پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان تفقه در دین را برای طلبه تراز انقلاب اسلامی ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهرامی، در کرسی آزاد اندیشی با عنوان «طلبه تراز انقلاب اسلامی» در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اصفهان گفت: شاید به ذهن شما بیاید که طلبگی چه ارتباطی با انقلاب اسلامی دارد و قبل از انقلاب هم طلبه های موفق داشتیم یا ممکن است سوال به صورت عکس شود که انقلاب کاری کرده است که ما به عنوان طلبه اقداماتی انجام دهیم و خودمان را آماده کنیم و باید به یک نقطه مشخصی برسیم، ولی چرا هنوز نرسیده‌ایم؟

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی فضا را باز کرد و حرفش را به گوش جهانیان رساند؛ میلیون‌ها انسان تشنه معارف الهی هستند که حرف انقلاب اسلامی را می‌شنوند و بعد از انقلاب نیز فضای اطلاع‌رسانی بسیار گسترده شد و شرایط زمانی و علم و تکنولوژی این فضا را در اختیار ما قرار داد که با آموزه های دینی و تفقه در دین بیشتر آشنا شویم.

 بهرامی اضافه کرد: تکنولوژی جدید در اطلاع رسانی زمین و زمان را در هم نوردیده است و ماهواره‌ها و شبکه‌های اینترنتی سبب شده زمان، مکان و فضا باز شود و مسیر را برای پیام انقلاب اسلامی نیز فراهم کرده و ما را با یک جامعه جهانی آشنا، مرتبط و نزدیک ساخته است.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان اینکه در کنار این فرصت، تهدید تهاجم فرهنگی وجود دارد، افزود: برای نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) با جمعیت میلیاردی طرف هستیم و بدون کمترین هزینه و نقل و انتقال مکانی و البته با تهدیداتی مانند شبهات بی دینی نیز مواجه خواهیم بود.

وی با طرح این سرال که طلبه تراز انقلاب اسلامی کیست؟، گفت: با توسعه فضای رسانه ای، مخاطب زیاد شده و این مخاطب باسواد و شبهه افکن است و به همین نسبت علم طلبه باید افزایش پیدا کند و محدود به تعداد کتاب مشخصی نشود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با تاکید بر اینکه دانش ما باید بسیار افزون تر از سابق باشد، تصریح کرد: باید علم رسانه، فضای مجازی، شخصیت شناسی و مخاطب شناسی را یاد بگیریم و بر ابزارهای پژوهش مسلط باشیم، همچنین ابزار آموزش را یاد بگیریم و طرح شبهات و پاسخ شبهات را بدانیم و پاسخ دهیم.

وی خاطرنشان کرد: به میزان اینکه رهبریت جامعه به دست ماست، باید زوایای معنوی نیز برجسته شود؛ اگر عالم هستید، باید عالم ربانی باشید و گرنه طلبه تراز انقلاب اسلامی نیستید؛   بنابراین فقط خدا باید محور باشد چون وقتی خدا محور شد نماز شب، خداترسی، تقوا، خلوص، اخلاص و کار شبانه روزی به همراه آن می آید، بنابراین علم آموزی بدون پرورش دینی فایده ندارد و در حوزه  علمیه هم کاربردی ندارد.

 بهرامی تصریح کرد: امروز باید زمان مکان و مخاطب مان را بشناسیم و بر اساس آن نظام حوزه را تعریف و بر اساس آن تبلیغ و منبر را تعریف کنیم، اگر این مسیر را طی کنیم طلبه تراز انقلاب اسلامی می شویم و اگر در این مسیر حرکت نکنیم، کم می‌آوریم به مجرد طرح یک شبه و یک اتفاق، دست از طلبه گی مان برمی‌داریم.

وی با بیان اینکه به همان اندازه که انقلاب اسلامی اهمیت دارد و نقش آن در راستای ترویج معارف اهل بیت(علیه السلام) در کشور و در سطح بین الملل موثر است، یادآور شد: روحانیت پرچمدار این حرکت عظیم الهی است، چراکه هدایت جامعه بشری را به عهده دارد پس به هر اندازه که کاستی داشته باشیم، در تراز انقلاب اسلامی نیستیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان اظهار کرد: منظور از آشنایی با دین، تنها آشنایی با احکام نیست و منظور از تفقه در دین یعنی یک عده مشخص باید در دین تفقه کنند و بعد از اینکه در دین تفقه پیدا کردند، انذار کنند.

وی، انذار را وظیفه انبیا و اولیای الهی دانست و افزود: همه آنها ابتدا تفقه در دین داشتند و بعد شروع به انذار و تبشیر کرده‌اند، بعد از امامان معصوم و دوران غیبت این وظیفه به چه کسی سپرده شده است؟  آیا مصداقی غیر از حوزه علمیه دارد، البته بحث ما روی سیستم اداری و اجرایی حوزه نیست، منظور اصالت حوزه های علمیه است.

بهرامی باتاکید بر اینکه علم و تقوا دو شرط لازم برای تفقه و انذار است، ادامه داد: تفقه و انذار  تنها کار حوزه است که به دو بخش تقسیم می شود؛ تحصیل در حوزه که همان تفقه است و بخش دیگر تبلیغ که همان انذار می باشد.

وی با طرح این پرسش که ویژگی هایی که باید در ما ایجاد شود تا بتوانیم تفقه و انذار کنیم، چیست، اظهار داشت:  آدمی که می‌خواهد منذر باشد، باید خداترس بوده و محور زندگی این شخص خدا باشد و گرنه نمی تواند منذر خوبی باشد چون آثار عملی ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از اصول تربیت داشتن الگوست و رسول الله(صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه است، خاطر نشان کرد: سعی کنیم دنیا طلب نباشیم و زی طلبگی داشته باشیم، چراکه دنیا طلبی ما را به جایی می کشاند که نفوذ کلام شخص از بین می‌رود و شخص منذر باید به گونه‌ای زندگی کند که خود الگویی برای سبک زندگی باشد یعنی طلاب باید الگویی را برای سبک زندگی بشر ارائه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha