جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یونان

حوزه/ اگناتیوس، متروپل شهر وولوس و نماینده اسقف اعظم آتن و یونان در آیین بزرگداشت چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواستار تداوم گفت‌وگوهای بینادینی بین دو کشور شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه اگناتیوس، متروپل شهر وولوس و نماینده اسقف اعظم آتن و یونان در آیین بزرگداشت چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواستار تداوم گفت‌وگوهای بینادینی بین دو کشور شد.

در این رویداد، رایزنی فرهنگی ایران در یونان با همکاری و مشارکت متروپل و مرکز آکادمی و بخش فرهنگی و دانشگاه تسالیای وولوس، نخستین ویژه برنامه جشن چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را برگزار کرد.

این ویژه برنامه با حضور علی‌محمد حلمی، رایزن فرهنگی ایران در آتن، عالیجناب اگناتیوس، متروپل وولوس، نیکوس چوکاس، رئیس بخش فرهنگی آکادمی، آثاناسیوس لیوپیس، نماینده وولوس در پارلمان و اعضای شورای شهر در سالن آمفی تأئتر دانشگاه تسالیا شهر وولوس برگزار شد.

اگناتیوس طی سخنانی، با اشاره به همکاری‌های فرهنگی دو کشور ایران و یونان گفت: ما دارای همکاری‌های خوبی در موضوعات فرهنگی و دینی با کشور ایران هستیم و اندیشمندان حوزه دین دو کشور در سال ۲۰۱۷ مقالات بسیار مهمی را در نشست علمی ارائه دادند که این دور از گفت‌وگوها در سال گذشته یعنی ۲۰۱۸ در متروپل شهر آتن و وولوس برگزار شد و بسیار موفق بود و به زودی دور بعدی در تهران برگزار خواهد شد.

متروپل و نماینده اسقف اعظم آتن و یونان با اشاره به فرهنگ و تمدن ایران نیز افزود: ایران دارای تمدنی چند هزار ساله است و ایرانیان بر اساس فرهنگ دیرینه خود اهل گفت‌وگوهای سازنده و دارای پیشبنه فرهنگی و علمی بسیار مهمی هستند.

وی با بیان اینکه ایرانیان خدمات ارزنده‌ای به جهانیان ارایه کرده‌اند، گفت: به همین دلیل همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور نقش مهمی در شناخت بیشتر ملت‌های دو کشور خواهد داشت که در عصر حاضر بسیار حایز اهمیت است.

اگناتیوس در ادامه، افزود: این نخستین کار مشترک فرهنگی و هنری با مرکز فرهنگی آکادمی ولوس و دانشگاه تسالیا است و ما درصدد هستیم که این همکاری‌ها را ادامه دهیم.

متروپل وولوس روابط ایران و یونان را دیرینه توصیف کرد و گفت: باید این همکاری‌ها در زمینه فرهنگی و گفت‌وگوهای بینادینی تداوم و توسعه یابد که این امر تأمین کننده منافع دو ملت را در پی خواهد داشت و به صلح جهانی و زندگی مسالمت‌آمیز کمک فراوانی خواهد کرد.

زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در ایران

حلمی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنان خود، گفت: یکی از مهمترین مشترکات فرهنگی اهل ایمان به ویژه مسیحیان و مسلمانان، اهمیت دادن به عدالت، محبت، ارزش‌های الهی و انسانی، صلح و دستگیری از ضعیفان است، بنابراین جوامع مسیحی و مسلمان در جهان به دلیل همین اشتراکات الهی و اخلاقی نه تنها باید همزیستی مسالمت آمیز و صلح آمیزی داشته باشند بلکه این پیام را که امروز جامعه بشری به شدت به آن نیاز دارد به آنان برسانند.

رایزن فرهنگی ایران افزود: در کشور بزرگ ایران که تاریخی هفت هزار ساله دارد، همیشه پیروان ادیان و مذاهب گوناگون همزیستی صلح آمیز و برادرانه‌ای داشته و دارند.

حلمی همچنین، گفت: امروزه در عصر صنعتی و مدرن متاسفانه دین به عنوان ابزاری برای اهداف سیاستمداران جنگ طلب و برخی دولت‌های غربی و قلدر قرار گرفته و سعی در ترویج خشونت و افراط گرایی دارند.

وی افزود: در کشور بزرگ ۸۵ میلیونی ایران مشاهده می کنید که پیروان همه ادیان ابراهیمی اعم از زرتشتی، یهودی، مسیحی و مسلمان در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می‌کنند و نسبت به هم مهربان، صمیمی و با اترام می‌نگرند.

رایزن فرهنگی کشورمان در یونان با اشاره به عظمت انقلاب اسلامی ایران گفت: ملت ایران به رهبری حکیمانه امام خمینی(ره)، انقلاب بزرگ اسلامی را پس از سال‌ها مبارزه به پیروزی رساند و مسیر پیشرفت و تعالی و استقلال و آزادی را انتخاب کرد.

حلمی افزود: ۱۱ فوریه امسال، روز پیروزی انقلابی است که ۴۱ سال از عمر با برکتش می‌گذرد و جهان شاهد دستاوردهای بزرگ علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و نظامی شگفت‌آوری است که ایران نوین و تمدن نوینی را بشارت می‌دهد و با داشتن جوانان مؤمن، علاقه‌مند و پُرکار در همه زمینه‌ها از جمله هنر، سینما و تأتئر رشد چشمگیری داشته است و فیلم‌های فاخری تولید کرده که در سطح جهان صاحب نام و نشان شده‌اند و جوایز بین‌المللی زیادی گرفته‌اند.

وی فیلم سینمایی «مریم مقدس» یکی از آثار برجسته سینماگران ایرانی دانست و گفت: این فیلم به زبان یونانی ترجمه و زیرنویس شده و امروز اولین اکران خود را در یونان برگزار می‌کند.

همکاری‌های فرهنگی و هنری ایران و یونان تداوم یابد

نیکوس چوکاس، رئیس بخش فرهنگی آکادمی وولوس طی سخنانی مطرح کرد: ایران در حوزه فرهنگی خدمات زیادی به جهانیان ارایه کرده است و ما اولین همکاری خود با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان را امشب با این نشست و نمایش فیلم حضرت مریم(س) آغاز کرده‌ایم و مصمم به ادامه همکاری‌های فرهنگی و هنری هستیم.

سخنران بعدی این مراسم، خانم النی خریسوپولوس، پژوهشگر دانشگاه و تهیه کننده فیلم‌های مستند بود که با اشاره به تاریخ و تمدن چند هزار ساله ایران گفت: ایران همچنان کشوری بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha