جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجة الاسلام حاج علي اكبري

حوزه/ رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: ۹۰۰ نماز جمعه در کشور داریم و در دوران دفاع مقدس نیز پایگاه‌های اصلی مردم نماز جمعه بود و برکت متعدد آن را دیدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در سخنرانی پیش ازخطبه های نماز جمعه یاسوج با بیان اینکه روز جمعه، روز هم پیمانی مؤمنان برای بندگی خداوند متعال و روز نو شدن است، اظهارکرد: نماز جمعه چشمه نوری است که در آن غسل می‌کنند و نورانی می‌شوند و آباد کننده دین و دنیاست.

وی عنوان داشت: نمازهای جمعه ما را برای مقابله با فتنه‌ها بسیج کرد و هرگاه تهدیدی متوجه انقلاب اسلامی شود، مردم مؤمن ما در نماز جمعه به شکل یکپارچه حضور یافته و جواب دشمنان را خواهند داد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، عنوان داشت: امروز جامعه ما به عطر شهادت معطر است و با شهادت سردار رشید اسلام، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، محیط اجتماعی ما آکنده از معنویت است.

حاج علی اکبری با بیان اینکه نقش نماز جمعه در انسجام اجتماعی، بصیرت و رویارویی با دشمنان محسوس است، گفت: نماز جمعه به صورت هفتگی گردهمایی ملی و منطقه‌ای در سطح کشور برگزار می‌شود به طوری که مردم به صورت خود جوش با محوریت عالم روحانی در این اتفاق بزرگ شرکت می‌کنند و ریشه اصلی مسئله جنبه معنوی دارد که همان نماز است.

وی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از ماه‌های اول صاحب نمازجمعه شدیم افزود: نماز جمعه باید جنبه معنوی ذکر و بهجت روحانی داشته باشد لذا نماز جمعه دارای خطبه است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه امام جمعه موظف است با مردم صحبت کند ادامه داد: امام جمعه باید در صحبت هایش علاوه بر تذکر به مسائل معنوی، تقوای الهی ومسائل روز بپردازد لذا باید ظرفیت‌های معنوی، فرهنگی و اجتماعی محیطی که نماز جمعه در آن برگزار می‌شود ارتقا پیدا کند.

 حاج علی اکبری با اشاره به اینکه ما توانستیم از ظرفیت‌های نماز جمعه برای شکوفایی و ارتقاء وضعیت فرهنگی معنوی و سیاسی کشور استفاده کنیم گفت: نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سال است که تاسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه ما به ظرفیت ها اصرار و حکمت های این فریضه الهی پی برده ایم خاطرنشان کرد: نماز جمعه نهاد پربرکت رحمانی است به طوری که تاکنون بیش از ۲۰۱۰۰ هفته به صورت منظم نماز جمعه در سطح کشور بدون تعطیلی برقرار شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه نماز جمعه سبب ارتقاء بصیرت دینی و سیاسی مردم شده است گفت: خطیب نماز جمعه باید مسائل روز را تحلیل کند بالغ بر ۲۰۰ هزار ساعت خطبه در سطح ملی ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه آثاری همچون همبستگی ملی و منطقه‌ای و انسجام اجتماعی دارد افزود: از جنبه های معنوی و باطنی نمازجمعه می توان به تربیت هزاران جوان مومن و سلحشور اشاره کرد.

 حاج علی اکبری با اشاره به میانگین سنی ائمه جمعه سراسر کشور، بیان کرد: میانگین سنی ائمه جمعه سراسر کشور ۴۰ سال است و بدنه ائمه جمعه نسبتا جوان و با نشاط است. ورودی‌های ائمه جمعه متنوع است و در بخش گزینش سخت گیری‌های در ارتقای کیفیت وجود دارد. کسی که در حایگاه امامت قرار می‌گیرد باید صلاحیت‌های لازم را داشته باشد.

وی درباره نظارت بر عملکرد ائمه جمعه، تصریح کرد: عملکرد ائمه جمعه به طور مناسب ارزیابی می‌شود ودر این زمینه سامانه نظارت و ارزیابی وجود دارد. رهبر معظم انقلاب در دیدار چندماه گذشته با ائمه جمعه درباره مردمی بودن ائمه جمعه مسائل مفیدی را مطرح کردند ومزیت ویژه ائمه جمعه مردمی بودن آنهاست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، افزود: با امامان جمعه که زندگی اشرافی داشته باشند برخورد جدی خواهد شد، بنابراین این نوع زندگی با طبع روحانیت سازگار نیست.

حاج علی اکبری خاطر نشان کرد: دفاتر ائمه جمعه به دلیل زیست روحانیت همیشه در دسترس هستند و دائما محل مراجعات هستند و مراجعات با توجه به شرایط وخیم اقتصادی افزایش پیدا کرده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به فرایند انتخاب سخنران‌های پیش از خطبه، یادآور شد: سخنران‌های پیش از خطبه در اختیار ستاد نماز جمعه سراسر کشور قرار دارد و بهتر است مسئولانی که سخنران پیش از خطبه هستند به مشکلات مردم بپردازند و گزارش‌های خود را در نشست‌های خبری مربوطه مطرح کنند.

حاج علی اکبری خاطر نشان کرد: از همین تریبون دعوت می‌کنم مسئولان برای ارتباط بهتر با مردم به همراه خانواده در نماز جمعه شرکت کنند و از مسئولان ستاد نماز جمعه انتظار داریم حرمت مسئولان حفظ شود.

وی یادآور شد: ما دو شاخص اصلی برای ارزیابی نماز جمعه در نظرداریم؛ یک کمیت حضور مردم منطقه در نماز جمعه، دومین شاخص حضور جوانان در نماز جمعه است، نماز جمعه برآیند ارتباطات ائمه جمعه با جوانان است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمزه AE ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    در انتخاب امام جمعه دقت کنید