پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لاریجانی در صحن علنی مجلس

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا باید صدای مردم منطقه را بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی بشنود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، علی لاریجانی، رئیس مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۷ دی) مجلس شورای اسلامی و پس از مرثیه‌سرایی مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه در روزهای گذشته همه جهانیان با پدیده عجیب روبرو شدند چرا که مردم این منطقه در تشییع پیکر حاج قاسم رفراندوم خود را به جهانیان نشان دادند،‌گفت: آمریکا باید صدای مردم منطقه را بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی بشنود.

وی افزود: مراسم تشییع پیکر پاک شهید قاسم سلیمانی و همراهان فداکارش چه در عراق و شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف و چه در خوزستان، مشهد، تهران و قم و امروز در کرمان چیزی نبود جز اقیانوس بیکران حضور مردم مسلمان که خشم خود را در مورد جنایت آمریکا اینگونه بروز دادند.

رئیس مجلس تصریح کرد: این هنگامه حضور مردمی در سایر استان‌های ایران نیز اعجاب‌گونه ظاهر گردید و در سایر کشورها نظیر هند، پاکستان، نیجریه، لبنان، یمن، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی و حتی در خود آمریکا شاهد انزجار از رفتار سفاکانه آمریکا بودیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها چه پیام این خروش میلیونی را بفهمد یا خود را به خواب بزنند تاثیری در واقعیت بیرونی نمی‌گذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها اگر صدای ملت‌های منطقه را بشنوند خود را از هزینه‌های بیشتر رهانیده‌اند. اجمالا باید در یک عنوان کلی جلوه این حضور تکان‌دهنده مردمی را نه به دخالت آمریکا در منطقه نه به اقدامات تروریستی آمریکا نه به چپاول منابع منطقه نه به تحقیر ملت‌های مسلمان نه به جنگ‌طلبی آمریکا دانست.

لاریجانی اظهار داشت: تاسف‌آور است که در زمانه فعلی با رییس جمهوری در آمریکا مواجه هستیم که علاقه‌مند است واقعیات را درست درک نکند و با توهمات ملت خود را دچار مخاطره نماید. یک‌بار اعلام کرد که باید حاج قاسم را در سال‌های پیش حذف می‌کردیم معنای آن افتخار به شغل تروریستی و تداوم آن است.

لاریجانی ادامه داد: یک‌بار اعلام کرد که مردم ایران و عراق از اقدام آمریکا خوشحالی کردند. حال آقای ترامپ فهمیدید چقدر بی‌ربط توییت می‌کنید و فاصله بین واقعیت و تحلیل‌ها و توهماتی که میان اقدامات شماست چقدر زیاد است؟

وی تصریح کرد: اخیرا صحبت نسنجیده دیگری زده است که ۵۰ نقطه فرهنگی ایران را بمباران می‌کند وقتی از وی جویا شدند چرا بخش فرهنگی را انتخاب کردید فضاحت‌بارتر پاسخ داد که بخش‌های فرهنگی که میراث تمدنی ایران است در تیررس نظامیان قرار می‌دهم و هرچه وزیر خارجه بی‌خرد تلاش کرد سخنان بی‌معنای او را روتوش کند موفق نشد و مجددا همان عبارات مبتذل را بیان کرد. اصلا اگر هم چنین غلطی را کردی که نمی‌توانی اما چه حوادثی رخ می‌دهد؟ مثلا ایرانیان بی‌تمدن می‌شوند؟

لاریجانی گفت: به نظر می‌رسد ایشان بین نمادهای تمدنی و قمارخانه‌ها و کازینوهای خود چندان فرقی قائل نیست. نمادهای تمدنی همان‌گونه که از اسم آنها پیداست نماد هویت معنوی است که ایرانیان دارای آن هستند. با زدن نمادهای فرهنگی، ماهیت واقعی دارایی ایرانیان زدوده می‌شود.

وی ادامه داد: او این فهم را ندارد که این نمادها میراث معنوی کل بشریت است. همین تصمیمات در رفتارهای ناشیانه برای مردم منطقه یک راه جز مقاومت باقی نگذاشته است و در واقع حرکت عجیب روزهای اخیر یک رفراندوم برای مسیر مقاومت تلقی شد.

رئیس مجلس گفت: حادثه اخیر که بطن خواسته‌های منطقه را کاملا بیان کرد صحنه سیاسی و امنیتی منطقه را وارد بطن جدیدی نمود و شرایط منطقه دیگر نمی‌تواند به گذشته باز گردد. مولفه اصلی صحنه سیاسی و امنیتی جدید منطقه به زندگی با هم و بدون آمریکا است.

وی افزود: مشاهده کردید ترور حاج قاسم که یک مسلمان ایرانی است چگونه سایر ملت‌های منطقه را به همراهی کشاند و اتفاقا همه در مقابل اقدام آمریکا موضع‌گیری کردند.

لاریجانی ادامه داد: یک وجه این حرکت او را در اقدام مجلس ملی عراق مشاهده کردیم که با درکی عمیق تصمیم به لغو معاهده امنیتی گرفته و حکم به اخراج آمریکا دادند این امور طلیعه تحولات جدید منطقه خواهد بود.

رئیس مجلس اظهار داشت: ایستادگی آمریکا در مقابل این جریان و عکس‌العمل‌های احمقانه نظیر آنچه در پاسخ پارلمان عراق داد که پول پادگان‌های خود را طلبید و یا تحریم‌هایی اعمال شود.

وی گفت: این تاسف‌بار است که کشوری که خود مدعی مدیریت جهانی است صراحتا اعلام می‌کند یا باید اجازه حضور پایگاه‌های متعدد نظامی و کنترل فضای کشور را به من بدهید و همچنین اجازه دهید هر کسی را که خواستم ترور کنم یا شما را به بدترین شیوه تحریم می‌کنم. آقای ترامپ این منطق‌ها باعث اخراج شما از منطقه می‌شود. مقاومت بی‌جا نکنید که هزینه‌های زیادی را برای ملت آمریکا تدارک می‌نمایید.

رئیس مجلس افزود: امروز شما ندای زندگی باهم و بدون آمریکا را در یمن، لبنان، عراق، فلسطین، سوریه و حتی کشورهایی که مسلمان نیستند می‌شنوید جالب‌تر این است که برخی کشورهای منطقه که آمریکا آنها را جزو متحدین می‌دانند در مذاکرات با جمهوری اسلامی مکررا گفتند که نمی‌توانند به آمریکا تکیه کنند.

وی بیان کرد: نمایندگان محترم ارزش حضور معجزه‌گونه مردم را باید در حد و مقدار عظیم آن در نظر گرفت و پیش از هرچیز سجده شکر و سپاس به ساحت اقدس ربوبی سایید که تحولی در قلوب همگان رقم زد که به یکدیگر همبسته‌تر شده و با صدای واحد مقابل آمریکا بایستند این همبستگی و وحدت دل‌ها جز با عنایت خداوند محقق نمی‌گردید. از رهبر معظم انقلاب در هدایت همه این امور سپاسگزاریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قدر این نعمت فوق‌العاده الهی را باید در عمل خود نشان دهیم. آیا قبول دارید که این حرکت جاودانه و تاریخی ملت به کلی تلقی غرب به خصوص آمریکا را نسبت به ایران و ایرانی تغییر داد به طوری که رییس جمهور ناشی آن دیار تصور نمود که مثلا اگر آثار تاریخی پرسپولیس، پاسارگاد و بیستون را تخریب کند ذات ایرانی متمدن تغییر می‌کند. عقلای آنها درک کرده‌اند به نحوی که آقای ترامپ را سرزنش کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم با اقدام خود وزانت امنیت ملی کشور را بالا بردند. پرهیز از مناقشات نازل و بالابردن سطح مذاکرات سیاسی حول منافع ملی کشور عاملی است که به وفاق ملی کشور و حفظ این دستاورد کمک می‌کند. همه بخش‌های حکومت و رسانه‌ها و صاحبنظران سیاسی و صاحبان تریبون‌ها با دقت‌نظر به این معنا و رعایت وفاق ملی وفای خود به این حرکت اصیل ملی را نشان دهند.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از حضور آگاهانه و معنادار و اعجازگونه ملت سپاسگزار است و آن را ذخیره تاریخی برای صلابت و استواره ملت می‌داند که پایه و مایه اصلی تحولات جدید در منطقه خواهد بود. همچنین از ملت رشید عراق و مجلس ملی آن و رییس جمهور آن کشور و نخست وزیر آن تشکر می‌کنم. ملت عراق ریشه‌دار بودن خود را و مجلس ملی آن کشور عرق ملی و غیرت اسلامی خود را و نخست وزیر آن درک استراتژیک و همت بلند خود را نشان دادند که همه اینها در پناه بزرگواری و هدایت مرجع عظیم‌القدر حرکت آیت‌الله سیستانی ممکن گردید.

لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی از شورای عالی امنیت ملی در اقدام اخیر هسته‌ای حمایت می‌کند و باید در تحقق خواسته ملت به خاطر مجازات جانیان آمریکایی با جدیت اقدام کند و نیروهای مسلح وظیفه مهمی در این جهت بر دوش دارند.

وی تصریح کرد: ملت بزرگ ایران با حضور خود سیلی محکمی به مسئولان جنایتکار آمریکا زدند. حالا نوبت پاسخ کوبنده است.

رئیس مجلس گفت: لازم است کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی این موضوع را مستمرا پیگیری کند. مجلس شورای اسلامی از مسئولان جریان‌های مقاومت در یمن، لبنان، عراق و فلسطین به ویژه از آقای سیدحسن نصرالله تشکر و قدردانی می‌کند که مردانه مسئولیت انقلابی و اسلامی خود را در قبال شهادت حاج قاسم سلیمانی و یارانش اعلام نمود.

وی در پایان اضافه کرد: از رهبران مقاومت که برای احترام به ملت ایران در مراسم تشییع شرکت کردند تشکر می‌نماییم. احترام به خون حاج قاسم و یارانش، مقاومت آگاهانه با صلابت و حفظ وحدت ملی است. روزهای آینده بیش از گذشته به این دو امر نیازمند هستیم. در این جهت تلاش کنیم تا دشمن ملت ایران، آمریکا به خاطر این گستاخی تادیب شود. صهیونیست‌ها بدانند که نقش آنها در این جنایت سفاکانه رویت شده است.

انتهای پیام/ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha