شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام نصیری

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از پیش نیازها و الزامات بسیار مهم در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، تلاش هدفمند به منظور ایجاد تحول مطلوب در علوم انسانی است.

حجت الاسلام و المسلمین علی نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: طبعاً هر علمی برای خودش ارزشمند است اما باید جایگاهش را به درستی در جهت رشد و توسعه یک جامعه و نقش آن در نیل به اهداف مدنظر را شناخت و بر این اساس برای آن ارزش قائل شد و حال آن که متاسفانه به نظر می رسد آن طور که باید و شاید علوم انسانی در کشور ما آن جایگاه و مرتبت لازم را ندارد.

وی با بیان این که علوم انسانی از ابعاد و زوایای مختلف به دانش های مرتبط به انسان به عنوان مدار آفرینش و گل سرسبد خلقت می پردازد، افزود: چنانچه انسان را بعد از مراتب فرشتگان قرار دهیم که این خودش یک بحث فلسفی، قرآنی و عرفانی مبسوطی می طلبد، به هر حال باید توجه داشت انسان خلیفه الله و مسجود فرشتگان است و مرتبه بالایی دارد و لذا بنده معتقدم علومی که به انسان می پردازد باید اشرف علوم باشد و بیشترین توجهات به این دسته از علوم صورت گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: جالب و درس آموز این که دنیای غرب به این مساله البته بر اساس نگاه و جهان بینی خود، خیلی خوب توجه کرده و می داند که علوم انسانی چقدر حساس و مهم و تأثیرگذار است، چه آن که امروزه می بینیم جهان به خصوص دنیای غرب را عملاً دانش آموختگان علوم انسانی در رشته هایی چون سیاست، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی و غیره اداره می کنند.

وی گفت: با این حال متاسفانه در کشور ما گویا قضیه در بسیاری از زمینه ها برعکس است و به همین خاطر نیز بهای لازم به علوم انسانی داده نمی شود که باید برای این قضیه فکری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نصیری افزود: به هر صورت باید توجه داشت که علوم انسانی تمدن ساز، فرهنگ ساز و اندیشه ساز است و ما اگر می خواهیم زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب شویم، لازمه اش این است که به علوم انسانی بیش از پیش توجه کرده و مقدمات تحولات مطلوب در این دسته از علوم را فراهم کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha