پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قرآن

حوزه/ استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: قرآن اگرچه تفاوت و تبعیض میان انسان با ملاک‌های مادی و ظاهری نظیر نژاد و قبیله و قدرت و ثروت و اسم و رسم را به‌شدت نفی می‌کند، اما خود به تبیین ملاک‌های جدیدی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد غلامی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، امروز در گفتمان دینی رسالت شیعه که با حضور دانش آموزان در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: تصور برخی بر این است که باید در یک مجموعه همه را با هم برابر و یکسان پنداشت و هیچ فرق و تمایزی میان افراد پذیرفته نیست و نباید به سبب دارا بودن صفات یا ویژگی‌های خاصی، امتیازی برای کسی قائل بود در حالی که این تصور نادرست است.

وی افزود: این نگاه تا هنگامی که به نفی صفات و ویژگی‌های مادی و ظاهری نظیر نژاد و قبیله و قدرت و ثروت و اسم و رسم می‌پردازد و معیار ارزش‌گذاری و ملاک امتیاز بودن این‌گونه صفات را نفی می‌کند صحیح و قابل دفاع است و یکی از اهداف همیشگی ادیان آسمانی قلمداد می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: اما اگر این تمایز به معنای نفی مطلق و کلی هرگونه سنجش و امتیاز و تفاوت در مجموعه‌ها و افراد باشد، با منطق قرآن سازگار نیست.

وی خاطرنشان کرد: قرآن اگرچه تفاوت و تبعیض میان انسان با ملاک‌های ذکر شده را به‌شدت نفی می‌کند، اما خود به تبیین ملاک‌های جدیدی می‌پردازد.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: قرآن می‌فرماید: «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکمْ مِنْ ذَکرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» و تأکید می‌کند ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی‌ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست.

وی با اشاره به ملاک و معیارهایی نظیر مناجات، خوف، علم، تفکر و تقوا برای تمایز بین انسان‌ها، گفت: خداوند می‌فرماید: «آنَاءَ اللَّیلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یعْلَمُونَ إِنَّمَا یتَذَکرُ أُولُو الْأَلْبَابِ».

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: بر این اساس آیا کسی که در پاس شب گاه به سجده و گاه برپا نیایشگر است و از آخرت بیم و به رحمت پروردگارش امید دارد بهتر است یا مشرک غافل ناسپاس؟ و یا آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند برابرند؟

وی افزود: قرآن تفکر مساوی انکار مطلق و نفی هرگونه ملاک برتری را صریحاً نفی می‌کند و به وجود معیارهایی برتری نظیر جهاد اشاره کرده و می‌فرماید: «لَا یسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَی وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا».

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بنا به فرموده قرآن افراد با ایمانی که بدون بیماری و ناراحتی از جهاد بازنشستند با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند، یکسان نیستند. خداوند مجاهدانی را که با مال و جان خود جهاد کردند بر قاعدان برتری مهمّی بخشیده و به هر یک از این دو گروه به نسبت اعمال نیکشان خداوند وعده پاداش نیک داده و مجاهدان را بر قاعدان با پاداش عظیمی برتری بخشیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha