نزد پیکر مطهر حضرت دفن شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha