جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا

حوزه/ در اندیشه آیت الله خامنه ای مکتب انتظار بر پایه قانع نشدن، نپذیرفتن وضع موجود زندگی انسان و تلاش امیدوارانه برای رسیدن به وضع مطلوب حتمی و آینده قطعی، بر اساس آرمان گرایی واقع بینانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در مراسم اختتامیه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد با اشاره به موضوع گفتمان انتظار در اندیشه آیت الله خامنه ای گفت: از میان مفاهیم ارزشی و مکتبی در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای «انتظار» از معدود «مفاهیم جوششی»، گشایشی، تولیدی و اقتدار ساز است که در درون پارادایم امامت، نقش پویا و پایایی را برای مکتب اهل البیت لا تضمین می کند.

این پژوهشگر ادامه داد: هم بر پیش فرض قطعی گذشته امامت استوار است و هم بر آینده قطعی و حتمی ظهور و طلوع خورشید ولایت عظمای الهی تکیه زده است. از این جهت است که ایشان جوهره امامت را اشراب کننده انتظار معرفی می کنند و آن را به مثابه کلیدواژه فهم دین در دنیای متحول، چرخ دنده تولید قدرت مشروع و موتور محرکه امید و حرکت راهبردی به سوی سعادت و پیروزی نهایی می دانند.

این محقق افزود: مکتب انتظار از منظر ایشان بر پایه قانع نشدن، نپذیرفتن وضع موجود زندگی انسان و تلاش امیدوارانه برای رسیدن به وضع مطلوب حتمی و آینده قطعی، بر اساس آرمان گرایی واقع بینانه است.

وی بیان داشت: ایشان انتظار را به مثابه یک کنش فعال و عمل تحول زا می دانند که سبب آماده سازی دائمی و تقویت کننده انگیزه در دل و درون باورمندان است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: نشاط، تحرک، پویایی و ترقب را یک حقیقت قطعی و ترصد یک حتمی را از خصایص انتظار می دانند.

وی اضافه کرد: در اندیشه آیت الله خامنه ای «انتظار رهایی است، اما رهاکردن و سکون و نشستن به امید تحقق نیست،

این پژوهشگر بیان داشت: بلکه رهایی ازادی بخش و ظلم ستیز و عدالت گستر است. ویژگی های فوق گفتمان انتظار را در وزان مهم ترین عنصر اکتشاف کننده حقایق متافیزیکی مهدویت قرار داده است.

این محقق افزود: در تحقیق حاضر نظریه انتظار از منظر آیت الله خامنه ای در سرفصل های ذیل به سامان رسیده است: الف) سنخ شناسی مفهوم انتظار در اندیشه آیت الله خامنه ای؛ ب) نقش پارادایمیک امامت برای گفتمان انتظار؛ پ) انتظار رهایی بخش و عدالت گستر؛ ت) انتظار بزرگ ترین راهبرد زمینه ساز ظهور؛ ث) کنش انسان سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در نظریه انتظار.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha