شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار مشاور رئیس جمهور افغانستان و دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی

حوزه/ مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس شورای ملیت سادات با دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید ناصر عطائی مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس شورای ملیت سادات با دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار سید ناصر عطائی از موفقیت شورای ملیت سادات افغان برای کسب موافقت دولت و رسمیت یافتن قوم سادات به عنوان یکی از اقوام پنجگانه رسمی افغانستان خبر داد و روند تلاش ها و اقدامات شورای سادات برای ثبت رسمی سادات در کارت ملی و کوشش های فراوان در این زمینه و همکاری اشرف غنی رئیس جمهور افغان را مؤثر دانست.

عطائی بیان داشت: سادات در افغانستان بطور رسمی ۱۰ درصد حق دخالت در امور دولتی و حکومتی دارند لذا گروه سادات تشیع در افغانستان درخواست به رسمیت شناخته شدنشان و نیز ایجاد گروه سادات تشیع افغانستانی را داشتند که در سال ۹۷ توسط رئیس جمهور این امر تحقق پیدا کرد. در حال حاضر پنج میلیون سادات در افغانستان وجود دارد که ۳۵% آن ها سنی و ۶۵% آن ها شیعه هستند.

وی با بیان این‌که به دنبال قوم گرایی نیستیم ولی در دولت آقای کرزای ۵ وزیر شیعه بود اما الان در دولت کنونی یکی هم نداریم، ادامه داد: اقدام به رسمیت شناخته شدن سادات در افغانستان زمانی صورت گرفت که در حال حذف شدن و به حاشیه رفتن بودیم.

رئیس شورای ملیت سادات با اشاره به این‌که فضای مجازی و اینترنت در افغانستان محدودیتی ندارد، افزود: کارهایی که برای رشد و پیشرفت تشیع و سادات باید انجام بشود در حال اقدام است، من جمله ایجاد خبرگزاری سادات نیوز ، کالج ، ساخت مدرسه و ....

دکتر آیت پیمان با اظهار خرسندی از این توفیق مهم و با ارزش، اینگونه رویداد را در جهان، در راستای تحقق وعده خدای متعال به پیامبر خاتم (ص)دانست و تکریم قبور درگذشتگان سادات و جایگاه مزار آنان در نزد مردم و اعتقاد و اعتماد مردم به ساداتی که در قوم و قبیله زندگی می کنند را نشانه به حقیقت پیوستن عطیئه کوثر به پیامبر(ص) دانست.

وی گفت: امروز در جهان نشانی از بنی امیه و بنی عباس و دیگر دشمنان سادات و اهل بیت(ع) برجای نمانده است اما در همه جهان ما نشان و سمبلی از سادات و آثار برجای مانده آنان را داریم که مصداق اتم آن قبور خاندان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف جهان است.

دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی از اقدامات مؤثر آقای ناصرعطائی و اعضای شورای ملیت سادات قدردانی کرد و این دیدار را عاملی برای ارتباط و تعامل مؤثر در آینده دانست و مطالبی در مورد کنگره جهانی سادات و اقدامات خوب آن ذکر کرد و از آقای عطائی خواست که شکل های سادات را در جهان به یک شبکه مرتبط با هم تبدیل کند.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha