پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/مصاحبه با امام جمعه نجف در خبرگزاری حوزه

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین قپانچی به ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی، مانند شجاعت، اقتدار و قدرت اشاره کرد و گفت: تحلیل بالا و احاطه بر مسائل و مشکلات سرزمین‌های اسلامی، از دیگر ویژگی‌های او بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امام جمعه نجف با حضور در جمع طلاب و فضلای مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، به روایتی از امام سجاد(ع) اشاره نمود و ابراز داشت: حضور در میان طالبان علم ارزشمند است.

وی، در ادامه، چهلمین روز  سرداران شهید «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» را مورد توجه قرار داد و  گفت : اخلاق، رفتار و سلکوک حاج قاسم سلیمانی مثال‌زدنی بود؛ ایشان با تمسک به اخلاق و فروتنی مثال‌زدنی در  اختلافات سیاسی و معرکه‌های جنگ حضور داشت  و  این رأفت و عطوفت اسلامی را با تمام گروه‌های اسلامی متجلی می‌ساخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین قپانچی به دیگر ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی، مانند شجاعت، اقتدار و قدرت اشاره کرد و گفت: تحلیل بالا و احاطه بر مسائل و مشکلات سرزمین‌های اسلامی، از دیگر ویژگی‌های او بود.

وی به اوج تجلی شجاعت، تواضع و فداکاری در شهید ابومهدی اشاره نمود و اذعان داشت: خون پاک شهدای مقاومت، به ویژه حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، اثرات فراوانی برای تجلی اقتدار اسلامی رقم زده است و برکات فراوانی برای سرزمین‌های اسلامی به دنبال خواهد داشت.

امام جمعه نجف، در ادامه، به ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی در عین روزافزونی دشمنی استکبار جهانی با آن اشاره نمود و اظهار داشت: انقلاب اسلامی در زمانی به پیروزی رسید که جهان داشت به این نتیجه می‌رسید که دین از توان تشکیل نظام سیاسی و حکومتی برخودار نبوده، مبانی دینی صرفاً مقوله‌ای شخصی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قپانچی به سابقه انقلاب‌ها در گستره تاریخ اشاره و خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با تأسیس جمهوری اسلامی، تجلی مبانی دینی در زیست بشری، به ویژه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را مورد تأکید قرار دادند.

وی مردمی بودن انقلاب ملت ایران را از ویژگی‌های منحصر به فرد و بارز انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را به دور از حزب‌بازی و فقط با بیداری و فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی به پیروزی رساندند.

امام جمعه نجف خاطرنشان کرد: برخی از علمای حوزه‌های علمیه، حفظ دین بدون امت را مورد توجه قرار می‌دادند و برخی نیز بر حفظ توأمان دین و امت  می‌کوشیدند که امام خمینی(ره) با تمسک به نظریه دوم و تأکید بر حفظ دین در کنار حفظ امت، حکم و حاکمیت بر امت اسلامی را منحصر در ذات اقدس الهی می‌دانستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قپانچی با بیان این که امام خمینی(ره) همواره بر حمایت از امت اسلامی و نجات ایشان از دست مفسدان، ظالمان و مستکبرین تأکید داشتند، تصریح کرد: نجات ملت، از مهم‌ترین مسئولیت‌های علمای دین در گستره تاریخ بود، زیرا فراعنه و سلاطین جور، انبیا و اولیای الهی را به دلیل حمایت صالحین از امت به شهادت می‌رساندند.

امام جمعه نجف حفظ دین و حفظ امت را از وظایف تک تک طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: ضمن اهمیت جایگاه روشنگری و تبیین معارف ناب الهی، حفظ امت را نباید منحصر در مباحث تبیینی نمود؛ علما باید حافظ امت در برابر مشکلات و مسائل باشند و در حوادث دنیوی نیز به داد ملت برسند.

وی، در ادامه، به مصادیقی از حضور پرشور علما و روحانیون در عرصه حمایت و همدلی با ملت، در رویارویی با مشکلات و دایره تأثیرگذاری این رویکرد اشاره نمود و یادآور شد: مسئولیت علما همواره حفظ دین و صیانت از امت در برابر تمام مشکلات و ناملایمات بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قپانچی، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تبیین صحنه سیاسی عراق، با بیان این که مردم عراق در سال‌های اخیر از چندین مرحله خطرناک و بسیار مهم با موفقیت عبور نموده‌اند، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری نظام سیاسی مردم‌سالارانه و توجه به رأی امت، یکی از مراحل مهم در سالیان اخیر بود.

امام جمعه نجف جنگ داخلی و انهدام گنبد امامین عسکریین(علیهماالسلام) و ۱۲۰ انفجار در هر روز در این سرزمین و کشاندن درگیری‌ها به جنگ‌های داخلی را از دیگر رخدادهای عراق دانست و ابراز داشت: ظهور داعش و تصرف بیش از چهل‌درصد سرزمین‌های عراق به دست افراطیون نیز از دیگر مراحلی بود که با موفقیت و در سایه‌سار حمایت مردم و مرجعیت سپری شد.

وی مرحله اخیر را ایجاد اختلاف بین گروه‌های شیعی و تحمیل فتنه دانست و ابراز داشت: دشمنان اسلام و ملت عراق به متحمل شدن شکست در مراحل قبلی، به دنبال ایجاد تفرقه در میان گروه‌های شیعی بودند که الحمدلله این حرکت مذبوحانه نیز به شکست می‌انجامد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha