جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سریال شهرزاد

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب با اشاره به این که برخی سریال های شبکه نمایش خانگی، تقلید نازلی از سریال های کره ای و ترکیه ای است، تصریح کرد: سیاه نمایی و ترویج ابتذال و نیز تجمل گرایی از جمله آثار و پیامدهای این گونه سریال هاست.

فائزه حسین خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تاثیر قابل توجهی که سریال های مبتذل شبکه نمایش خانگی بر فکر و روان و به خصوص سبک زندگی مخاطبان خود برجای می گذارد، اظهار داشت: متاسفانه برخی از سریال هایی که امروزه در بستر شبکه نمایش خانگی توزیع و عرضه می شود، تقلید نازلی از سریال های ترکی و کره ای است و حتی در خود همین کشورها نیز تولید و پخش این قبیل آثار، توأم با بروز و ظهور آفت ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی بوده و با این حال ما هم به سراغ همان تم ها و موضوعات می رویم.

وی افزود: برخی تصاویر و سکانس ها و دیالوگ ها در این قبیل آثار، واقعاً سخیف و مبتذل است و گویا نظارت چندانی هم بر این گونه سریال ها در کشور ما از سوی وزارت ارشاد وجود ندارد و وقتی به مسئولان اعتراض می کنیم، این گونه توجیه می کنند که جوان ها با تماشای این سریال ها کمتر به سراغ آثار ماهواره ای و فیلم های مستهجن و ضداخلاقی می روند.

منتقد سینما و تلویزیون همچنین گفت: از سوی دیگر، در بسیاری از این سریال ها اساساً دغدغه اکثریت مردم نیز دنبال نمی شود، کما این که به عقیده بنده، در حال حاضر دغدغه ۹۹ درصد مردم ما این نیست که به عنوان مثال به مانکن تبدیل شوند، کما این که در یکی از سریال های شبکه نمایش خانگی با همین عنوان، این گونه مطرح می شود و یا این که اصلاً اکثریت قریب به اتفاق مردم امروز ایران توانایی آن را ندارند که عروسی های مجلل و لاکچری به سبک سریال "دل" را برگزار کنند.

وی اضافه کرد: اکثریت مطلق جامعه ما نمی توانند به این سبک زندگی روی آورده و خرج هایی این چنینی داشته باشند که مثلاً ۸۵۰ میلیون تومان خرج مراسم شب عروسی شان شود و لذا آن چه برای مخاطب از دیدن این سریال ها باقی می ماند، حسرت و یک جور نارضایتی از وضع موجود است.

حسین خانی ادامه داد: این مسابقه تجمل گرایی واقعاً حد یقفی هم ندارد و این نقطه مقابل تمدن و تفکر اسلامی است که ما را به سمت ساده زیستی سوق می دهد که همین ساده زیستی باعث آرامش و آسایش روانی فرد و جامعه می شود

وی گفت: از جمله آثار و پیامدهای این قبیل فیلم ها و سریال ها که مروج سبک زندگی خاصی است، افزایش سن ازدواج و تأخیر بیش از حد در آن و به تبعش رشد قابل توجه مفاسد اخلاقی و فرهنگی است که باید برای این ها به معنای واقعی کلمه، راه چاره ای اندیشید.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین بیان داشت: نسل جوانی که تحت تاثیر این سریال هاست، متاسفانه در بسیاری از موارد داشته های خود را ندیده و ثروت برای نداشته ها حسرت می کشد و شاید این باور در او شکل بگیرد که برای رسیدن به فلان میزان از ثروت و رفاه آن هم در مدت زمان کوتاه مدت، می توان به هر کاری ولو غیرشرعی و خارج از عرف و اخلاق نیز دست زد.

وی افزود: اگر ما به تاریخ صدر اسلام نیز نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که در دوران معاویه نیز ثروت های بادآورده به برخی افراد رسید و تاثیرش را به شکل نامطلوبی این رفاه طلبی بر جامعه گذاشت و برخی خواص نیز به خاطر دنیادوستی در فتنه ها منحرف شدند و نتیجه اش را در قضایایی چون جنگ جمل و صفین و بارزتر از آن را در حادثه عاشورا مشاهده کردیم که چگونه آن ها بر روی ولی خدا شمشیر کشده و امام حسین(ع) را مظلومانه در کربلا به شهادت رساندند.

وی اظهار داشت: البته تلاش مشروع و درست برای کسب ثروت و افزایش رفاه عمومی بدون آن که شاهد تبعیض و تجمل گرایی و فخرفروشی باشیم، مورد تأیید است اما در برخی از این آثار چنین القا می شود که این افراد بدون دانش و مهارت خاص و یا تلاش قابل توجهی به این همه ثروت بادآورده رسیده اند و این مساله نیز تأثیرش را به نوعی در مخاطب می گذارد.

کارشناس و تحلیلگر مسایل رسانه همچنین گفت: نکته حائز اهمیت دیگر در این سریال ها آن است که متاسفانه روحیه و حس مقاومت در برابر دشمن در این سریال ها نه تنها تقویت نمی شود بلکه عملاً به شکلی با آن مخالفت می شود و چنین القا می شود که در برابر شخصیت های منفی و ظالم که قدرتی دستشان است کاری نمی توان کرد و محکوم به سکوت هستیم و صرفاً باید نظاره گر باشیم و حال آن که آموزه های دینی ما خلاف این مساله را به ما متذکر می شوند.

وی افزود: قبح زدایی از روابط خارج از شرع محرم و نامحرم، همچنین ترویج ابتذال در ارتباطات دختر و پسری، تاکید بر اصالت لذت گرایی و آزادی بدون حد و حصر که گاهی به بهانه عشق و عاشقی به دنبال ترویج آن هستند، از جمله آثار مهم این قبیل سریال هاست که در تعارض با مفاهیم و مؤلفه های سبک زندگی ایرانی- اسلامی است.

وی در خاتمه گفت: همچنین بسیاری از این آثار متاسفانه و حتی برخی سریال های تلویزیونی، یک فضای تاریک و سیاهی را به تصویر می کشد که گویی امیدی به آینده وجود ندارد و حال آن که به تعبیر مقام معظم رهبری رسانه و هنر در عین توجه به واقعیت ها و بیان مشکلات باید مروج امید به آینده به خصوص در مواجهه با نسل جدید باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha