جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ملکی

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه کشور گفت: تمامی مدیران مدارس علمیه باید به اصول برنامه جامع تربیتی حوزه مسلط باشند و آن را مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در خصوص سفر اخیر خود به کرمان بیان کرد: در جهت اجرایی شدن برنامه جامع تربیتی حوزه در آذر ماه سفری به زنجان و سپس استان مرکزی و سمنان داشتیم و اخیرا نیز در استان کرمان حضور یافتیم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه کشور افزود: در این سفر، دو گروه ۵ نفر در کرمان حضور یافت که در این استان افراد به سه بخش تقسیم شدند، در این میان دو نفر از اساتید اخلاق و دو نفر مشاور به تمامی مدارس علمیه ورود پیدا کردند.

وی اظهار کرد: این گروهها حداقل در هر مدرسه نصف روز حضور داشتند و جلسات اخلاق با طلاب و اساتید و کارگاه مشاوره انگیزه و جهاد تربیتی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی بیان کرد: همچنین جلسات متعددی با حضور کل مدیران و معاونین تهذبب در مدارس در کرمان برگزار و برنامه جهاد تربیتی با حضور آنان آغاز شد، همچنین کارگاه مشاوره و انگیزه را برگزار کردیم.

وی عنوان کرد: آئین افتتاحیه و بهره‌برداری از مرکز مشاوره با حضور اساتید و مدیران و نماینده ولی فقیه برگزار شد، در این مرکز قرار است طلاب از حضور مشاورین متخصص بهره مند شوند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: درس اخلاق برای کل مدیران در این دوره برگزار شد و جلسه ای نیز برای خانواده طلاب از پایه ۷ تا ۱۰ تشکیل شد، همچنین کارگاه آموزشی برای طلاب شکل گرفت.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در این سفر، در همایش تجلیل از سردار قاسم سلیمانی، سردار مقاومت و همراهان در گلزار شهدا حضور یافتیم، همچنین جلسه‌ای با حضور ۵۰۰ تن از علما و روحانیون در تجلیل از شخصیت حاج قاسم و بیان خاطرات و سخنرانی‌های ایشان برگزار شد.

وی تصریح کرد: در محل استقرار برنامه‌ها، به مدت دو ساعت جمع‌بندی‌های نهایی انجام و چند مصوبه ارائه شد که بر اساس مهم ترین مصوبه، مدیران استان باید در دو امر جدیت لازم را داشته باشد که شامل راه اندازی درس اخلاق هفتگی به عنوان پایگاه اخلاقی با محویت طلاب و خانواده و اقشار مختلف در مسجد امام است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی اظهار داشت: سرکشی بیشتر از مدارس نیز یکی دیگر از مصوبات بود که می تواند خروجی‌های مثبتی داشته باشد، در این باره حجت الاسلام مومنی به مدارس سرکشی دارند و به مشاوره و ارائه درس اخلاق می‌پردازند.

وی با قدردانی از نماینده ولی فقیه و معاونین تهذیب مدارس و مدیران در برگزاری جلسات گفت: پیگیری مصوبات در این سفر مورد تاکید است و سفر به کرمان، یکی از برنامه‌های موفق و موثر بود، عمده سرفصل مباحث ما راه و روش تربیت است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: تمامی مدیران مدارس علمیه باید به اصول برنامه جامع تربیتی حوزه مسلط باشند و آن را مورد توجه قرار دهند، چرا که  مدیر مدرسه یک مربی است و باید مطالعاتی از اصول تربیتی داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مصوبات است که ماهی یک بار مدیران مدارس برای انتقال تجربه گرد هم آیند و برای حل مسائل با خرد جمعی وارد عمل شوند، مدیر باید پدر باشد، وقتی مصادیق مربی و پدر بودن را برمی‌شمریم برخی از مدیران، خود را ارزیابی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی عنوان کرد: این جلسات فرصتی برای اظهار نظر مدیران نیز می باشد، طرح دیگر تبیین برنامه جامع تربیتی است. مربی و مدیر واقعی کسی است که برنامه تربیتی داشته باشد و نمی‌شود مدیری برنامه تربیتی نداشته باشد. این طرح قابلیت اجرا دارد.

وی تصریح کرد: در این خصوص برخی از مدیران نسبت به طرح  توجیه  نشده بودند، در حالی که به این مباحث علاقه‌مندند، در این باره برنامه‌های مدونی داریم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: در طرح میثاق ۲ و ۳ ارزیابی ما از مدیران، خروجی مدارس است و افرادی که در میثاق ۲ و ۳ و ۴ دارای شاخصه های انگیزه و تربیت و آداب باشند مشخص خواهند شد.

وی گفت: اگر مدیر به خوبی عمل کرده باشد ارزیابی این گونه معنا می‌دهد و تنها با نامه نگاری نمی‌شود به ارزیابی پرداخت، وقتی خروجی محور به مسائل نگاه می‌کنیم تاثیرات فراوانی دارد و مدیران با انرژی دیگری به مدارس بازمی گردند و موجب تحول می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: در این سفر نقاط ضعف و قوت استان ها را متوجه می شویم، وقتی مدیر مدرسه در استان، دلسوزانه عمل کند تاثیر به سزایی در طلاب دارد اما مدیری که اداری برخورد کند و پیگیری و سرکشی دقیقی نداشته باشد اثر آن در مدارس و طلاب کاملا مشهود است.

وی عنوان کرد: توصیه داریم دیگر معاونت‌ها نیز چنین سفرهایی به مدارس در استان ها داشته باشند، انجام چنین سفرهایی به استان‌ها و ارزیابی مدارس دارای آثار و برکات زیادی است و زمینه را برای رشد و تعالی فراهم می‌کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha