پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گرجیان

حوزه/ برجسته‌سازی هویت انقلابی موجود در علوم انسانی، به ویژه علوم حکمی و نیز برجسته‌سازی ماهیت انقلابی در حوزه‌های علمیه، از دیگر ویژگی‌های همایش مزبور به شمار می‌رود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان، دبیر علمی همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی»، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، تبیین ابعاد حکمی اجتماعی شخصیت امام خمینی(ره) را از اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

دبیر علمی این همایش، با اشاره به سیاست المصطفی در اهتمام به برگزاری همایش‌های متعدد در هر سال، ابراز کرد: براساس این، مجتمع حکمت و مطالعات ادیان (مدرسه فلسفه و عرفان)، زیر نظر مجتمع جامع امام خمینی(ره)، همایش «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» را برگزار می‌نماید.

وی افزود: درست است که این همایش، در رده همایش‌های ملی  است، ولی با توجه به تنوع ملیتی حاضران، چهره بین‌المللی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان درباره دست‌اندرکاران همایش مزبور اظهار داشت: حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی مدیر همایش، بنده دبیر علمی و «حجت‌الاسلام والمسلمین رضانیا» دبیر اجرایی همایش هستیم.

وی، در ادامه، برگزاری چنین همایش‌هایی را ضروری برشمرد و در این باره خاطرنشان ساخت: از ضرورت‌های برگزاری همایش «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» می‌توان به این موارد اشاره نمود: الگوهای متعدد برای شکل‌دهی به حاکمیت سیاسی و اجتماعی، ترسیم مزیت‌های بنیادین الگوی حکومت اسلامی برتر در برابر الگوهای غربی، برجسته‌سازی داده‌های اسلامی در این عرصه، هماهنگی دانش‌های مختلف علمی و حکمی و ترسیم پشتوانه‌های عقلانی حاکمیت اسلامی.

اهداف برگزاری همایش، بخش دیگری از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان بود؛ دبیر علمی همایش در این باره گفت: اهداف برگزاری این همایش را می‌توان این گونه برشمرد: آشنایی استادان، فضلا و پژوهشگران با ابعاد حکمی انقلاب، تبیین الزامات کاربردی حکمت اسلامی در ابعاد زندگی اجتماعی، برجسته‌سازی امتداد سیاسی- اجتماعی حکمت اسلامی، تبیین ابعاد حکمی اجتماعی شخصیت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر ایجادی انقلاب و فیلسوف و عارف در عرصه‌های گوناگون، سوق دادن پایان‌نامه‌ها و مقالات استادان و دانشجویان به موضوعات کاربردی نظریه حکمت اسلامی.

وی درباره محورهای اصلی فراخوان همایش بیان نمود: محورهای اصلی فراخوان همایش نیز شامل موارد زیر می‌شود: جایگاه عقل در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، فهم حکمت متعالیه در اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)، توازن حکمت و عرفان اسلامی در اندیشه سیاسی امام(ره)، نقش حکمت متعالیه در تأسیس حکومت اسلامی، پشتیبانی زیرساختی حکمت اسلامی از الگوی فقاهتی- حکومتی انقلاب اسلامی، کارکردهای مسائل حکمی در تشکیل حکومت اسلامی، روش‌شناسی پشتیبانی از الگوی حکومت اسلامی مانند روش تجربی، نقلی، عقلی و...، جایگاه انسان کامل و ولی در اندیشه سیاسی و حکومت اسلامی، ویژگی‌های حاکم اسلامی براساس قواعد حکمت اسلامی.

حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان، با اشاره به ویژگی‌های همایش، اظهار داشت: لازم است به ویژگی‌های این همایش بسیار توجه نمود؛ نشان دادن افق حکمی- عرفانی در انقلاب اسلامی، یکی از این ویژگی‌هاست. برجسته‌سازی هویت انقلابی موجود در علوم انسانی، به ویژه علوم حکمی و نیز برجسته‌سازی ماهیت انقلابی در حوزه‌های علمیه، از دیگر ویژگی‌های همایش مزبور به شمار می‌رود.

وی، با اشاره به برگزاری هفده پیش‌نشست برای این همایش، عناوین برخی از آنها را بدین ترتیب عنوان کرد: «فقه نظام؛ چیستی و ماهیت»، «حکومت دینی و عرفان اسلامی»، «حکمت و تحجر»، «عرفان و اجتماع»، «انسان‌شناسی کلامی و نقش آن در حکومت اسلامی»، «نقش توحیدمحوری در حکومت اسلامی»، «جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب اسلامی».

دبیر علمی همایش، از مصاحبه با افراد متعدد، با توجه به موضوع همایش خبر داد و گفت: در این باره، با افراد متعددی مصاحبه شده است، از جمله حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین «مکارم شیرازی»، «سبحانی»، «جوادی آملی»، «مصباح یزدی»، «اعرافی»، «رشاد»، «فیاضی»، «سیدرضی شیرازی»، «سیدمحمد خامنه‌ای»، «سیداحمد بهشتی» و... .

حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان، برنامه‌های اصلی همایش را در روز برگزاری، سخنرانی شخصیت‌های مبرز، ارائه گزارشی از کارهای انجام‌شده، به همراه برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و نیز تدوین مجموعه مقالات برگزیده و ارائه ویژه‌نامه برای روز همایش دانست.

وی، در بخش دیگری از گفت‌وگو، به کمیته‌های همایش اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» چند کمیته دارد: کمیته فلسفه، کمیته کلام، کمیته عرفان و کمیته فلسفه مضاف. در کنار کمیته‌های علمی، کمیته اجرایی نیز فعالیت می‌نماید.

دبیر علمی همایش از نهادهای همکار جامعةالمصطفی در برگزاری این همایش ملی سخن گفت و ابراز کرد: ۲۷ نهاد در برگزاری این همایش با جامعةالمصطفی همکاری می‌نمایند، مانند مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حوزه علمیه خواهران خواهران، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، صدا و سیما، دفتر تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)، دانشگاه امام صادق(ع)، مرکز پژوهش‌های مجلس خبرگان، دانشگاه آزاد، دانشگاه مفید، دانشگاه قم، دانشگاه علوم رضوی(ع)، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، جامعةالزهرا(س)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و... .

حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان، در پایان، از دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش با برخی از مراجع و حضرات آیات سخن به میان آورد و محصولات همایش را تدوین و چاپ مجموعه مقالات، تدوین ویژه‌نامه همایش و چاپ مصاحبه‌های انجام‌شده برشمرد و گفت: به حول و قوه الهی، همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» در ۲۰ بهمن‌ماه سال جاری در مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha