پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر / میزگرد بررسی حقوقی و سیاسی طرح معامله قرن

حوزه/ به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی میزگردی با عنوان «بررسی حقوقی و سیاسی طرح معامله قرن» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، عصر امروز به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی میزگردی با عنوان «بررسی حقوقی و سیاسی طرح معامله قرن» برگزار شد. در این میزگرد، استاد ستار عزیزی دانشیار گروه حقوق و استاد حسن رحیمی روشن، دانشیار گروه علوم سیاسی به تشریح این معامله و وضعیت منطقه و فلسطین پرداختند.

در ابتدا استاد رحیمی با بیان اینکه یهودیان معتقد به عرض یهود هستند، اظهار کرد: یهودیان با این اعتقاد از سراسر دنیا به منطقه فلسطین آمده اند که این منطقه عرض یهود است و از آن جا به زمین پا گذاشته اند.

وی افزود: یهودیان که در ابتدا هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده بودند با کمک دولت انگلیس، در سال ۱۹۴۸ به فلسطین مهاجرت کردند و تشکیلاتی در حد یک دولت کامل را ایجاد کردند.

رحیمی با اشاره به اینکه یهود تمام زیر ساخت های تشکیل دولت مستقل را دارا بود، ابراز داشت: یهودیان توانستند با نفوذ به داخل کشور فلسطین و با اشغال آن، در حدد ۵۰ درصد از کشور فلسطین را تصرف کردند.

وی تصریح کرد: بعد از مدتی اعراب به این اقدام واکنش نشان دادند، اما در جنگی نابرابر شکست خوردند و با پیروزی اسرائیل در این جنگ ها، مناطق بیشتری به تصرف رژیم صهیونیستی درآمد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با وجود آنکه سازمان ملل تقسیم بندی فلسطین و اسرائیل را قبول کرد، اما اسرائیل باز هم دست به تجاوز زد، گفت: در جنگ های بعدی نیز مناطق بیشتر به اشغال اسرائیل درآمد.

وی در ادامه با اشاره به مطرح کردن معامله قرن توسط ترامپ، تاکید کرد: ترامپ با مطرح کردن این معامله، تمامی طرح های قبلی را کنار گذاشت و به دنبال تحقق وطن صد در صدی قوم یهود است.

رحیمی خاطر نشان کرد: تنها کشوری که در برابر این زیاده خواهی ها همراه و یاور فلسطین بوده، جمهوری اسلامی ایران است و لذا آمریکا و اسرائیل به دنبال خلا سلاح کردن و تضعیف جمهوری اسلامی هستند.

وی در پایان تاکید کرد: آمریکا با مطرح کردن مباحث هسته ای و عدم استفاده ایران از صنعت موشکی به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی است تا اگر روزی به ایران حمله کردند ما توانایی مقابله را نداشته باشیم.

بررسی معامله قرن از بعد حقوقی

در ادامه استاد ستار عزیزی با تببین ماجرا از بعد حقوقی پرداخت و گفت: یهودیان پس از حضور در کشور فلسطین رفته رفته قسمت های بیشتری از این کشور را اشغال می کردند، و به دنبال آن بودند تا قدس را به عنوان پایتخت خود انتخاب کنند.

وی با اشاره به آوارگی فلسطینیان از کشور خود، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از منظر حقوق بین الملل به این مسئله نگاه کنیمف قطعا اسرائیل نقض کننده قوانین بین المللی است، اما حق وتو آمریکا تا به حال مانع از صدور قطعنامه علیه اسرائیل شده است.

عزیزی تصریح کرد: حق وتو مخالف فلسفه حقوقی کشور ها است و باید گفت این حق به طور قطع، عادلانه نیست اما متاسفانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها دولتی که معتقد است سراسر کشور فلسطین متعلق به این کشور است و اسرائیل این حق را غصب کرده است، ایران است، گفت: یکی از مشکلات موجود در این کشور این است که بسیاری از اعراب زمین های خود را در گذشته ۷۰ تا ۸۰ برابر قیمت اصلی آن به یهودیان فروخته اند و پس از مدتی متوجه شدند که جمعیت یهودیان با آنها برابری می کند و حتی بیشتر از فلسطینیان شده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اسرائیل به این حد قانع نبود و در مناطق باقی مانده نیز اقدام به ساخت شهرک کرد تا مناطق باقی مانده فلسطین نیز به صورت یک دست نباشد.

وی، طرح معامله قرن را زمینه ساز یکپارچه شدن اسرائیل دانست و گفت: ترامپ با این طرح می خواهد تا کنترل مرزها و قدس را را از دست فلسطینی ها بگیرد و به جای آن از مناطقی که متعلق به خود فلسطینی ها بوده، مجتمع صنعتی و کشاورزی به آنها بدهد.

عزیزی تصریح کرد: نداشتن ارتش، اسلحه و حکومت مستقل از دیگر بندهای این معامله است و حتی با کشیدن جاده ای زیر زمینی، ارتباط زمینی را از مردم فلسطین خواهند گرفت و از آن طریق نوار غزه را به کرانه باختری وصل می کنند.

وی، طرح ترامپ را جنایت جنگی دانست و گفت: اگر دولت اشغالگر وارد مناطق اشغالی شود و اقدام به شهرک سازی کند، از منظر حقوق بین الملل مرتکب جنایت جنگی شده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در این طرح حتی آوارگان اجازه بازگشت به کشور خودشان را ندارند و اجرایی کردن آن در تضاد کامل با قطعنامه شورای امنیت می باشد.

وی با بیان اینکه ترامپ همه تعهدات را زیر پا می گذارد، تاکید کرد: امرکیا نباید قدس را به عنوان پایتخت معرفی می کرد، اما برخلاف همه تعهدات و قوانین بین المللی این کار را هم انجام داد.

عزیزی با تاکید بر اینکه ترامپ همه چیز را به صورت بازاری می بیند، اظهار داشت: برخلاف آمریکا، جمهوری اسلامی طرحی را ارائه کرد تا با برگزاری انتخابات در سراسر فلسطین خواسته اصلی مردم این کشور مشخص شود.

وی این راه را دموکراتیک ترین راه حل عنوان کرد و گفت: آمریکا می داند که این کار بدون جنگ، زمینه ساز نابودی اسرائیل است و همانند کاری که ماندلا در آفریقا کرد می توان به موفقیت دست پیدا کنند.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به وسعت اسرائیل یادآور شد: کل فلسطین به اندازه کل استان کرمانشاه است و یا اینکه ایران ۸۰ برابر اسرائیل است، بنابراین اسرائیل وسعت چندانی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha