چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سباستیانو کپوتو

حوزه/ روزنامه‌نگار و خبرنگار روزنامه «ایل جورناله» ایتالیا گفت: با ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و ادعاهای دروغ بنگاه های خبری غرب، من به شما اطمینان می دهم نه تنها مردم ایتالیا بلکه همه اروپا از حاج قاسم به عنوان یک فرمانده شجاع، ایثارگر و مدافع واقعی صلح یاد می کنند و همیشه در خاطرخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سباستیانو کپوتو در نشست تخصصی «بررسی نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در حمایت از مسیحیان سوریه و عراق در جنگ با داعش» که به همت مؤسسه "مطالعاتی شیعه و صلح جهانی " در ساختمان خاتم قم برگزار شد، اظهارکرد: مردم اروپا و همه انسان های آزاده معتقدند شیهد حاج قاسم سلیمانی یک مبارز واقعی در برابر جریان های جنایتکار داعشی و تفکیری در سوریه و عراق بودند چرا که همه ابوبکر البغدادی را به عنوان یک جنایتکار واقعی می دانستند و حاج قاسم را دشمن جدّی و واقعی ابوبکر البغدادی می دیدند.

رئیس مؤسسه حمایت از مسیحیان خاورمیانه ادامه داد: من کارم را در سال ۲۰۱۴ به عنوان گزارشگر شروع کردم و در سال ۲۰۱۵ در حالیکه گروه های داعشی شهر دمشق را محاصره کرده بودند به دمشق رفتم. شرایط خیلی سخت و پیچیده بود، حتی گفتن حقایق هم سخت و باورنکردنی است که اون روزها چگونه ، چطور و به بهایی گذشت.

کپوتو بیان کرد: این اقدامات زمانی رخ داد که فرایند بهار عربی در برخی کشورهای عربی شکل گرفته بود و در سوریه نیز به صورت حرکت های اعتراضی آرام و نرم در حال شکل گرفتن بود و حضور خبرنگاران در سوریه با این موضوع همراه بود که مبادا از بشاراسد حمایت و یا در راستای حمایت از او باشد و همه به این مطلب متهم می شدند در حالیکه فعالیت آنان سیاسی نبود و در واقع بیانگر واقعیت موجود بود.

کشیشان سوری: اگر بشار اسد می رفت فاتحه مسیحیت در سوریه خوانده می شد

این فعال رسانه کشور ایتالیا افزود: از سویی دیگر غرب و سیاسیون غربی به دنبال القای حرکات تروریستی در سوریه بودند تا به نوعی به این حرکت های اعتراضی جدّیت بدهند تا بتوانند اهداف پلید خود را در منطقه پیاده کنند. من در آن زمان فقط به دنبال این بودم که تریبونی باشم برای حق و حقیقت و با توجه به اینکه کاتولیک هستم به مناطق مسیحی نیشین سوریه رفتم با کشیش های برجسته ای کشور گفت وگوهایی انجام دادم و آنها معتقد بودند که اگر بشار اسد برکنار شود فاتحه مسیحیت در سوریه خوانده شده است.

وی گفت: تجربه ای را که من در آن دوران و شرایط سخت به دست آوردم آنست که زمانیکه داعش از شمال به جنوب و غرب به شرق سوریه از سال ۲۰۱۵ در اشغال خود داشت و البته جنگ را در عراق هم دنبال کردم، وقتی به شهر دمشق و برای زیارت مرقد حضرت زینب(س) خواهر امام حسین(ع) که اربعین هم به زیارت ایشان پیاده به مدت ۵ روز رفته ام، مشرف شدم دیدم که مدافعینی از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، ایران برای دفاع آمده اند و دریافتم که این بانوی مکرم در اسلام محور وحدت و انسجام ملیت های مختلف در سوریه شده اند.

تنها شیعیان بودند که بدون هیچ چشم داشتی از مسیحیان در برابر داعش جنایت کار دفاع جانانه کردند

سباستیانو کپوتو تصریح کرد: این وحدت، همدلی، انسجام، اتحادی که در میان مدافعین حرم دختر رسول الله(ص) وجود داشت همین وحدت و اتحاد برای حفظ پیروان مسیحیان نیز در سوریه و عراق به چشم می خورد و من دیدم این دفاع جانانه را و شنیدیم از بزرگان دینم در عراق و سوریه که تنها شیعیان بودند که از مسیحیان بدون هیچ چشم داشتی دفاع کردند.

وی با اشاره به  مانورهای تبلیغاتی غرب و بنگاهای سخن پراکنی وابسته به آنان تأکید کرد: هر آنچه غربیها در خصوص حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت ها می گویند دروغی بیش نیست، خودِ آنها دشمن اول ملت ها هستند و من آن را در جنگ علیه مسلمانان و مسیحیان در سوریه و عراق دیدم.

این فعال رسانه ای ایتالیا با اشاره به اشغال سه شهر باستانی مسیحی نیشین معولا، ملایا، صیدنایا اشاره کرد و گفت: این سه شهر از شهرهای باستانی مسیحی نشین سوریه هستند که هنوز با زبان مسیحی صحبت می کنند البته لازم به توضیح است که بگویم سوریه بعد از فلسطین دومین کشوری است که مسیحیان زیادی از دوران باستان در آن زندگی می کنند و حتی یکی از شخصیت های برجسته مسیحیت به نام «سن باب جاستین» در نزدیکی رأس الحسین(ع) دفن شده است، لذا این مکان امروز زیارت گاه مسیحیان ، شیعیان و اهل سنت است.

رئیس مؤسسه حمایت از مسیحیان خاورمیانه تصریح کرد: این اشغال زمانی رخ داد که هیچ کشوراروپایی و غربی حاضر به کمک به این سه شهر باستانی مسیحیان نبود، شهر معولا به سنبل حضرت مسیح مشهور است، اما هیچ کشور غربی حاضر به حمایت نشد بجز سربازان حزب الله لبنان که انقدر جنگیدن تا این سه شهررا که از سال ۲۰۱۳ در اشغال تروریست های النصره بود را باز پس گرفتند و نکته جالب اینکه حزب الله این سه شهر را به تسیلم خودشان در نیاورند بلکه بعد از پاکسازی آن را آزاد کرده و به کمک مناطق دیگر و جبهه های دیگر مبارزه و دفاع رفتند.

کپوتو تأکید کرد: مبارزین شیعه خودشان را سپر نجات مسیح و مسیحیت کردند، امروز همه مسیحیان و آزادگان مسیحیت رشادت های رزمندگان شیعه را می دانند چراکه تنها شیعیان بودند که از مسیح و مسیحیت در جنگ سخت، خشن و جنایتکارانه داعش از آنان دفاع جانانه کردند.

وی اظهارکرد: این عملیات خیلی برای حفظ مرزهای سوریه اهمیت داشت. همانظور که نیروهای حزب الله بشار اسد، حکومت اون را در شمال به سمت جلو پیش می بردند در جنوب هم حاج قاسم همین حمایت و دفاع جانانه را از مردم در برابر جنایت کاران داعشی انجام می دادند.

این خبرنگار ایتالیایی گفت: شهر دیرالزور سه سال در محاصره داعش بود و فرمانده این شهر فردی بود بنام " عیسام رزه الدین " که توانست با حمایت های نیروهای مقاومت و هدایت های حاج قاسم سلیمانی و کمک های هوایی روسیه این محاصره را بشکند. این پیروزی برای شهر استراتژیکی همچون دیرالزور خیلی مهم بود چرا که در کنار رود فرات و مرز عراق قرار داشت، تصرف این شهر توسط داعش می توانست خسارت های عظیمی را به سوریه و بعد به جبهه مقاومت وارد سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حمله ترویست ها به شهر حلب اشاره کرد و افزود: حلب دومین شهر مهم سوریه و بزرگترین شهر اقتصادی این کشور است که سالها در محاصره گروه های تفکیری و داعش بود. به قول کشیشان مسیحی اگر شهر حلب به تسخیر گروه های تفکیری می افتاد مسیحیت از بین می رفت و کشور سوریه به دو قسمت تقسیم می شد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 0
    عنوان میزبان این نشست را لطفا تصحیح کنید: به همت " موسسه مطالعاتی شیعه و صلح جهانی"