جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تجدید میثاق هیئت دولت با امام خمینی(ره)

حوزه/ رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل و شهیدان، تصریح کرد: امام خمینی (ره) نه تنها پدر اسلام خواهی بلکه پدر جمهوری خواهی در تاریخ ایران بود و جمهوریتی که با دیانت و اسلامیت پیوند نخورد، باقی نمی ماند و به استبداد تبدیل می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، روز یکشنبه در مراسم تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل و شهیدان، در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی، تاکید کرد: ایام دهه فجر سال ۵۷ به عنوان روزهای تاریخ ساز برای کشور عزیزمان و همه مسلمانان بود. امام در طول این ۱۰ روز، گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال انجام داد.

وی افزود: نهضتی که به همراهش تغییر هست، وقتی آرام می نشیند که به نظام منتهی شود. حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به آشوب بیشتر شباهت دارد و امام عزیز و بزرگوار ما توانست ۲ یادگار بزرگ را برای تاریخ و کشور ما به ارمغان بیاورد و آن "جمهوریت" و "اسلامیت" بود.

روحانی ادامه داد: امام به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم سالاری امکان پذیر نیست. امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالت خانه و تاسیس مجلس شورای ملی قدم به قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت، نظام مشروطه ای باقی نماند.

رئیس جمهور اضافه کرد: انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرا و رای مردم بود، کم کم به جایی رسید که در میان جمعی  درباری، افراد منتخب می شدند و آنگاه تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می گرفت. از قبل همه می دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه حوزه های انتخابیه روشن و مشخص  بود و لذا امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری، دموکراسی و مردم سالاری امکان پذیر نیست.

وی اظهار کرد: بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می کردند نظام مشروطه ای بماند با سلطانی ضعیف، یا نظام مشروطه ای بماند بدون سلطان، یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی، اما امام هیچ یک از آنها را نپذیرفت و در میان همه مشورت ها، "جمهوری اسلامی" را برگزید.

روحانی با بیان این که امام(ره) نه تنها پدر اسلام خواهی در تاریخ سرزمین ما بود، بلکه پدر جمهوری خواهی نیز در تاریخ ایران بود، تصریح کرد: جمهوریتی که با دیانت و با اسلامیت پیوند نخورد، آن جمهوری هم باقی نمی ماند و تبدیل به استبداد می شود. به همین دلیل بود که امام(ره) بر این نکته اصرار داشت که "جمهوری اسلامی" نه یک کلمه کم  و نه یک کلمه زیاد، آنچه هدف امام بود آنکه حکومت در چارچوب اسلام به دست مردم باشد و بنیانگذار انقلاب می دانست که عدالت و اصلاح در جامعه و رشد و توسعه بدون حضور مردم امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور یادآور شد: این که امام(ره) فرمود میزان رای ملت است را به عنوان یک شعار نگفت. امام می دانست که اگر در هر صحنه ای مردم حضور داشته باشند، پیروزی نهایی همانجاست و اگر مردم غایب باشند بی تردید ما به موفقیتی دست نخواهیم یافت و اگر هم بیابیم ماندگار نخواهد ماند. به همین دلیل تاکید بنیانگذار انقلاب بر این بود که مردم ولی نعمت ما هستند.

وی تصریح کرد: تاکید امام(ره) بر این بود که در همه مردم در انتخابات شرکت کنند و هر کسی که مردم را از انتخاب کردن بازدارد و نگذارد در میان سلایق مختلف آن که می خواهند برگزینند، بنابراین هر که مردم را از حضور پای صندوق آرا دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام(ره) فاصله دارد.

روحانی با بیان این که امام به ما یاد داد که در کنار مردم می توانیم مردم سالاری اسلامی را پابرجا سازیم، تصریح کرد: با ادامه راه امام به خوبی می توانیم از سخت ترین شرایط تاریخ اقتصادی و سیاسی نیز عبور کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز هم به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت نیاز داریم و ما تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست، ملت ما در برابر همه توطئه ها پیروز خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شاگرد مکتب امام(ره) یعنی شهید سردار سلیمانی نشان داد که راه امام زنده و پررهرو است.

رئیس جمهور با تاکید بر این که تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست، ملت ما در برابر همه توطئه ها پیروز خواهد شد، اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در کنار مرقد امام بزرگوار تعهد می کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین و راه امام، با هدایت های مقام معظم رهبری ادامه دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha