شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استرس

حوزه/ کارشناس امور تربیتی به لزوم مدیریت هوش هیجانی در خانواده اشاره کرد و گفت: پدر و مادری که در زندگی، کنترل هوش هیجانی ندارند نمی توانند فرزندان آرامی تربیت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه از اصفهان، دکتر عظیم هاشم زاده، در مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد به خانواده هایی که به دلیل برخورداری از هوش هیجانی بالا زندگی راحت تری دارند اشاره کرد و گفت: هوش هیجانی یعنی کنترل هیجانات و آدم هایی که از هوش هیجانی بالایی در زندگی برخوردارند، تعامل بهتری را در زندگی تجربه می کنند.

وی مولفه های این امر را وجود آرامش و کنترل تکانه هایی که به انسان دست می دهد عنوان کرد..

کارشناس تربیتی، ریشه اختلالات روانی را اضطراب و استرس بیان کرد و گفت: 70 درصد بیماری های جسمی به صورت مستقیم به استرس و اضطراب مربوط می شوند. از نظر روانشناسان غربی حذف استرس به طور کامل از زندگی امکان ندارد و تنها می توان آثار و نشانه هایی که از استرس و اضطراب به وجود می آید را کنترل کرد.

هاشم زاده  ادامه داد: هیچ تفکر توحیدی و غیرتوحیدی و علمی عقیده ای بالاتر از عقیده روانشناسان غربی ارائه نداده اند مگر اسلام؛ خداوند در قرآن می فرماید:أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی، نماز بخوانید چون ذکر من است و با ذکر من قلبهایتان آرام می شود «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».

وی به راهکارهای حفظ آرامش در احادیث معصومین اشاره کرد و گفت: بسیاری از احادیث ائمه(ع)، آرام ساز روانی هستند از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: البلا موکل بالمنطق؛ بلا و بدبختی و مصیبت سراغ کسی می رود که در مورد آن صحبت می کند، زیرا کلام، جمله و واژه در عالم اثر دارد و به راحتی می توان با حرف نزدن در مورد بلا از آن دوری جست.

هاشم زاده به روایتی از امام علی علیه السلام اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از راهکارهای بسیار تأیید شده در زمان استرس و بالا رفتن فشار روحی این است که انسان در چنین مواقعی خود را به آرامش بزند و ادای آدم های آرام را در بیاورد همان گونه که حضرت امام علی علیه السلام در جواب مردی که گفت در زمان عصبانیت همسر خود را کتک می زند، فرمودند «إِنْ لَمْ تَکُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ» اگر بردبار نیستی، خود را وادار به بردباری کن .

وی در ادامه سخنان خود به اثبات علمی احادیث و روایات در کلام روانشناسان و روانپزشکان غربی پرداخت و گفت: آنچه ائمه برای ما درس داده اند امروزه در کلام متخصصان به خوبی مشاهده می شود مانند گفته یکی از روانشناس غربی که گفته است: انسانها برای خوشبختی و برای موفقیت راهی ندارند جز اینکه هوشمندانه خود را فریب دهند و بگویند حالم خوب است.

هاشم زاده به وجود این آرامش در خانه و لزوم آن در زمان تربیت فرزندان اشاره و بیان کرد: پدر و مادری که خود دچار عدم آرامش هستند و در زندگی کنترل هوش هیجانی ندارند نمی توانند فرزند آرامی تربیت کنند. اضطراب ها، عدم آرامش ها، فشارها و تنش های عصبی از والدین به بچه ها تسرّی پیدا می کند و این امر بدیهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha