پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد تلاش برای تقویت سعه صدر و ایمان به کار و مسئولیت الهی را برای مدیران از ابزار مدیریت اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی در اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد، با خیر مقدم و تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: از همه مدیران و بانوان حوزوی و طلبه ای که در برگزاری مراسم بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی در مدارس و اعزام به مراسم تشییع شرکت کردند و با خانواده جانباختگان سانحه هوایی ابراز همدردی کرده و در مراسم مختلف حضور یافتند تشکر و قدردانی می کنم.

وی با یادآوری فرارسیدن ایام چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با قرائت آیه۲۸۵ سوره بقره، گفت: یکی از مواردی که ما مدیران باید به آن توجه داشته باشیم و بقیه ی شرایطش را در خود ایجاد کنیم ایمان به هدف و رسالتمان است زیرا خدا به ما توفیق داد تا برهه ای از زمان در خدمت خواهران باشیم که این دارای اهداف است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد یکی از وظایف مدیران مدارس را ایمان به  مسئولیت الهی به عنوان امانت دانست و تأکید کرد: یکی از شرایط مدیر، رهبر و فرمانده این است که به رسالت خودش و کارش ایمان داشته باشد تا به دنبال آن مسائل دیگر حل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام به رسالتش ایمان داشت و از هیچ تلاشی فرونگذاشت و در هیچ کجای تاریخ اسلام دیده نشده که پیامبر در جایی از جنگ فرار کرده باشد حتی در جنگ احد که شرایط بر مجاهدان سخت شد و گروه زیادی از خواص هم کنار رفتند و فقط حضرت علی(ع) ماند.

وی ادامه داد: اما پیامبر در آن شرایط سخت جنگ احد چون کوه ایستاد و استقامت کرد زیرا ایمان داشت و در نهج البلاغه آمده است هنگامی که آتش جنگ شعله ور می شد به پیامبر پناه می بردند در حالی که او از همه به دشمن نزدیکتر بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد توصیه کرد: مدیران مدارس باید به گونه ای رفتار کنند و به کار و مسئولیت الهی خود بیندیشند که طلاب، اساتید و کادر همه به مدیر چون مادری مهربان پناه ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی تصریح کرد: وقتی مدیر ایمان دارد، خستگی ناپذیر هم می شود و در برابر انبوه مشکلات و حتی در رابطه با پیامبر(ص)در سوره کهف آمده است وقتی مردم ایمان می آوردند پیامبر (ص)حاضر بود جانش را در این راه بدهد« فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ عَلَیٰ آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهَٰذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا، نزدیک است که اگر امت تو به این سخن (قرآن) ایمان نیاورند جان عزیزت را از شدت حزن و تأسف بر آنان از دست بدهی».

وی ادامه داد: پیامبر در مقام عبادت هم این گونه بود که «ما انزل علیک لتشقی» چون پیامبر ایمان دارد خود را به سختی می اندازد و الان بعد از ۱۴۰۰ سال نتیجه کار پیامبر بدست آمده است و قرار نیست که همه تسلیم ما باشندو حرف ما را بشنوند؛ شاید الان کسی قدر شما را نداند اما بعدا خون دلها، دلسوزی ها ثمراتش را مشخص می کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد توصیه کرد: باید در کار مدیریت خود برای موفقیت کار مدیریت ایمان داشته باشیم که به دنبالش تمام تلاشمان را بگذاریم پس یکی از شرط های موفقیت ایمان به رسالت و هدف است.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی افزود: مدیر در مدیریت خود باید سعه صدر، اعصاب قوی، حوصله زیاد و ظرفیت کامل داشته باشد چون مدیریت کار سختی است و زودتر از همه باید بیایی و دیرتر از همه هم بروی و بیشترین زحمت ها هم داشته باشی و هنوز زیر مجموعه توقعات بیشتری هم دارند.

وی ادامه داد: در نهج البلاغه در کلمات قصار ۱۷۵ یا ۱۷۶ آمده است ابزار ریاست سعه صدر است و گشادگی فکر و قدرت انسان است که بتواند عمل کند و انسان باید حلم داشته باشد که در روایات با هم «علم و حلم» توصیه شده است و پیامبر فرمود دو شی کنار هم نمی آیند که بهتر از علم و حلم باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد خاطر نشان کرد: برای مدیریت هم علم لازم است و هم حلم باید داشته باشیم تا مدیریت موفقی باشیم و امام صادق(ع) فرمود: حلم برای کمک و یاوری انسان کافی است چون بعضی ها ذاتا حلیم اند اما بعضی هم باید کسب کنند و اگر در کار مدریت حلیم باشیم در خیلی جاها موفقیت خوبی خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی با اشاره به برخی تنگ نظری ها و سخت گیری ها از سوی برخی مدیران گفت: این از آفات مدیریت محسوب می شود که باید برای کاهش اثرات منفی به سمت نکات مثبت و اخلاق کریمه سوق یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha