پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: هیچ بخشی به اندازه فضای مجازی امروز در عرصه تربیت جامعه موثر نیست، در حالی که متاسفانه بر خلاف کشورهای دیگر که فضای مجازی را مدیریت می کنند، این فضا در کشور ما رها شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، شب گذشته در نشست هم اندیشی بررسی راه‌های تقویت تربیت دینی کودکان و نوجوانان در خانه، با تاکید بر اینکه تربیت دینی یکی از واجبات در دین اسلام است، اظهار داشت: پیامبر اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش نسبت به غفلت پدر و مادر مسلمان، در آخر الزمان هشدار داده بودند و امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها به دنبال انجام تربیت دینی صحیح برای فرزندان خود هستند، اما از راه درست دستیابی به آن اطلاع ندارند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه باید موانع موجود در تربیت اعتقادی و دینی کودکان و نوجوانان را شناسایی کنیم، خاطر نشان کرد: جامعه امروز ما، جامعه بازی است، به این معنی که در تربیت کودکان با پیچیده شدن فضا همه جوامع تاثیر گذار هستند؛ در حالی که در گذشته تنها خانواده و شاید مدارس موثر بودند.

وی تصریح کرد: اگر فرزند خود را تربیت نکنیم و در این مسیر راه درست را تشخیص ندهیم، به این معنی نیست که فرزند ما تربیت نخواهد شد، چرا که تنها دو راه وجود دارد، یا خوب تربیت می‌شوند و یا بد تربیت می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه بد تربیت شدن فرزندان، از بین رفتن استعدادها را به دنبال دارد، ابراز داشت: یکی از مهمترین فضاهایی که در کشور ما تربیت فرزندان در حال شکل‌گیری است، فصای رسانه‌ها و فصای مجازی است.

وی ادامه داد: هیچ بخشی به اندازه فضای مجازی امروز در عرصه تربیت جامعه موثر نیست، در حالی که متاسفانه بر خلاف کشورهای دیگر که فضای مجازی را مدیریت می کنند، این فضا در کشور ما رها شده است، و لذا بحث ضرورت سواد رسانه بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

مباحث آموزشی کودک در سنین کم، زیر بنای تشکیل شخصیت او خواهد بود

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی تربیت را یک فرایند مستمر خواند و گفت: اگر کسی بعد از ۵۰ سال قاسم سلیمانی می شود، این موضوعی نیست که در یک شب اتفاق بیفتد، بلکه حاصل فرایند مستمر و تدریجی است که فرد به اینجا می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه وجود انسجام بین همه عوامل تربیت کننده نتیجه مثمر ثمری را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: اگر کودک در خانواده مطلبی را بشنود و در مدرسه خلاف آن را فرا بگیرد، دچار دوگانگی خواهد شد و قطعا با این شرایط، به تربیت مورد نظر دست نخواهیم یافت.

امام جمعه همدان با گلایه از اینکه برخی از کتب موجود در بازار بر مبنای تربیت غیر دینی است، خاطر نشان کرد: در همدان به همراهی افرادی که دغدغه این موضوع را دارند، مرکز تربیتی در دفتر امام جمعه ایجاد شده است که، بر روی تربیت کودک و نوجوان به صورت تخصصی کار خواهد کرد.

وی حضور افراد دغدغه‌مند در این مسیر را ضروری عنوان کرد و گفت: اگر از تربیت کودکان و نوجوانان غافل شویم، عواقب بدی در انتظار ما خواهد بود، چرا که آنچه در این سن به کودک آموزش داده میشود، زیر بنای شخصیت او را تشکیل خواهد داد.

 احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست، گفت: پیرو دستور حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، کمیته های تخصصی در بحث کودک و نوجوان از ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده اند و با در اختیار گرفتن دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است که امیدواریم سرآغاز ی برای رسیدن به اهداف این مجموعه باشد.

در پایان این نشست نیز از فعالان عرصه کتاب و ترویج کتاب، در شهر همدان با تقدیم لوح تقدیر، قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha