پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کاظم تقوی

حوزه/ مدیر تحقیقات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: اینکه بگوئیم برای نمایندگی کدام یک از دو مفهوم تعهد و تخصص بر دیگری برتری دارد، تقابل درستی نیست، چرا که این دو لازم و ملزوم هم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین کاظم تقوی، پیش از ظهر امروز در مناظره علمی منظومه فکری امام خمینی(ره) و نقش روحانیت در مجلس که در دفتر خبرگزاری رسا برگزار شد، عنوان کرد: در رابطه با شخصیت و اندیشه امام خمینی(ره) توجه به دو نکته مهم است.

وی افزود: حضرت امام به معنای واقعی کلمه یک شخصیت جامع بود، اگر شاه کلید شخصیت امام را جامعیت عنوان کنیم، به بیراهه نرفته ایم؛ ایشان به علوم عقلی و نقلی، دانش فقه و اصول و مقدمات آن به صورت عالی تسلط داشتند و این ها را با هم به صورت سالم جمع کرده بودند.

مدیر تحقیقات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) از یک طرف غرق در مباحث عرفان و فلسفه و از طرف دیگر غرق در مبارزات بود.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی بیان کرد: "عروه" و" وسیله" فقه کاملی نیستند، به حدی که صرف عروه زمینه ساز نگاهی سکولاریستی است، اما امام خمینی(ره) تحریرالوسیله را نگاشتند؛ در کنار آن کتب عرفانی و اخلاقی ایشان نیز از کتب اصلی و منبع به شمار می آید و در بین حکما و عرفای دو قرن اخیر و از مکتب تهران به این سو بی نظیر است و این در حالی است که امام در سنین جوانی این آثار را منتشر کردند.

وی تاکید کرد: اما علاوه بر جامعیت علمی، جامعیتی عملی نیز داشت، همان هایی که نگاه های فلسفی و عرفانی امام را قبول نداشتند، پشت سر ایشان نماز می خواندند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درس اخلاقی که امام خمینی(ره) داشتند، در دوره اخیر حوزه ها کم نظیر است، تصریح کرد: جمع بین سنت و تجدد از ویژگی های دیگر امام خمینی(ره) بود، در عین حال که ایشان یک فقیه، فیلسوف و عالم کامل بود و در سنت ها ریشه داشت، فرزند زمانه خود نیز بود.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی یادآور شد: امام یک رهبر سیاسی به معنای متعارف نبود، امام علاوه بر جاذبه های ظاهری، از نظر بعد اخلاقی بسیار غنی بود؛ اینگونه نبود که مجلس آرایی و بریز و بپاش داشته باشند.

وی ادامه داد: از شهریور ۱۳۲۰ حزب توده و جبهه ملی از احزاب بارز کشور بودند که کشور را عقب مانده می دانستند؛ امام با جامعیت خود توانست سخنگوی خواسته های ملت خود باشد.

مدیر تحقیقات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اینکه بگوئیم برای نمایندگی کدام یک از دو مفهوم تعهد و تخصص بر دیگری برتری دارد، تقابل درستی نیست، چرا که این دو لازم و ملزوم هم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی اضافه کرد: ما نباید خود را ذیل دین غربی در نظر بگیریم؛ اگر ما نیز در غرب زندگی می کردیم، در مقابل آن بلایی که کلیسا ایجاد کرد، مدافع سکولاریسم می شدیم، اما در حال حاضر ما هستیم و قرآن و آیات قرآن کریم با سکولاریسم همخوانی ندارد.

وی اظهار داشت: فتوحات خلافای صدر اسلام و بنی امیه و بنی عباس با مبانی شیعه همخوانی ندارد، ما وقتی شکل خشن آن فتوحات را می بینیم، داعش امروزی را می بینیم؛ همت آن بود که غنائم زیاد شود و امروز نیز شکل خشن آن را می توان در گروه های تندرو مانند داعش دید.

مدیر تحقیقات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ابراز کرد: اگر مفهوم جمهوری اسلامی را با خود حل کنیم، جمع بین سنت و مدرنیته برای ما حل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی مطرح کرد: امام به حق تعیین سرنوشت ملت معتقد بود؛ اگر ملتی حق تعیین سرنوشت داشته باشد، آنوقت ما مجلس را خواهیم داشت؛ امام اعتقاد داشت که مردم قیم نمی خواهند و کسی نباید برای مردم تصمیم بگیرد.

وی افزود: امام دخالت چند ملا در سیاست و عدم دخالت دادن دیگران را خطرناک تر از جدایی دین از سیاست می دانستند؛ البته این بدان معنا نیست که حق با اکثریت است، اما میزان رای ملت است و ما حق تحمیل به مردم را شرعا نداریم.

مدیر تحقیقات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: اسلام به ما اجازه دیکتاتوری را نداده و ملت ما هر طور رای داد، ما تابع آن هستیم، این اصل در صحیفه امام در جلد یازده و صفحه ۳۴ وارد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی بیان کرد: خط اولیای الهی و پیامبران همین بود، ابراهیم نبی و موسی پیامبر هیچ گاه با مردم درنیفتادند، بلکه با حاکمان ظالم دشمنی داشتند، طبق همین نگاه نیز تحمیل در نگاه امام جای ندارد.

وی تاکید کرد: ما وظیفه داریم که مردم را به سمت بهشت رهنمون کنیم، اما در این راه نباید آزادی های آن ها را سلب کنیم، بلکه باید به جایی برسیم که خودشان با اختیار «اشهد ان لا اله الاالله» بگویند.

مدیر تحقیقات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تصریح کرد: اینکه امام به جامعه مدرسین دستور می دهد که فقط درباره نمایندگان قم نظر دهند، به دلیل اهمیت آزادی مردم است، اما خود امام نیز مردم را ارشاد می کردند و باب هدایت هیچ گاه برای مردم بسته نیست.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی یادآور شد: بین آیت الله گلپایگانی و امام خمینی(ره) دوستی خاصی برقرار بود، اما بین فقه آن ها فاصله بعیدی وجود دارد.

وی ادامه داد: ما هنوز با نگاه های فقهی نتوانسته ایم مسئله ربا را حل کنیم، اگر با همین سطح از نگاه وارد مجلس شویم، کار ما لنگ خواهد بود.

مدیر تحقیقات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: سوال این است که جمهوری اسلامی نتوانست افرادی تربیت کند که وارد مجلس شوند و به قوانین و احکام اسلامی پایبند باشند؟ اگر در این زمینه اشکالاتی وجود دارد، ما باید یقه خود را بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی اضافه کرد: اگر ما به فقه امام برنگردیم مجلس ما ناتوان خواهد بود، علاوه بر این حوزه ما نیز در پاسخگویی به مردم ناتوان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha