شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عاملی

حوزه/ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نادیده گرفتن برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی، حقیقتاً به معنای کفران نعمت الهی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی طی سخنانی در جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، ضمن رونمایی از پوستر فراخوان این همایش اظهار داشت: در ایام الله دهه مبارک فجر باید بیش از پیش به نعمت الهی انقلاب اسلامی فکر کنیم و خداوند را به خاطر این نعمت شاکر و سپاسگزار باشیم.

وی افزود: شکر این نعمت یعنی توجه به این موضوع که انقلاب اسلامی واقعاً از نظر اجتماعی، فرهنگی و دینی ما را زنده کرده است. در مقابل شکر گذاری نعمت های انقلاب که بزرگترین نعمت تاریخ ایران به حساب می آید، کفران این مساله به معنای پوشاندن و نادیده گرفتن نعمت انقلاب اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با یادآوری نقش شهیدان در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی ادامه داد: همه باید از شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعین حرم و... سپاسگزار باشیم چون به این شهدا مدیون هستیم.

وی گفت: این که حکیم بزرگ انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری بر اسلام انقلابی تاکید می کنند ریشه در تعالیم قرآنی دارد و این که بر اساس آیات قرآنی باید در راه خدا استقامت ورزید و بر ایمان و عمل صالح تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی حرکتی خلاف جریان رایج سیاسی و فرهنگی غرب است و در حالی که بسیاری از متفکران و از جمله آنتونی گیدنز عصر انقلاب دینی را پایان یافته تصور می کردند؛ در عصر سیطره و تسلط سکولاریسم یک انقلاب دینی به پیروزی رسید و جهان را متحول کرد. در آن زمان عوامل اقتصادی و دموکراسی خواهی را عامل انقلاب تلقی می کردند ولی انقلاب اسلامی با مطالبه الهی و دینی ظهور پیدا کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی گفت: حرکت های علمی از این دست هرچه خود جوش تر باشد موفق تر است و به همین دلیل باید اتکاء به منابع دولتی در این زمینه کاهش یابد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به رشته های علمی جدید که حاصل پیشرفت های فناوری و ارتباط این پیشرفت ها با حوزه فرهنگ است، توجه خوبی دارد.

وی با اشاره به رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین سیاست های علمی و فرهنگی گفت: رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که ایده ها در قالب لوایح باید از جانب دستگاه های ذی نفع و نهادهای مردم نهاد برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شوند.

وی افزود: حوزه فناوری های نو یک حوزه بسیار مهم است و چون بر اثر این فناوری ها ما با یک انتقال بزرگ اجتماعی مواجه شده ایم و به همین علت دیگر روش های سنتی و قدیمی حکمرانی توانایی اداره جامعه را ندارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به مفهوم جغرافیای فرهنگی ادامه داد: واقعیت این است که جغرافیای فرهنگی تغییر کرده است و امروز همه می دانند که فرهنگ یک جامعه توسط دولت و جامعه در حوزه جغرافیایی آن جامعه به تنهایی ساخته نمی شود بلکه با توجه به ارتباطات همزمان و یکپارچه متغیرهای و مولفه های زیادی در فرهنگ تاثیرگذار هستند که خارج از جغرافیا قرار دارند و در واقع مداخلات فرامحلی فرهنگی زیاد شده است.

وی با اشاره به میزان تولید محتوای دیجیتال در منطقه غرب آسیا گفت: نقش این منطقه در تولید محتوای فضای مجازی کمتر از یک درصد است و بیش از ۹۹ درصد این محتوا توسط جهان دیگر یعنی جهان غرب تولید می شود که این موضوع یک تهدید است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین ابراز داشت: بر اساس تحول در حوزه فناوری های جدید، بسیاری از رشته های علمی دچار تغییر و تحول جدی شده اند و می توان گفت هوش مصنوعی مفاهیم زیادی و از جمله مفهوم حکمرانی را تغییر داده است.

وی ادامه داد: امروز با یک عرصه بزرگ در محیط دیجیتال مواجه هستیم و طرح موضوع سواد رسانه ای و مجازی در واقع از یک تحول بنیادین در علوم خبر می دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت کار علمی در این زمینه گفت: بنا بر این انجمن علمی سواد رسانه ای یک انجمن مهم و مادر علمی است که می تواند کارکردهای زیادی داشته باشد، ضمن آن که موضوع سواد رسانه ای از ابعاد مختلف قابل دسته بندی است و با توجه به تاثیرات فضای مجازی در زندگی ما، این فضا یک فضای حقیقی و واقعی است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha