شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سردار حاجی زاده

حوزه/ فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با تشریح جزئیات عملیات موشکی علیه پایگاه آمریکا، گفت: ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، اگر چه حتما ده ها نفر کشته و زخمی شده اند و با هواپیمای C-۱۳۰ حمل شده اند. ما اگر دنبال کشتن بودیم، می‌توانستیم طوری عملیات را طراحی کنیم که در گام اول ۵۰۰ کشته داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سردار سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، عصر پنجشنبه ۱۹ دی ماه، در نشست خبری تشریح عملیات موشکی شهید سلیمانی علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، گفت: مسئله انتقام خون شهید سلیمانی و دیگر شهدای عزیز حرکتی بود که حتما باید انجام می‌شد و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقام خون شهدا، اخراج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: این حرکتی که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داد، عملیات شهید سلیمانی و ضربات موشکی به یکی از پایگاه‌های آمریکا بود در واقع آغاز این عملیات بزرگ بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: این حرکتی است که در کل منطقه ادامه پیدا خواهد کرد و ما گزارشی از این عملیات را به ملت شریف ایران اعلام می‌کنیم.

خودمان را برای یک جنگ وسیع و گسترده آماده کرده بودیم

سردار حاجی زاده اظهار کرد: این عملیات، قدری متفاوت با عملیات گذشته بود، چرا که در زدن داعش یا امثال آن، عملیاتمان یک طرفه بود و در آن عملیات‌ها با حضور دشمن مواجه نبودیم، اما در این عملیات چنین تصوری نداشتیم و تقریبا اطمینان داشتیم که به ما تهاجم می‌شود، بنابراین همه یگان‌های ما برای یک جنگ حداقل محدود و یا در شرایط بدبینانه وسیع و گسترده آماده مقابله بودند، یعنی خودمان را برای یک جنگ وسیع و گسترده آماده کرده بودیم، چون همه مباحث را ما نباید خوشبینانه می‌دیدیم و به واسطه همین مسئله همه یگان‌ها در بخش‌های مختلف آماده بودند که در صورت اقدام آن‌ها (آمریکایی ها) بتوانیم وارد عملیات‌های بعدی شویم.

فیلم| تشریح ضربات حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه  ادامه داد: ظرف ساعت اولیه توانستیم پایگاه هایی که در ترور شهید سلیمانی مشارکت داشتند را شناسایی کنیم که در این عملیات پایگاه‌های تاجی، عین الاسد، شهید معفر اردن و علی السالم کویت در نقشه ترور سردار سلیمانی مشارکت داشتند.

اولین گزینه ما برای شروع این انتقام، پایگاه التاجی بود

سردار حاجی زاده ادامه داد: اولین گزینه ما برای مقابله و شروع این انتقام، انتخاب پایگاه التاجی بود و به عنوان گزینه اول انتخاب شد، منتهی در ادامه کار که ساعاتی قبل از عملیات بود، هدف را تغییر دادیم و عین الاسد را انتخاب کردیم.

وی افزود: به دلیل اینکه پایگاه التاجی نزدیک کاظمین و مشترک بین عراقی ها و آمریکایی ها بود و نگران این بودیم که ضربات موشکی و انفجار سرجنگی ها برای مردم غیرنظامی مزاحمت‌هایی ایجاد کند، به همین دلیل منصرف شدیم و پایگاه عین‌الاسد که بزرگترین پایگاه آمریکایی‌ها در عراق و شاید منطقه است را انتخاب کردیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: این پایگاه ۱۷۰کیلومتر با بغداد فاصله دارد و اهدافی را هم که انتخاب کردیم در واقع برای ضربه زدن به ماشین جنگی آمریکا و مرکز کنترل فرماندهی آمریکایی ها و ضربه زدن به یگان های عمده پهپادی و بالگردی آمریکایی‌ها بود.

اگر لجاجت می کردند ظرف ۴۸ ساعت ۴ تا ۵ هزار کشته می‌دادند

وی با اشاره به این که در این عملیات از موشک فاتح-۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر و موشک قیام با برد ۷۰۰ کیلومتر استفاده کردیم، افزود: ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، اگر چه حتما ده ها نفر کشته و زخمی داشته اند و  بعد از عملیات موشکی سپاه علیه پایگاه متجاوزان آمریکایی حداقل ۹ سورتی پرواز مجروح به اردن و سرزمین‌های اشغالی منتقل شد و تعدادی بالگرد شینوک مجروحان را به بیمارستان آمریکا در بغداد منتقل کردند.

سردار حاجی زاده یادآور شد: ما اگر دنبال کشتن بودیم، می‌توانستیم طوری عملیات را طراحی کنیم که در گام اول ۵۰۰ کشته داشته باشند و اگر جواب می دادند از آنجایی که شرایط تغییر می کردند و تکلیفی بر حفظ جان نیروهای نظامی آمریکا نداشتیم، در گام‌های دوم و سوم ظرف ۴۸ ساعت ۴ تا ۵ هزار کشته می‌دادند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به آمادگی آمریکایی‌ها برای این حمله، گفت: آمریکایی ها خودشان هم اعلام کردند که چند روز در آماده باش کامل بودند و قبل از عملیات ۱۲ فروند هواپیمای آنها شامل ۷ فروند MQ-۹ که کار شناسایی، مراقبت و رزمی انجام می‌دهند و ۶-۷ فروند هم هواپیمای باسرنشین شان و خودشان با نگرانی منتظر بودند. ما تصور می‌کردیم که گارد حمله می‌گیرند، اما دیدیم منتظر سیلی بودند و وقتی سیلی را خوردند قدری آرامش گرفتند.

چند هزار فروند موشک آماده کرده بودیم

سردار حاجی زاده با اشاره به آمادگی نیروی هوافضای سپاه برای رویارویی با آمریکا، عنوان کرد: ما ۱۳ فروند موشک به سمت پایگاه‌های آمریکا شلیک کردیم، اما آماده بودیم چند صد فروند موشک را در همان ساعات اول شلیک کنیم، و از آنجایی که فکر می‌کردیم این درگیری در صورت خویشتنداری نکردن دو طرف، ۳ روز تا یک هفته در حد محدود ادامه داشته باشد، برای این شرایط چند هزار فروند موشک آماده کرده بودیم.

وی اظهار کرد: همه موشک ها به هدف اصابت کرد و حتی یک تیر هم به سمت موشک های ما شلیک نشد با وجودی که آمریکایی ها تعداد زیادی هواپیما در پرواز داشتند، نتوانستند مقابله کنند.

جزئیات حمله الکترونیکی به پهپادهای آمریکایی

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه افزود: عملیاتی که تا کنون اسمی از آن به میان نیاوردیم بعد از عملیات موشکی بود و با تجهیزات ویژه‌ای که از قبل آماده کرده بودیم، یک عملیات مهم جنگ الکترونیک را تقریبا ۱۵ دقیقه بعد از عملیات آغاز کردیم و همه هواپیماهای بدون سرنشینی که بر فراز منطقه عین‌الاسد در حال پرواز بودند را برای لحظاتی از کنترل آمریکایی‌ها خارج کردیم و لینک ارتباطی و لینک تصویری آنها را از بین بردیم که آمریکایی ها را بسیار مرعوب کرد.

وی افزود: زمانی که این ضربات موشکی انجام شد، مهمترین نیاز آمریکایی ها این بود که بفهمند میزان خسارت چقدر است که این کار توسط دوربین های ۸ فروند پهپاد MQ-۹ آمریکایی که بر فراز منطقه بودند، در لحظه رصد می‌شد و تصاویرش در لحظه مخابره می‌شد و زمانی که این هواپیماها از کنترل آنها خارج شد، ضربه روحی که از آن خوردند، از عملیات موشکی نخورده بودند.

 سردار حاجی زاده یادآور شد: بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته که تیری علیه آمریکا شلیک شود و کشوری مسئولیت آن را بپذیرد و این اقدام موشکی که در واکنش به ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و با اجماع جمعی در همه گروه ها و اقشار مردم به صورت دقیق و حساب شده انجام شد، برگ جدیدی را در تاریخ تحولات منطقه رقم زد.

توصیه مهم به مردم آمریکا و کشورهای عربی

وی با بیان اینکه به مردم آمریکا سفارش می کنم از این عملیات و وقایع اخیر درس بگیرند و به سردمداران خود فشار بیاورند تا از این منطقه به صورت کم هزینه جمع کنند و بروند، تاکید کرد: به کشورهای عربی هم می‌گوییم که دیدید آمریکایی‌ها نه تنها به خاطر شما وارد جنگ نشدند و در آینده هم نخواهند شد، بلکه به خاطر خودشان هم وارد جنگ نشدند.

با اطمینان از اقتدار و امنیت در مسیر حل مشکلات گام برداریم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان با بیان اینکه وجود حاج قاسم تحول و شهادتش انقلابی بزرگ در منطقه ایجاد کرد، گفت : امروز به میزانی از توانمندی و قدرت دست یافته ایم که دشمنان دیگر نمی توانند ما را تهدید کنند، پس با اطمینان از اقتدار و امنیت خود و با وحدت و همدلی باید در مسیر رفع مشکلات گام برداریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha