شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قدیرآکاراس، رئیس مجمع علمای اهل بیت ترکیه

حوزه/ نشست تحلیلی «بازتاب های رسانه ای شهادت سردار سپهبد سلیمانی در ترکیه» ، به صورت ویدیو کنفراس در جمع دانشجویان دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه ، قدیرآکاراس، رئیس مجمع علمای اهل بیت ترکیه و مدیر شبکه ۱۴ این کشور، در نشست تحلیلی «بازتاب های رسانه ای شهادت سردار سپهبد سلیمانی در ترکیه»  ، به صورت ویدیو کنفراس در جمع دانشجویان دانشگاه مجازی المصطفی  با بیان اینکه دهه فجر ایران تاریخ مسلمانان ایران و جهان را تغییر داد ، چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی را تبریک گفت و اظهار داشت: من افتخار می کنم یکی از شاگردان  المصطفی باشم و این افتخار را دارم ، که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ، دهه فجر را در حوزه های علمیه ایران درک کردم و تمام تحولات کشور ایران را از نزدیک شاهد بودم .

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه دو کشور همسایه دارای شباهت های فرهنگی ، عقیدتی است ، افزود: زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید ، همزمان در کشور ترکیه یک کودتای نظامی را تجربه می کرد، این کودتای نظامی در راستای مقابله با  صدور انقلاب اسلامی و تاثیر آن در ترکیه بوده است . 

آکاراس با بیان اینکه همان طور که امام خمینی (ره) ، انقلاب اسلامی را انفجار را بیان کردند، در ترکیه شاهد بیداری مردم در مقابل امپریالیزم بودیم ، افزود: با آغاز انقلاب اسلامی در کشور ترکیه ، کتاب های شخصیت های ایرانی مانند شهید چمران، کتاب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی  به زبان ترکی و استنابولی ترجمه شدو این نشان دهنده الگوپذیری مردم ترکیه از انقلاب اسلامی است .

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم نگاهی گذرا به ترکیه در مقابل تحولات انقلاب اسلامی داشته باشیم ، به دو دسته تقسیم می شوند، افزود: کسانی که اهل طریقت و تحت تاثیر تعصبات مذهبی بودند و گروه دوم ملی گرایان و اسلام گرایان ، گروه دوم انقلاب اسلامی را پذیرفتند زیرا این انقلاب به دنبال آرمان های استکبارستیزی آنها بود .

رئیس مجمع علمای اهل بیت ( علیهم السلام) ترکیه در ادامه به بازتاب خبر شهادت سردار سلیمانی در این کشوراشاره کرد و  افزود:  در مسائله شهادت سردار قاسم سلیمانی کسانی که تحت تاثیر تعصبات مذهبی و اهل طریقت بودند و چهره آنها و عکس العکمل های آنها منفی بود وبالعکس ملی گرایان و اسلام گرایان با شنیدن این خبر ، فردی مبارز در مقابله با استکبارجهانی اسرائیل و آمریکا  ناراحت و محزون شدند .

مدیرشبکه ۱۴ ترکیه افزود: زمانی که برای نماز صبح بیدار شدم، نگاه گذرا به اخبار داشتم در یکی از گروهای اجتماعی خبر شهادت سردار سلیمانی  را دیدم،خیلی حزن عمیقی به من دست داد، بلافاصله در شبکه حاضر شدیم و اخبار حاج قاسم سلیمانی را منتشر کردیم، حاج قاسم سلیمانی را تمام جهان می شناسد ، مخصوصا دوستداران جبهه مقاومت علاقه زیادی به ایشان داشتند .

وی ادامه داد: کسانی که در خارج ایران هستند و طرفدار انقلاب اسلامی هستند، دو بازوی مهم برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران در این کشور بیان می کنند، یکی امام خامنه ای است ودیگری حاج قاسم سلیمانی است، شهید سردار سلیمانی در قلب ها نفوذ کرده بود و با شهادت سردار همه عمیقا ناراحت شدند .

وی افزود: از همان دقایق اولیه ، مطبوعات و رسانه های ترکیه به صورت زنده و گسترده به معرفی شخصیت حاج قاسم سلیمانی پرداختند و عواقبی که این مسئله در منطقه و جهان دارد ، تحلیل ها و دیدگاه های سیاسی مختلف را بیان کردند. 

آکاراس با اشاره به تماس تلفنی اردوغان رئیس جمهور ترکیه با رئیس جمهور ایران، به بازتاب گفتگوی این دو شخصیت در رسانه ها و مطبوعات ترکیه گفت: رسانه های ترکیه بعد از این گفتگو تقریبا روند آنها به کلی تغییر کرد ، در ترکیه احزاب سیاسی ، موسسات فرهنگی و اجتماعی ،علمی  همه آنها عکس العمل نشان دادند و رسانه ها به طور کامل پوشش دادند .

وی درباره نگاه منفی به حاج قاسم در ترکیه گفت: گروه متعصب واهل طریقت ترکیه زمانی که خبر شهادت سردار سلیمانی منتشر شد، از این مسئله متاسفانه استقبال کردند، کسی که قاتل تمام کشته شدگان سوریه است این گونه معرفی می کردند، البته  در محدوده خودشان تاثیر داشتند، امادر شبکه های اجتماعی منعکس می شد ، این مسئله ، طرفداران جبهه  مقاومت اسلامی را در یک نگرانی روانی و اظهار منفی که  مبادا جو ترکیه را متشنج کند، قرار داد، زیرا نگران بودند که  این اختلاف زمینه درگیری را در کشور ایجاد می کند.

وی افزود: این اختلافات از گذشته تا به امروز بوده است ، تلاش مخالفین و متعصبین در ترکیه این بود که حاج قاسم سلیمانی را طوری دیگری نشان دهند، آنها نتوانستند با حرفهای پوشالی  جو جامعه ترکیه را تحت تاثیر قرار دهند،  طرفداران انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در شبکه های اجتماعی  نگاه منفی علیه شهید سلیمانی را شکست دادند.

وی با اشاره به  حمایت های احزاب سیاسی  کشور ترکیه از جمله حزب متولفه اردوغان و حزب ملی گرا از انقلاب اسلامی و سردار سلیمانی گفت: ملی گراها که نسبتا افکار پان ترکیسم دارند، نسبت به انقلاب اسلامی و شهادت سردار سلیمانی نظر آنها درباره استکبارجهانی آمریکاتغییر کرد ، درشبکه های تلویزیونی حزب سعادت و حزب اسلام گرا به صورت متناوب با حضور شخصیت های سیاسی و اجتماعی این احزاب تحلیل های مختلفی درباره ایران و مسائل منطقه صورت می گرفت ، به خصوص اظهار حزن اندوه آنها از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی را شاهد بودیم .
وی افزود: حزب چپ گرا ترکیه در شبکه های های تلویزیونی مستقل خود و همچنین روزنامه ها وشبکه های اجتماعی مربوط به خود از جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی دفاع کردند ، به خصوص درباره تحلیل های ویژه درباره تحولات سوریه قبل و بعد از شهادت سردار سلیمانی داشتند، به نقش سردار سلیمانی در منطقه غرب آسیا با محور مبارزبا استکبار پرداختند، این تحلیل ها در افکار عمومی مردم ترکیه بسیار تاثیرگذار بود .
رئیس مجمع علمای اهل بیت (علیهم السلام) در ترکیه گفت:  جامعه شیعه ترکیه همانند شیعیان سایر کشورهای منطقه به عزاداری برای شهید سردار سلیمانی ، ابومهندس و سایر همرزمان که در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند ، سوگواری کردند.
امام جمعه شیعیان استانبول با بیان اینکه در اولین جمعه بعد از شهادت سردار سلیمانی در کل شهرهای ترکیه ، مردم در خطبه های نماز جمعه برای این شهدای این حادثه تروریستی و سردار سلیمانی با حال اشک و ماتم برگزار شد ، افزود: بعد از اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی در ترکیه ، شیعیان در تمام نقاط ترکیه به عزاداری ، تظاهرات و راهپیمایی علیه آمریکا و اسرائیل در مقابل سفارت آمریکا در استانبول و آنکارا پرداختند .
مدیر شبکه 14 ترکیه گفت: دو شبکه تلویزیونی اسلام گرایان قدسtvو شبکه ترکیه به صورت زنده مراسم تشییع شهید سردار سلیمانی ، ابومهندس و همرزمان آن  پخش کردند، همچنین پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی از شبکه های دولتی و خصوصی ترکیه پخش شد، در تاریخ رسانه ای ترکیه سابقه این سطح اطلاع رسانی در باره ایران و انقلاب اسلامی وجود ندارد، تا جایی که مراسم های تشییع و سوگواری سردار سلیمانی به صورت زنده از ایران و عراق در ترکیه پخش شد .
وی یکی از برکات خون شهیدان سردار سلیمانی ، ابومهندس و همرزمانش را ارسال پیام جبهه مقاومت در دنیا بود ، افزود: تا کنون این گونه پیام رسانی درباره جبهه مقاومت در ترکیه صورت نگرفته بود ، باتوجه به بازتاب گسترده شهادت سردار در منطقه دیگر جایی جولان آمریکا در منطقه نیست ، زیرا گروه های بیشتری با جبهه مقاومت همدل و همسو شوند .
وی در پایان افزود: شبکه 14در ویژه برنامه های شهادت سردار سلیمانی در نشست های مختلف تحلیلی ، به بررسی حضور فعالیت های سردار سلیمانی در تحولات قدس ، لبنان، سوریه و عراق و منطقه را دگرگون ساخته است ، پرداخت ، زیرا  تحولات ویژه ای که در کشورهای منطقه بعد از ایشان شاهد هستیم ، مدیون خون پاک این شهید هستیم .
گفتنی است نشست تحلیلی «بازتاب های رسانه ای شهادت سردار سپهبد سلیمانی در ترکیه» با حضور دانشجویان دانشگاه مجازی المصطفی از کشورهای مختلف به صورت ویدیو کنفراس برگزار شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha