جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید محمدحسین چاوشیان

حوزه/پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس با اشاره به اهمیت حضور در جوامع و کشورهای مختلف گفت: اخلاص، پشتکار و عنایت اهل‌بیت(ع) سه عامل موفقیت در تبلیغ بین‌الملل است.

خبرگزاری حوزه خودش را فرزند حوزه می‌داند و بارها در خلال صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند، ترویج و تبلیغ دین مبین اسلام و تشیع در جهان اسلام را برای خودش یک هدف متعالی می‌داند و می‌گوید: باوجود همه سختی‌ها مشکلات و محدودیت‌ها، هیچ‌گاه در این مسیر خسته نشده است.

استاد سید محمدحسین چاوشیان پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس و مدرس رسمی حوزه و دانشگاه است که با سفر و اقامت در کشورهای مختلف اروپایی به‌خصوص سوئیس به دنبال آشنا کردن مردم این کشور با اسلام ناب محمدی است.

وی در گفتگویی تفضیلی با خبرگزاری حوزه، به بیان دیدگاه‌های خود در زمینهٔ های  مختلف از جمله مسائل خانواده و تبلیغ بین‌الملل پرداخته است.

خودتان را معرفی می‌کنید؟

سید محمدحسین چاوشیان هستم، در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم به‌طوری‌که پدرم از کاسبان متدین و امین بازار قم و مادرم هم از مدرسین علوم دینی و خیرین باسابقه قم هستند که از قبل از انقلاب کلاس‌های مختلف دینی و احکام را برگزار کرده و بعدها نیز در زمان جنگ تحمیلی کمک‌های بسیاری را به جبهه‌ها می‌فرستادند.

تقریباً 20 سال پیش مادرم به اصرار سازمان بهزیستی موسسه‌ای خیریه‌ای را بنیان‌گذاری کرد و از آن زمان تاکنون خانواده‌های آبرومند زیادی را جهت اشتغال‌زایی و حمایت‌های مالی و معنوی تحت پوشش قرار داده‌اند.

خودم نیز در سال 81 و با اصرار و توصیه‌های دلسوزانه  حضرت آیت‌الله فشارکی وارد حوزه علمیه قم شدم، ایشان استاد مقام معظم رهبری نیز بودند و خیلی تأکید داشتند که من مسیر طلبگی را ادامه بدهم.

تشویق‌های ایشان موجب شد که خانواده نیز حمایت‌های کافی را داشته باشند تا در این مسیر گام بردارم.

تحصیلات شما تنها به دروس حوزوی محدود شد؟

سطح دو را که مشغول بودیم وارد بحث‌های دانشگاهی و زبانی شدم به‌طوری‌که سال 90 وارد دانشگاه صداوسیما شدم و کارشناسی ارشد ارتباطات را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم و هم‌زمان در فضای بین‌الملل نیز ورود پیدا کردم.

در زمینهٔ تبلیغ بین‌الملل و زبان به‌صورت جدی وارد شدم و به‌صورت فشرده برای یادگیری زبان انگلیسی و به‌خصوص زبان مطالعات اسلامی وقت گذاشتم و سپس برای ادامه تحصیلات دانشگاهی در مقطع دکتری، با توجه به دغدغه‌ام نسبت به مسائل زن و خانواده در عرصه  بین‌الملل، رشته مطالعات تطبیقی زن در ادیان را در دانشگاه ادیان و مذاهب انتخاب کردم.

در خصوص حضورتان در فضای بین‌الملل توضیح می‌دهید؟

اولین سفری که به اروپا داشتم سال 2013 بود که از سوی دانشگاه وروسلاو لهستان برای کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی دعوت شدم که از سرتاسر دنیا پذیرش داشتند و مقاله من نیز در این کنفرانس با موضوع معیارها و شاخص‌های ارزشی در ارتباطات اجتماعی از نگاه اسلام که در آن از فرمایشات حضرت علی( ع )در نهج‌البلاغه و آیات قرآنی استفاده‌شده بود، موردپذیرش قرار گرفت.

این در واقع اولین سفر من به منطقه شنگن اروپا بود  که 11 روز طول کشید و بعدازاین به کشورهای جمهوری چک و آلمان نیز سفر کردم.

سال بعد نیز در اکتبر 2014 به دعوت شورای جهانی کلیساها در ژنو سوئیس به‌عنوان یکی از نمایندگان تشیع در دوره بین‌المللی گفت‌وگوی بین ادیان شرکت کردم که حدود سه هفته به طول انجامید و ارتباطات خوبی با سایر اساتید و نمایندگان ادیان برقرار کردم.

سپس به کشور ایتالیا واتیکان سفر کردم. در سال 2015 نیز به‌عنوان سرپرست هیئت اعزامی پژوهشگران مطالعات زنان و خانواده به کشور هند سفر کردم که با  همکاری و مساعدت‌های رایزن علمی سابق ایران آقای دکتر علی اعظم خسروی  برنامه‌های علمی و پژوهشی خوبی را برگزار کردیم که خوشبختانه دستاوردهای مفید و مثمر ثمری به همراه داشت.

علاوه بر این در سال 2016  اولین فرصت مطالعاتی دکتری مطالعات زنان را از دانشگاه بازل سوئیس برای نگارش رساله دکتری با موضوع "تأثیر مؤلفه‌های مدرنیته بر کارکردهای خانواده با تکیه‌بر مؤلفه فردگرایی (از طریق مقایسه نقش رسانه‌های تصویری مدرن در دو جامعه اسلامی و مسیحی)" به دعوت پروفسور رینهولد برنهاردت به دست آوردم و به مدت حدوداً 6 ماه از فوریه2017 در شهر بازل اقامت داشتم  که این دوره را با نظارت کامل استاد محترم راهنما و با موفقیت به اتمام رساندم.

این فرصت مطالعاتی و اقامتم در کشور سوئیس باعث شد تا بتوانم در مراکز شیعیان ازجمله مرکز اسلامی اهل‌بیت زوریخ،هیئت منتظران ظهور سولوتورن،هیئت محبین اهل‌بیت برن،مرکز اسلامی لوزان و مراکز دیگر حضوری فعال داشته باشم و به‌عنوان سخنران و مشاور مذهبی در خدمت شیعیان آن منطقه باشم.

علاوه بر این بعد از اتمام دوره فرصت مطالعاتی دکتری در دانشگاه بازل، در همان سال به دعوت پروفسور اشتفان هوبر استاد الهیات دانشگاه برن سوئیس به عضویت کارگروه دین پژوهی تجربی در دانشگاه برن سوئیس درآمدم که ریاست این کارگروه نیز به عهده پروفسور اشتفان هوبر می‌باشد.

از آن زمان تاکنون در پروژه‌های پژوهشی مشترک ازجمله دین و روابط خانوادگی در سوئیس و ایران و ازدواج بین ادیان در حال همکاری هستیم.

علاوه بر  این از آن سال تا به امروز نیز سفرهای علمی و تبلیغی به شهرهای مختلف اروپا ازجمله مونیخ، هامبورگ، آخن، کلن،پاریس،لیون،فریبورگ و.... در برنامه‌های کاری‌ام بوده است.

چه فعالیت‌هایی در داخل کشور دارید؟

در داخل کشور نیز استاد رسمی سطوح عالی حوزه‌های علمیه خواهران هستم و در سطح 3 و 4 حوزه‌های علمیه خواهران کشور ازجمله موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه قم، موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی و حوزه علمیه امام حسن مجتبی تهران به تدریس مباحث مرتبط با مسائل زنان و خانواده مشغول هستم، هم‌چنین مدتی نیز در مرکز تخصصی امام هادی (ع )تحت اشراف آیت‌الله رئیسی در تهران مشغول به تدریس بودم.

در دانشگاه علوم قرآن و حدیث نیز در رشته ارتباطات چندین سال است که به‌صورت مستمر تدریس دارم و هم‌چنین در جامعه المصطفی نیز استاد رسمی و ارزیاب متون تخصصی زن و خانواده و دین و رسانه هستم که از سال 95 هم مدیر دوره رشته معارف اسلامی و مطالعات زنان بودم که برای اولین بار در کشور به‌صورت مجازی در مقطع کارشناسی راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی این رشته مورد استقبال معاونت زنان ریاست جمهوری نیز قرار گرفت و فعالیت‌های مختلفی را از زمان راه‌اندازی رشته مطالعات زنان در دانشگاه مجازی انجام دادیم ازجمله همایش اسلامی سازی رشته مطالعات زنان و سلسله نشست‌های زنان و انقلاب اسلامی که با استقبال خوبی از سوی فعالان و پژوهشگران مطالعات زنان در سرتاسر کشور همراه شد.

مردم کشورهایی اروپایی به چه میزان با اسلام به‌خصوص شیعیان آشنا هستند؟

باید بگویم اسلام ناب محمدی که مورد تأیید اهل‌بیت (ع) بوده و به‌ دور از افراط‌ وتفریط است خیلی مهجور و مظلوم است .

باوجود خدمات فراوان حوزه‌های علمیه و آثار پژوهشی ارزشمند طلاب و فضلای حوزوی به علت تبلیغات سیاسی برخی از رسانه‌های معاند و بیگانه که در خصوص اسلام هراسی به راه انداخته‌اند اجازه نمی‌دهند جوامع غربی نگاه مثبتی به اسلام به‌خصوص مکتب حقه تشیع داشته باشند.

هرچند علی‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌هایی که پیش روی تبلیغ بین‌الملل برای طلاب و اندیشمندان شیعی وجود دارد اما بارقه‌های امیدی برای کار و اثرگذاری در این عرصه همچنان وجود دارد که البته این مهم نیازمند حضور دائمی و مؤثر در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی است.

وقتی‌که در این‌گونه مراسم‌ها حضور پیدا می‌کنیم می‌بینیم که ذهنیت‌های بدی که نسبت به اسلام داشتند کم‌کم رنگ می‌بازد، به‌عنوان‌مثال در سال 2017 برای رساله دکتری در دانشگاه بازل سوئیس بودیم دکتر رین هولد بره‌ات که استاد الهیات بودند روز اول گفت یک جلسه در کلاس من حضور داشته باشید و در خصوص قضا و قدر در مذهب شیعه صحبت کنید.

در آن کلاس برای دانشجویان به‌اندازه‌ای سؤال ایجاد شد که بیش از یک ساعت من فقط جواب ابهامات آن‌ها را می‌دادم در واقع همان‌جا بود که دیدم که به چه اندازه ذهنیت‌ها را نسبت به اسلام ناب محمدی عوض کرده‌اند و به چه اندازه حضورم در این کلاس مفید بود.

در خصوص هزینه‌ای سفرهایتان نیز توضیح می‌دهید؟

در خصوص هزینه‌های سفرهای تبلیغی و علمی که در حدود بیست کشور دنیا حضور پیدا کردم اکثراً به‌صورت جهادی و با هزینه شخصی بوده و یا به‌صورت مشترک از طریق مرکز دعوت‌کننده خارجی بوده است.

به‌صورت که بخشی از هزینه‌های سفر توسط آن‌ها تأمین‌شده است ولی نکته مهمی که همواره در سفرها برایم مورد اهمیت بوده، رسیدن به هدفی متعالی است که سعی می‌کنم باوجود هزینه‌های بالا و مشکلات فراوان در این مسیر باعلاقه و توکل به ائمه معصومین(ع) از عهده‌اش بربیایم و بتوانم به خواسته‌هایم در راستای نشر معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت جامه عمل بپوشانم.

تنها در برخی موارد برخی از مجامع علمی که دعوت می‌شویم خود برگزار کنندگان هزینه‌هایی را بابت بلیت و .. پرداخت می‌کنند، اما تنها موضوع هم در این سفرها هدف متعالی است که بنده دارم و سعی می‌کنم به‌خوبی آن را عملیاتی کنم .

در این سفرها سعی می‌کنیم که ارتباط ما با جامعه شیعیان در این کشورها بیشتر شود حتی به خانه‌های این عزیزان می‌رویم.

چه توصیه‌ای برای طلبه‌هایی که علاقه دارند وارد این فضا بشوند، دارید؟

طلبه‌هایی که می‌خواهند در حوزه بین‌الملل کار کنند به این موضوع توجه داشته باشند که نباید انتظار حمایت ارگان خاصی را داشته باشند و در گام اول باید به خداوند متعال توکل کنند و بعدازآن تلاش فردی افراد است که می‌تواند آن‌ها را به‌جایی برساند.

بنده خودم در این زمینه از این آیه شریفه"   وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِینَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ " کمک گرفتم که خداوند متعال در آن می‌فرمایند: کسانی که برای ما جهاد می‌کنند قطعاً راه‌های هدایت و پیشرفت رانشانشان می‌دهیم.

اخلاص به همراه پشت‌کار و سخت‌کوشی برای رسیدن به هدف برکنار عنایات اهل‌بیت(ع) عوامل موفقیت در این عرصه هستند.

شاید خیلی وقت‌ها تلاش فراوانی هم صورت بپذیرد اما اگر این تلاش‌ها خالصانه، برای خدا و رضایت معصومین نباشد قطعاً بی‌نتیجه و یا کم اثر خواهد بود لذا همه کارها باید در راستای رضایت الهی و با نیت خالص انجام شود تا به ثمر بنشیند.

چه مواردی را طلاب باید برای حضور در فعالیت‌های بین‌المللی مدنظر قرار دهند ؟

توصیه من برای طلبه‌هایی که در حوزه تبلیغ بین‌الملل می‌خواهند وارد بشوند این است که سه نکته را مدنظر داشته باشند نخست این‌که زبان عربی(بِلِسانٍ عَرَبِی مُبِینٍ) را به‌عنوان زبان دین اسلام یاد بگیرند و در کنار آن زبان دوم زبان انگلیسی را که بین‌المللی است و در همه‌جا کاربرد دارد یاد بگیرند تا حداقل  بتوانند در فضای بین‌الملل با افراد مختلف ارتباط اولیه را برقرار کنند (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا) و علاوه بر این  زبان سومی که باید یاد بگیرند زبان منطقه‌ای است که قرار است در آن حضورداشته باشند و باید زبان آنجا را یاد بگیرند. ( وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ)

خودتان به چند زبان تسلط دارید؟

زبان آلمانی را در حد مکالمات ابتدایی و اولیه در سوئیس یاد گرفتم و پیش از آن زبان انگلیسی و عربی را یاد گرفتم، در واقع یادگیری زبان گام اول در ورود به عرصه بین‌الملل بود که توانستم به‌خوبی بردارم البته مدتی هم‌زبان ایتالیایی را  به‌صورت جدی در تهران به‌صورت فشرده کارکردم که قرار بود زمانی در دانشگاه ساپینزا رم  در ایتالیا رشته ارتباطات را در مقطع دکتری بخوانم که به خاطر شرایط  و مشکلات آن زمان و تنهایی والدین  نهایتاً منصرف شدم و به قم بازگشتم.

اخیراً موسسه‌ای به نام خاتم توسط شما افتتاح شد در این زمینه توضیح می‌دهید؟

من خیلی مشتاق به تأسیس موسسه نبودم تقریباً از سال گذشته با مشورتی که با بزرگان حوزه داشتم و با کسب اجازه از این بزرگواران به سمت تأسیس موسسه با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده رفتم.

موسسه نیز در هفته وحدت و هم‌زمان با میلاد حضرت رسول اکرم (ص) با حضور اساتید و بزرگان افتتاح شد در واقع کلمه خاتم نیز برگرفته‌شده از خانواده اسلامی و تربیت معنوی است.

در خصوص اعضای هیئت‌مدیره موسسه "خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم"نیز توضیح می‌دهید؟

اعضای هیئت‌مدیره موسسه خاتم را خانم دکتر ظهیری ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضمیری ،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمتی که از اساتید جامعه المصطفی العالمیه و روحانی حسینیه المنتظر در شهر لیون فرانسه هستند، تشکیل می‌دهند.

در کنار این افراد از وجود شخصیت‌های بزرگواری همچون حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای عالی توسعه قرآنی ، خانم دکتر شهلا باقری و اساتید دیگری نیز بهره می‌بریم .

درواقع باید بگویم موسسه خاتم از اساتید حوزوی و دانشگاهی باهدف ارتقاء سواد و دانش خانواده و توانمندسازی زنان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی تأسیس‌شده است.

در بخش‌های مختلف از قبیل تولید نرم‌افزار و محتوای تخصصی خانواده ، مشاوره، سمینارهای علمی  تخصصی و ... مجوزهای لازم اخذشده و علاوه بر این در همین زمینه کارگاه‌های دانش‌افزایی در خصوص خانواده برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم هر چه بیشتر در مسیر رشد و تعالی خانواده اصیل اسلامی و ایرانی سهیم باشیم.

هم‌چنین ارتباط خوبی با مراکز مختلف داریم به‌صورتی که اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با مرکز پژوهشی زن و خانواده رفیعه المصطفی امضاء کرده‌ایم.

علاوه بر این با حوزه علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شورای عالی توسعه قرآنی ، مرکز تحقیقات زن و خانواده ، جامعه المصطفی ، دانشگاه تربیت مدرس ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ....همکاری داریم.

درواقع خاتم یک فرصتی را ایجاد کرده است که اهداف ما در خصوص خانواده که تاکنون پژوهشی بوده به سمت عملیاتی شدن پیش برود و در این مسیر از نظرات افراد صاحب نظر بهره‌مند شده و یک همگرایی را با آن‌ها ایجاد خواهیم کرد.

از سوی دیگر با توجه به حضور نیروهای متخصص در خاتم  و با همکاری‌هایی که در آینده با مراکز مختلف دولتی و خصوصی خواهیم داشت هدفمان کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در بین زنان است.

آیا تاکنون برنامه خاصی را در موسسه خاتم اجرا کرده‌اید؟

بله اخیراً آسیب‌های اجتماعی 5 منطقه در قم احصا شده است و در این مناطق می‌خواهیم کارگاه‌های مختلفی از قبیل مهارت‌های زندگی، روابط زوجین و... سواد خانواده،  ارتباطات مؤثر ، مدیریت خشم و استرس، خانواده‌ای اسلامی و .. را برگزار کنیم.

علاوه بر این درزمینهٔ بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله و... به‌صورت علمی وارد خواهیم شد به‌هرحال در زمان وقوع چنین اتفاقاتی همه به سمت سخت‌افزار می‌روند درحالی‌که درزمینهٔ خانواده ، زنان و کودکان هیچ اقدامی درزمینهٔ روحی آن‌ها نمی‌شود که در نظر داریم در زمان وقوع چنین حوادثی کارشناسان و مبلغان را اعزام کنیم تا در این زمینه فعالیت داشته باشند البته اخیراً هم متأسفانه اتفاق بدی در منطقه دیشموک از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد رخ‌داده که زنان و خانواده‌ها در معرض خودکشی و آسیب‌های جدی و خطرناکی قرارگرفته‌اند که قصد داریم هفته آینده به همراه گروهی از متخصصین و اساتید برجسته در حوزه خانواده برای آسیب‌شناسی و یافتن راهکار مناسب و عملیاتی به منطقه اعزام شویم.

آیا در سوئیس هم موسسه خاتم را ثبت خواهید کرد؟

قطعاً در همین راستا به‌صورت موازی در سوئیس این کار را شروع کردیم که کار بزرگی است مکان این موسسه نیز در شهر زولوتورن سوئیس است و جالب‌تر این‌که  اولین مسجد شیعیان نیز در این شهر به همت جمعی از شیعیان خالص و محبان حقیقی اهل‌بیت بناشده است که تنها مسجد شیعیان در این کشور نیز می‌باشد.

در سوئیس به دنبال ثبت خاتم به‌صورت NGO هستیم و مقدمات کار نیز انجام‌شده است به‌طوری‌که تمام توجه و تأکید ما این است که برویم و خانواده‌ها و افرادی که از کشورهای اسلامی پناهنده شده‌اند را پیدا کنیم و به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنیم چراکه با مسائل و معضلات مختلفی روبرو هستند

به‌عنوان‌مثال این افراد از افسردگی شدید و نداشتن موقعیت ازدواج ایده آل رنج می‌بردند اما بحث عمده‌ای که در آنجا وجود دارد، درزمینهٔ خودکشی افراد است.

در راستای همین کار بنیاد ازدواج آسان و سالم را در کشور سوئیس تأسیس کردیم که با حضور ریش‌سفیدان که شامل سه آقا و سه خانم تشکیل‌شده است و هدفش ساده و آسان برگزار شدن ازدواج‌ها است .

هیئت‌مدیره این بنیاد نیز از شهرهای مختلف هستند مانند لوزان، برن، زوریخ و  ژنواست که قصد داریم این بنیاد را در کل کشور سوئیس فعال کنیم.

این بنیاد چه‌کارهایی انجام می‌دهد؟

در مرحله اول قبل از ازدواج مسلمانان را کنترل و مشاوره‌های لازم را انجام می‌دهیم چراکه بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته این افراد درزمینهٔ ازدواج با مشکلاتی روبرو هستند و اگر با یک غیرمسلمان ازدواج کنند با یک مانعی به نام فقدان وفاداری روبرو هستند که در این جوامع فراوان است.

به‌عنوان‌مثال خانمی که با یک مسلمان ازدواج می‌کند به‌راحتی بعد از یکی دو سال خداحافظی می‌کند و می‌رود و جوان شیعی را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند در واقع اغلب زنان در این کشور اعتقادی به بنیان خانواده وفاداری ندارند.

در این میان مرحله اول انتخاب درست است در واقع این بنیاد افراد را از شهرهای مختلف پیداکرده و به همدیگر معرفی می‌کند.

در همین راستا با حفظ حریم شخصی افراد اپلیکیشنی را خواهیم ساخت تا این افراد به همدیگر معرفی شوند و درصورتی‌که تفاهم داشتند از طریق این بنیاد کارهای این افراد انجام شود.

مرحله دوم در حین ازدواج است به‌هرحال این دو که از شیعیان هستند و به هم رسیدند ولی مسئله‌ای که خیلی‌ها شکایت می‌کردند هزینه بالای ازدواج است و اینجا بنیاد وارد می‌شود به‌عنوان‌مثال چند تا خطبه‌ای که خود من حضور داشتم و خطبه عقد را خواندم با صحبت‌هایی که با والدین و بستگان داشتم مهریه را باده سکه و مبالغ پایین بستیم.

گام بعدی و مرحله سوم کار بنیاد  بعد از ازدواج است که بنیاد این افراد را به حال خود رها نمی‌کند به‌طوری‌که این افراد همواره تحت نظر هستند و مشاوره‌های لازم از سوی ریش‌سفیدان و بزرگان انجام می‌شود.

انجمن‌های مذهبی در کشور سوئیس این بنیاد را کمک می‌کنند و علاوه بر این هیئت‌های مذهبی نیز در این مسیر ما را یاری می‌کنند.

این بنیاد تمرکزش بر روی شیعیان است اما ارتباط بسیار خوبی با اهل تسنن داریم و سعی می‌کنیم در کمال احترام با آن‌ها برخورد می‌کنیم

در ایام محرم و ماه مبارک رمضان که برنامه برگزار می‌کنیم چندین نفر از اهل تسنن حضور پیدا می‌کردند و حتی به خدمت‌رسانی به عزاداران می‌پرداختند.

آماری از شیعیان در سوئیس دارید؟

آمار دقیقی را نمی‌توان ارائه کرد به‌خصوص دریکی دو سال اخیر شاهد افزایش پناهندگان بوده‌ایم که باعث افزایش تعداد مسلمانان شده است و مراکزی در لوزان، سولوتن، برن ، زوریخ و.. ایجادشده است اما طبق آمارهای غیررسمی مابین 60 الی 65 هزار شیعه در سوئیس زندگی می‌کنند  که مجموع ایرانی و افغانی‌ها  40 هزار نفر و لبنانی ، عراقی ، پاکستانی ، ترک و غیره نیز بیست هزار نفر می‌شوند.

در خصوص ایرانی‌ها جمعیت ایرانی مقیم نزدیک به بیست هزار نفر هستند ولی چون نزدیک به هفت هزار نفر تابعیت سوئیس را دارند آمار ایرانیان به بیست‌وپنج هزار نفر می‌رسد افغانی‌ها هم   طی یک دهه اخیر جمعیتشان بیست هزار و شاید الآن بیشتر نیز شده است .

همچنین از جمعیت ترک‌های ترکیه  هفتاد هزار نفرشان از علویون هستند که این آمار را من از جامعه علویون سوئیس گرفته‌ام در کل محبین اهل‌بیت ع در سوئیس 120 الی 130 هزار نفر هستند.

در مرکز شهر سولوتورن حسینیه‌ای  به همت شیعیان مخلص افغانستانی به نام منتظران ظهور  ایجاد شده است که از طرف کانتون سولوتورن پیشنهاد شد تا این مکان به مسجد تبدیل شود و در واقع تنها مسجد شیعیان در این شهر است.

کار خوبی را که شروع کردیم با انجمن ادیان این کشور نیز ارتباط گرفتیم و برای اولین بار شیعیان در این انجمن جای گرفتند.

در فضای بین‌الملل اگر می‌خواهیم کارکنیم باید شفاف عمل کنیم چراکه آموزه‌های دینی به‌قدری اثرگذار است که نیازی نیست با زیر پا گذاشتن قوانین و .. این کشورها بخواهیم این آموزه‌ها را پیاده کنیم و اصلاً نیازی به این کار نیست

البته در این مسیر عده‌ای عناصر ضدانقلاب تهمت‌های ناروا زدند و به دنبال تشویش اذهان و تخریب چهره شیعیان و مراکز اسلامی بودند به‌طوری‌که سال گذشته یکی از عناصر ضدانقلاب علیه ما در فضای مجازی تهمت‌های ناروا زد و خواستار برخورد پلیس سولوتن با ما شد وی در واقع ادعا می‌کرد که ما به دنبال افزایش افراطی‌گری و .. هستیم.

تنها کاری که ما کردیم این بود که از پلیس سوئیس خواستیم که وارد ماجرا شود که در نهایت با اظهار و توبیخ این عنصر ضدانقلاب که در واقع از فریب‌خوردهای سیاسی بود، ماجرا پایان یافت در واقع این اقدام پلیس حاصل شفاف بودن عملکرد ما بود.

چه کتاب‌ها و تألیفاتی از شما چاپ‌شده است؟

در خصوص آثار پژوهشی، تاکنون مقالات مختلفی درزمینهٔ ارتباطات و زن و خانواده به زبان‌های فارسی و انگلیسی در مجله‌های بین‌المللی به چاپ رسیده که اکثراً قابل‌مشاهده در فضای وب است.

کتاب‌ها نیز تاکنون سه کتاب رسانه ملی و  انسجام اجتماعی در سیره حضرت علی(با مقدمه‌ای از دکتر مفتح امام‌جمعه هامبورگ) خانواده و مدرنیته و سیاست خانواده در جهان به چاپ رسیده است و دو کتاب دیگر به نام‌های نقشه خانواده جهانی و خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی در دست اقدام برای چاپ می‌باشد.

سخن پایانی:

یک تصوری که برخی از افراد دارند این است که وقتی در فضای بین‌الملل وارد می‌شویم باید قیافه و رفتارمان فرق کند در حالی‌که به‌هیچ‌عنوان نباید از مبانی خودمان کوتاه بیاییم و نباید فراموش کنیم که محصول حوزه علمیه هستیم.

در پایان می‌خواهم به این موضوع اشاره‌کنم که در واقع فرزند حوزه علمیه هستم  و این را در همه سخنرانی‌هایی که داشتم بیان کرده‌ام و به آن افتخار می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha