پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش ملی حضرت زینب

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان گفت: عقل گرایی و خردمندی را از اصول ثابت در زندگی عقیله بنی هاشم(س) برشمرد و گفت: یکی از راه های زینبی زیستن، عاقلانه اندیشیدن و عاقلانه عمل کردن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم مریم دوست محمدیان، در اولین پیش نشست همایش ملی "زینب(س) تجلی حقیقت" پیرامون "زینبی زیستن در عصر حاضر" سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه بزرگی هر شخصیتی با بزرگی مسئولیت او شناخته می شود، بیان کرد: جامعه مرهون شخصیت های بزرگی است که در هنگام ضرورت یک نظامی را تغییر دادند و آن جامعه را به حرکت درآورند.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، حضرت زینب(س) را الگوی زنان و مردان در طول تاریخ معرفی کرد و ادامه داد: زیبایی دین مبین اسلام این است که برای هر قشری از زنان و مردان با شرایط مختلف الگوهایی را معرفی نماید، الگوهایی که در سخت ترین شرایط زندگی نمادی از زندگی یک دیندار واقعی را به نمایش گذارند.

دوست محمدیان، حضرت زینب(س) را یکی از الگوهای اصیل اسلامی دانست و بر پذیرش الگو به صورت هدفدار، آگاهانه و از روی معرفت تاکید کرد و در بیان هدف اسلام بر معرفی الگو گفت: الگوها عامل حرکت انسان به سوی کمال هستند، لذا هدف از معرفی الگو بدین معناست که نشان داده شود رسیدن به کمال غیر ممکن نیست چراکه بسیاری از انسانها در طول تاریخ از صدر اسلام تا به امروز با تمام مشکلات و سختی ها توانستند خود را به کمال برسانند.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف دین مبین اسلام در معرفی الگو این است که با وجود الگو، انسان به درستی و نادرستی اعمال خود پی برده و در صورتی که راه رسیدن به کمال ناشناخته باشد، "الگو "مناسبت ترین و نزدیک ترین راه کمال را به انسان نشان می دهد، همچنین" الگو" تکمیل کننده آموزه های دینی است.

استاد حوزه، روش الگویی را بهترین و موثرترین راه تکامل بشر دانست و اضافه کرد: اگر آموزه های دینی در شریعت مقدس اسلام فقط به صورت تئوری بیان می شد، در جامعه اثر نمی گذاشت.

دوست محمدیان اضافه کرد: اگر تعریف درستی از الگو ارائه شود، با شناخت دقیق و همه جانبه متوجه خواهیم شد که الگوهای اصیل اسلامی محدود به زمان و مکان نبوده  و چون متصف به بسیاری از فضایل اخلاقی  هستند که هیچگاه کهنگی ندارند و در هر عصری قابل پیروی و تبعیت می باشند، البته آنچه در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد شیوه الگوگیری است که باید توجه شود.

وی، ارزش های انسانی را دارای دو جنبه دانست و تصریح کرد: ارزش های ثابت انسانی مربوط به انسانیت است که قابل تغییر نبوده و محدود به زمان و مکان نیست؛ همچون علم، عدالت، عقل گرایی و ... که در تمام زمان ها راه نجات انسان در رسیدن به کمال است.

عضو هیئت امناء مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان، عقل گرایی و خردمندی را از اصول ثابت در زندگی عقیله بنی هاشم برشمرد و گفت: یکی از راه های زینبی زیستن؛ عاقلانه اندیشیدن و عاقلانه عمل کردن است؛ چنانچه محور موفقیت انسان و وجه تمایز او با سایر موجودات "عقل گرایی" است.

دوست محمدیان با اشاره به جایگاه "عقل" در آموزه های دینی، یگانه راه تکامل مادی و معنوی و رسیدن به جامعه مطلوب را در پرتو عقل گرایی دانست و افزود: جامعه مطلوب و آرمانی، جامعه ای است که از خرد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و عبادی برخوردار باشد و از آنجایی که در زمان ظهور عقول بشری تکامل پیدا می کند، باید عقول انسان کامل شود.

وی با استناد به قرآن کریم؛ ریشه گرفتاری ها را عدم عقل گرایی و تعقل برشمرد و ادامه داد: از آیه 10 سوره مبارک ملک استفاده می شود که یکی از عوامل دوزخی شدن "تعقل نکردن" است و بر اساس مفهوم آیه، انسان بهشتی اهل تعقل است.

استاد حوزه اظهار کرد: با نگاهی به زندگی حضرت زینب(سلام الله علیها) بدست می آید که عقل گرایی در عملکرد آن حضرت جایگاه ویژه ای دارد، به ویژه در نهضت عاشورا که موجب محقق شدن اهداف امام حسین(علیه السلام) و تغییر اساسی در جامعه اسلامی شد، به طوری که بسیاری از نهضت های حاصل شده بعد از جریان عاشورا، ریشه در عملکرد حضرت زینب (سلام الله علیها) داشته است.

دوست محمدیان، سخنرانی ها، حماسه ها، صبر و بردباری و قافله سالاری حضرت زینب(س) را نشانه عقیله بودن ایشان برشمرد و به تشریح مفهوم "عقل" پرداخت و عقل را اعم از نظری و عملی دانست و بیان کرد: عقل نظری با آموزش و کسب علم و عقل عملی با تمرین  پی در پی عمل صالح رشد می یابد؛ لذا عقل گرا بودن حضرت زینب(سلام الله علیها) شامل هر دو مفهوم می شود.

وی ادامه داد: اولین جلوه خردمندی و عقل گرایی حضرت زینب(سلام الله علیها) در علم و دانش اوست و شاهد براین مطلب؛ سخنان و خطبه های ایشان همراه با استدلال به آیات قرآن در مجلس یزید و ابن زیاد است، تا اندازه ای که از سوی امام سجاد( علیه السلام) "عالمه غیر معلمه و فهیمه غیر مفهمه" خطاب شدند.

استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، به بیان شواهد دیگر کمال علمی حضرت زینب(س) پرداخت و گفت: از دیگر شواهد کمال علمی حضرت این است که حضرت از بزرگترین راویان حدیث بشمار می آیند؛ همچنین جلسه درس و تفسیر قرآن برای زنان اهل کوفه در زمان حکومت امام علی(علیه السلام)، از دیگر جلوه های کمال علمی ایشان است.

دوست محمدیان، "حیا" را دومین جلوه عقلانیت حضرت زینب(س) برشمرد و اضافه کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) پس از واقعه عاشورا در افشاگری و بیان جنایات بنی امیه و نیز در شناساندن اهل بیت(علیهم السلام) به مردم، نقش مهمی ایفا کرد ولی همه اینها در هاله ای از حیا و عفاف بود، در روایتی از امام علی(علیه السلام) وارد است که حضرت" عاقل ترین مردم را باحیاترین آنها معرفی می کند"  لذا هرچه انسان عاقل ترباشد حیای او بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: عقلانیت خانم زینب کبری(سلام الله علیها) در صبر و بردباری ایشان نیز جلوه گر است، در همراهی عقل و حلم همین بس که امام علی (علیه السلام) می فرمایند: "بردباری نوری است که جوهر آن تعقل است " همچنین یکی از اصول عقلانیت؛ آگاهی به موقعیت زمانی و مکانی است چراکه زمینه تصمیم گیری و عمکلرد صحیح را مهیا نموده و در استفاده بهنگام از فرصت نقش کلیدی دارد؛ لذا عمکلرد حضرت زینب(سلام الله علیها) نشانگر آگاهی حضرت از زمان می باشد.

استاد موسسه قرآنی الزهرا(س) گرگان در پایان خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از مشکلات جامعه بخاطر عدم تعقل و خردورزی است، لذا با حرکت بوسیله قوه عقل می توان در تحقق مدینه فاضله تلاش کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha