پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مهدی اقبالی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علوی قم با تاکید بر این که در شرایط امروز جامعه، حراست از ارزش های انقلابی، مهم ترین شاخصه غیرت دینی است، گفت: ما باید درس غیرت دینی و حساسیت داشتن نسبت به انحرافات را از شهید نواب صفوی فرا بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اقبالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن بیست و هفتم آبان ماه، سالروز شهادت نواب صفوی و یارانش و نیز تسلیت شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و نیز شهدای سانحه سقوط هواپیمایی اظهار داشت: شهید نواب صفوی حقیقتاً نماد بارز ایمان و غیرت دینی بود که نسبت به آیین و دین و مکتب، همواره احساس مسئولیت و دغدغه داشت و در این راه نیز جان خود و یارانش در جمعیت "فدائیان اسلام" را فدا نمود.

لزوم احساس مسئولیت نسبت به مباحث دینی

وی افزود: غیرت دینی مقوله بسیار مهمی است که در روایات ما و به خصوص آیات نورانی قرآن کریم به آن اشاره شده که البته باید توجه داشت غیرت دارای انواع و اقسامی است، به این معنا که گاهی غیرت خانوادگی و گاهی غیرت ملی، مطرح است و در این بین، غیرت دینی این است که انسان مسلمان و مؤمن نسبت به دین و آسیب ها و صدماتی که ممکن است به آن برسد، احساس مسئولیت کرده و به سهم خود نگذارد که دین و مباحث دینی در جامعه تضعیف شود.

وی گفت: ما حتی در برخی روایات داریم که اگر به مال و جان شما هم صدمه ای وارد شد در مقام دفاع از دین، گاهی لازم است مال و جان را هم فدا کرد، کما این که ما این درس بزرگ را از حضرت سیدالشهدا(ع) فراگرفته ایم.

دفاع از دین؛ رسالت انسان متعهد و غیرتمند

این مدیر حوزوی همچنین بیان داشت: ما باید در راستای دفاع از دین، هزینه بدهیم و این وظیفه و رسالت کلیدی یک مسلمان متعهد و غیرتمند است که بداند دین او از جان و مالش نیز بالاتر و مهم تر است و اساساً هویت و عزت ما منوط به دینداری مان و ارتباطمان با خدای متعال در قضیه بندگی و عبودیت است.

وی اضافه کرد: یکی از مسایل و مباحث مهم در مقوله دین داری این است که ما چگونه دین را حفظ کنیم. به هر حال هر چیزی آسیب و آفتی دارد و طبعاً دین به عنوان برنامه کامل زندگی، ممکن است دچار آسیب هایی شود که معمولاً این آسیب ها، فکری و اعتقادی و ... است

تضعیف باورهای دینی؛ هدف اصلی دشمنان

وی گفت: نه فقط امروز که در گذشته نیز کسانی بوده اند که گرچه ظاهراً از دین صحبت می کرده اند اما از حقیقت آن منحرف شده و فکر و اعتقاداتشان دچار انحراف گشته، مثل وهابی ها و داعشی ها که به اسم دین به اصل دین ضربه می زنند و لذا هوشیاری و حساسیت لازم نسبت به این انحرافات و حراست از مبانی و ارزش های دینی، جزو وظایف ماست که نگذاریم به خصوص در روزگار کنونی، انحراف در سبک زندگی دینی رخ دهد و محتوای فرهنگ اسلامی ما لطمه ببیند.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی همچنین بیان داشت: در شرایطی قرار داریم که دشمنان ما بیشترین تلاش و سرمایه گذاری شان معطوف به تخریب دین و ارزش های دینی در جامعه است و با جنگ نرم و برنامه های به اصطلاح فرهنگی می خواهند، فرهنگ دینی جامعه را تضعیف کنند که در این خصوص باید همچون شهید نواب صفوی، آگاهانه و غیرتمندانه در میانه میدان حضور داشته باشیم و از تهدیدها و فشارها و زخم زبان ها نیز نهراسیده و عرصه جهاد را ترک نکنیم.

وی گفت: در همین فضای امروز جامعه، افرادی هستند که گرچه در کلیت جمهوری اسلامی زندگی می کنند، اما به شدت تحت تاثیر تبلیغات و شگردهای دشمن هستند و در این بین، عده ای نیز دین را ملعبه قرار داده و به نام دین، ارتزاق می کنند که این نان به نرخ روزخورها هم به اساس دین لطمه می زنند و شهید نواب صفوی در مقابل این طیف افراد نیز ساکت نبود و اعتراض و انتقاد می کرد.

شجاعت و حریت نواب صفوی در مقابله با انحرافات

وی افزود: البته این آسیب ها و آفت ها، چیزی نیست که حالا ما بگوییم بحث جدیدی است بلکه از صدر اسلام تاکنون از ناحیه قدرتمندان و زورگویان و سلاطین و کسانی که به زعم خود دین را افیون توده ها می دانستند، این مباحث به شکل های مختلف مطرح بوده اما در مقابل این طیف ها، کسانی نیز بوده اند که با حریت و شجاعت دینی، در مقابل انحرافات ایستاده و از کیان اسلام حراست کرده اند که یکی از شاخص ترین آن ها شهید نواب صفوی و یارانش در جمعیت فدائیان اسلام بوده است.

مدیر مدرسه علمیه علوی همچنین با تاکید بر رسالت بسیار مهم و سنگین طلاب و روحانیون در دفاع از دین و الگوگیری از سیره و مرام شهید نواب صفوی ابراز داشت: آن چه دین را حفظ می کند، غیرت دینی و احساس تکلیف و مسئولیت است که ما از بزرگانی چون شهید نواب می آموزیم و این که باید تا مرز جان برای دین فداکاری کنیم؛ در طول تاریخ اسلام و تشیع نیز همواره انسان هایی بوده اند که برای پا برچا ماندن اسلام، شکنجه ها دیده و تبعید شده و آزار دیده اند اما با این حال دست از حقیقت دین و لزوم پاسداری از آن برنداشته اند.

بزرگمردانی که حاضر به تسلیم نشدند

وی خاطرنشان کرد: انسان های والامقامی چون شهید غفاری، شهید سعیدی و شهید نواب و یارانش کسانی بوده اند که در اوج دوران طاغوت و سختی ها و فشارهای آن زمان، سینه خویش را آماج گلوله های ظالمانه قرار داده اما در راه دین خدا جان فشانی و ایثار کرده و حاضر به تسلیم و سازش با طاغوت نشدند.

وی افزود: امروز که ما در فضای نظام جمهوری اسلامی قرار داریم و در امنیت و آرامش کم سابقه ای قرار داریم، باید قدردان شهدای نهضت اسلامی و انقلاب و جنگ تحمیلی باشیم و بدانیم که امروز دنیا نسبت به این دین و رهبری غبطه می خورد و لذا ما باید حافظ این دستاوردهای کنونی باشیم و مهم تر از همه در مسیر حفظ و حراست از دین و ارزش های دینی بکوشیم.

غیرت دینی منحصر به زمان و مکان خاصی نیست

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی بیان داشت: از سویی باید توجه داشت که احساس مسئولیت و غیرت دینی تنها منحصر به یک برهه زمانی خاص نیست بلکه ما در ابعاد و عرصه های مختلف مثل مباحث خانوادگی، امور فرهنگی و اجتماعی، عرصه سیاسی و غیره باید واجد غیرت دینی باشیم و حتی نسبت به انحراف مسئولان و دولتمردان از آن مسیر مشخص و انقلابی، هشدار داده و اعتراضات و انتقادات خود را به شیوه مناسب بیان کنیم.

وی در ادامه با بیان این که در حال حاضر یکی از مهم ترین وظایف و تکالیف ما، احساس مسئولیت نسبت به انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن است، گفت: امام راحل عظیم الشان فرمودند که نگذاریم انقلاب و کشور به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و لذا ما در برابر انقلاب و حفظ نظام به عنوان اوجب واجبات، بالاترین حساسیت و غیرت دینی را داشته باشیم

لزوم غیرت دینی و انقلابی در شرایط امروز کشور

این مدیر حوزوی افزود: از جمله نشانه های این غیرت، حضور آگاهانه و با بصیرت در صحنه است و این که اهل انفعال و بی تفاوتی نباشیم و با غیرت دینی و انقلابی، در صحنه حضور داشته باشیم.

وی گفت: یکی از خطرات و آسیب های جدی امروز جامعه ما همین بی خیالی ها و بی تفاوتی هاست و لذا مقام معظم رهبری مرتب در بیانات اخیرشان لزوم بیداری و هشیاری مردم و در صحنه بودن آن ها را متذکر می شوند.

وی اظهار داشت: ما به عنوان یک مسلمان و شیعه باید با احساس مسئولیت و دغدغه دینی و انقلابی، همواره به دنبال احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر باشیم و گرنه جامعه ما از مسیر اصلی خود منحرف شده و دچار مشکلاتی می شود که به برخی از آن ها در احادیث اشاره شده است.

احساس مسئولیت دینی را در نسل جوان زنده نگه داریم

مدیر مدرسه علمیه علوی قم همچنین با اشاره به برنامه ریزی های دشمن برای انحراف در اعتقادات و سبک زندگی نسل جوان گفت: به ویژه ما باید احساس مسئولیت را در این نسل همیشه زنده نگه داریم و به تاسی از شهید نواب صفوی ها، به جامعه آگاهی بدهیم و نگذاریم که بی تفاوتی و کم تفاوتی ها در جامعه رواج یابد.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: بی شک حرکت در این مسیر، تبعیت از راه نورانی امام حسین(ع) است و ما که عشق به سالار شهیدان داریم باید بیش از سایرین در این زمینه احساس مسئولیت داشته و به سهم خود تلاش کنیم مباحث دینی در جامعه کمرنگ نشود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha