پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عزالدین رضانژاد - جامعة المصطفی

حوزه/ پایان تاریخ و چگونگی آخرین مقطع زندگی بشر، که در آموزه های اسلامی از آن به دوره آخرالزمان نیز یاد شده است، یکی از دغدغه ها و پرسش هایی است که نگاه اندیشمندان اسلامی و غربی آینده نگر را به خود جلب نموده است تا پیرامون آن به تأمل بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضا نژاد در مراسم اختتامیه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد، با اشاره به موضوع نگرش مقایسه ای به مسأله پایان تاریخ از منظر آیت الله خامنه ای و فوکویاما گفت: پایان تاریخ و چگونگی آخرین مقطع زندگی بشر، که در آموزه های اسلامی از آن به دوره آخرالزمان نیز یاد شده است، یکی از دغدغه ها و پرسش هایی است که نگاه اندیشمندان اسلامی و غربی آینده نگر را به خود جلب نموده است تا پیرامون آن به تأمل بپردازند.

این پژوهشگر افزود: نوشتار حاضر، به بررسی این موضوع با محوریت سخنان و دیدگاه آیت الله خامنه ای پیرامون اینده تاریخ و مقایسه آن با آینده نگری غربی با تأکید بر نظریه معروف «پایان تاریخ» فوکویاما، می پردازد.

این محقق بیان داشت: در این مقایسه که از روش توصیفی - تحلیلی بهره گرفته شد، ضمن معرفی این دو دیدگاه، برخی از مختصات آینده نگری اسلامی مبتنی بر مهدویت در نگرش آیت الله خامنه ای، تبیین گردیده و تفاوت های اساسی آن با نظریه پایان تاریخ فوکویاما، بازگو شده است.

وی اضافه کرد: در این تفاوت گذاری، با توجه به دوگانگی های موجود در مبانی معرفتی این دو نوع تفکر، نگاه الهیاتی عدالت محور و جهان شمول نسبت به عوامل و مؤلفه های تحول تاریخ، از مهم ترین ویژگی های آینده نگری دینی آیت الله خامنه ای، ذکر گردیده و وجوه تمایز آن با نظریه فوکویاما در باب پایان تاریخ، بر شمرده شده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha