سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
عباسی

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی گفت:متأسفانه، در دنیای امروز عقلانیت، معنویت و عدالت بسیار کم‌رنگ شده است. گاهی، روابطی میان ملت‌ها حاکم است که با عقلانیت، معنویت و عدالت فاصله بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار فراگیران روسی دوره کوتاه‌مدت مؤسسه الحکمه با اشاره به آمادگی المصطفی برای پذیرش همه علاقه‌مندان به علوم اسلامی، فارغ از دین و مذهب آنان، احترام به مذاهب اسلامی و ادیان الهی و پیروان آنان را رویکرد جامعةالمصطفی برشمرد و گفت: گفتمان ما و رویکرد جامعةالمصطفی، وحدت امت اسلامی است. ما و شما وظیفه داریم این نکته مهم را به بدنه جامعه اسلامی منتقل کنیم.

وی سرنوشت مسلمانان را در سراسر گیتی مشترک دانست و تصریح کرد: امروز شاهدیم کسانی از آن سوی عالم، به منطقه ما آمده و اسباب جنگ، نزاع، کینه و نفرت شده‌اند، با این که این منطقه خانه ماست و ساکنان آن حق دارند در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنند.

رئیس جامعة‌المصطفی ادامه داد: هیچ مسلمانی نباید فریب چهره به ظاهر اسلامی جریانات منحرفی را بخورد که اسباب درگیری در منطقه بوده‌اند و نباید آنها را جریانی اسلامی به شمار آورد.

وی، در ادامه، اظهار داشت: متأسفانه، در دنیای امروز عقلانیت، معنویت و عدالت بسیار کم‌رنگ شده است. گاهی، روابطی میان ملت‌ها حاکم است که با عقلانیت، معنویت و عدالت فاصله بسیاری دارد. به همین دلیل، بر خواص امت، بزرگان و شخصیت‌های مؤثر جامعه اسلامی لازم است دست در دست هم برای دستیابی به جامعه‌ای همراه با معنویت و عدالت بکوشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی نقش مراکز و شخصیت‌های علمی را در این باره مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا می‌رسد، بتواند رابطه بین جامعةالمصطفی و مسلمانان روسیه را استمرار بخشد.

در ادامه، «محمد حضرت»، رئیس سازمان الاخلاص روسیه، امضای قرارداد همکاری با المصطفی را بسیار خوب و آن را بالاترین اجر از طرف خدا دانست.

وی از منفعت‌های فراوان دوره کوتاه‌مدت جامعةالمصطفی سخن گفت و تصریح کرد: از راه محبت می‌توانیم به خدا برسیم. در این مسیر، تعلیم، اصلی‌ترین عنصر ایمان به شمار می‌رود.

رئیس سازمان الاخلاص روسیه از یاری جامعةالمصطفی در حل مشکلات مسلمانان روسیه قدردانی کرد و اظهار داشت: کسانی که تعصبات مذهبی را بین مسلمانان تقویت می‌کنند، زمینه نابودی اسلام را فراهم می‌سازند و این اختلافات با روح اسلام اصیل ناسازگار است.

وی آنان را مزدور دشمن خواند و از رئیس جامعةالمصطفی به دلیل تشریح اهمیت دوستی و برادری مسلمانان سپاسگزاری کرد.

برخی دیگر از حاضران شرکت‌کننده در این جلسه نیز از اهمیت روزافزون اسلام در روسیه سخن به میان آوردند و ناآشنایی متولیان مراکز دینی در روسیه را با ابزار احیای علوم دینی، از مشکلات جامعه مسلمانان روسیه برشمردند.

آنان یکی از اهداف این سفر را بررسی راهکارهای احیای علوم دینی در روسیه دانستند و شرکت در کنفرانس‌های مشترک، نگارش مقالات در مجلات علمی و تبادل استاد و دانشجو را زمینه‌های مناسبی جهت ارتباط و همکاری جامعةالمصطفی با مراکز مسلمانان در روسیه برشمردند.

فراگیران روسی جامعةالمصطفی، با بیان این که جامعةالمصطفی پیشرفته‌ترین مرکز علمی اسلامی در دنیاست، یکی از نیازهای مسلمانان روسیه را بهره‌مندی از کارشناسانی دانستند که نگاهی حوزوی و اسلامی داشته باشند و در ادامه، اسلوب‌شناسی منابع اسلامی را در حوزه‌های علمیه ایران ستودند.

ایشان بر یادگیری روش و ساختار پژوهش‌ در زمینه‌های اسلامی تأکید ورزیدند و خواستار کمک جامعةالمصطفی در این عرصه شدند.

خاطرنشان می‌شود، در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه همکاری جامعةالمصطفی و سازمان الاخلاص روسیه به امضای طرفین رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha