جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والملسمن مهدی اقبالی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علوی قم تصریح کرد: یکی از الزامات مهم دفاع از انقلاب اسلامی و تبیین صحیح دستاوردهای آن برای جامعه، انقلابی بودن و به خصوص انقلابی ماندن حوزه است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اقبالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک  چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: در برهه زمانی فعلی که وارد گام دوم شده ایم، طلاب و روحانیون و علما، رسالت بسیار مهم و سنگینی در راستای دفاع از انقلاب اسلامی و حراست از ارزش های آن برعهده دارند.

انقلابی که تحیر نظریه پردازان دنیا را به همراه داشت

وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی پدیده منحصر به فردی بوده است که هنوز هم پس از گذشت ۴۱ سال می توان از آن گفت و شنید و به تحلیل زوایای آن پرداخت، افزود: این که ملتی با دست خالی و برپایه اعتقاد به خدا و با رهبری حضرت امام خمینی(ره) توانست بساط نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را برچیند، باعث شد که در سال ۵۷ و حتی تا به امروز، بسیاری از سیاست مداران و تحلیلگران دنیا دچار تحیر و شگفتی شوند، چه آن که امام راحل به پشتیبانی ملت نه تنها در برابر شاه بلکه در برابر همه دنیای استکبار و استعمار ایستاد و زمینه عزت و استقلال مردم بزرگ و شریف ایران را فراهم نمود.

وی با تاکید بر لزوم شناختن و شناساندن شاخصه ها و مؤلفه های اصلی انقلاب اسلامی گفت: به عقیده بنده، مهم ترین شاخصه انقلاب اسلامی، بحث دین و مکتب و اسلام بوده است و پس از آن رهبری یک عالم و فقیه شجاع که به زمانه خود آگاهی کامل داشته و با شجاعت هر چه تمام در برابر همه دنیای مستکبران و ستمگران عالم ایستاد و از موضع به حق خود عقب نشینی نکرد.

نقش مهم مردم و رهبری در پیروزی انقلاب اسلامی

این مدیر حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: پس از رهبری، نقش مردم در پیروزی این انقلاب، یک نقش بسیار مهم و تعیین کننده است و در طول این چهل و یک سال نیز انقلاب اسلامی همواره تکیه بر نقش مردم داشته و به دنبال تحقق مردم سالاری دینی در همه ابعاد و عرصه های آن بوده است.

وی افزود: البته مهم آن است که ما بدانیم که در جریان انقلاب و نهضت به دنبال چه بودیم و هدفمان چه بود تا مبادا راه را گم کنیم؛ کسانی در این انقلاب به مسایل از نگاه ملی گرایانه یا سوسیالیستی نگریسته و به تحلیل می کردند آن می پرداختند، اما واقعیت آن است که مردم ما برای خدا و اسلام قیام کردند و هدف اصلی انقلاب نیز ایجاد یک تحول اساسی در جهت انسان سازی و تحقق عزت و کرامت حقیقی انسان در پناه دین و عمل به آموزه های قرآن و اسلام بوده تا انشاالله این انقلاب زمینه تحقق حکومت جهانی حضرت حجت(عج) را فراهم آورد.

تحقق استقلال کشور در سایه حاکمیت دین

وی همچنین با اشاره به شعار بسیار مهم "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" که اوایل انقلاب زیاد مطرح می شد، اظهار داشت: استقلال یکی از شعارها و مطالبات بسیار مهم ملت ما در جریان انقلاب اسلامی بوده و اساساً پیروزی انقلاب نیز نشان داد که کشور و ملت ما وابستگی به بلوک غرب و شرق ندارد و برپایه ایمان به خدا ایستاده و به راه خود ادامه می دهد، چه آن که جامعه مکتبی یک جامعه مستقل است که وابسته به قدرت ها نیست و دارای حاکمیت اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی ادامه داد: از سوی دیگر، نگاه انقلاب اسلامی به مسایل، یک نگاه فرامرزی بوده و لذا به خود سرزمین جغرافیایی ایران محدود نمی شده است، کما این که اساساً نگاه حاکمیت بخشی به دین در گستره ی جهانی از اهداف و آرمان های بلند ما بوده که شکل کامل آن را انشاالله در دولت مهدوی نظاره گر خواهیم بود.

انقلابی ماندن مهم تر از انقلابی بودن است

وی همچنین با اشاره به این که حفظ و صیانت از انقلاب و دستاوردهای آن یک وظیفه بسیار مهم و کلیدی است، تصریح کرد: بی شک مهم از انقلاب کردن، انقلابی بودن است و مهم تر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن است به خصوص از حوزه های علمیه و روحانیت این انتظار می رود که زمینه تقویت روحیه انقلابی در سطح جامعه را هر چه بهتر و بیشتر فراهم کند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم افزود: در همین راستا باید میزان آگاهی و بصیرت توده های مردم به خصوص نسل جدید نسبت به اصل انقلاب و ارزش ها و آرمان های آن روز به روز ارتقا یابد و در این بین، دهه فجر فرصت بسیار خوبی است که این مباحث برای نسل های جدید به درستی بازگو شود.

رسالت خطیر مسئولان در راستای دفاع از انقلاب اسلامی

وی تاکید کرد: رسالت مهم دیگر ناظر به مسئولان و سیاستمداران نظام است که باید با تدبیر و مدیریت صحیح این انقلاب را به پیش ببرند و تهدیدها و خطرات متوجه انقلاب را از میان ببرند.

وی افزود: در این بین، لزوم توجه به مردم و رفع مشکلات آن ها از سوی مسئولان دارای اهمیت فوق العاده ای است چه آن که بر اساس آموزه های دینی و از جمله رویکرد پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین(ع) در بحث حکومت داری، یک حاکم و مسئول و کارگزار نظام اسلامی نباید از توجه به مردم و حل مشکلات آن ها غافل شود.

این مدیر حوزوی گفت: اگر خدای ناکرده در این باره بی توجهی و کم توجهی کنیم، چه به اصل انقلاب ضربه وارد می شود.

حوزه باید انقلابی بماند

وی همچنین با اشاره به نقش مهم حوزه های علمیه و اندیشمندان و اقشار فرهیخته و فکری جامعه در امر هدایت جامعه و پاسخ به شبهات علیه انقلاب اسلامی ابراز داشت: در روایات داریم که دو طایفه هستند که اگر خوب باشند و خوب عمل کنند، جامعه نیز به همان نسبت خوب می شود یکی مسئولان و اُمرا هستند و دیگری علما و اندیشمندان و لذا نقش این دو طیف در وضعیت جامعه بسیار مهم و اثرگذار است.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی افزود: با نگاهی به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حوزه های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم و تاکید ایشان مبنی بر این که حوزه مادر نظام اسلامی است، حوزه برای دفاع از انقلاب باید انقلابی باشد تا به خوبی بتواند توده های مردم را همچنان به سمت انقلاب و آرمان های انقلابی جذب نماید.

وی گفت: در واقع هویت و ماهیت انقلاب باید حفظ باشد و این رسالت مهم حوزه و علما و روحانیت است، چرا که ما اگر در این زمینه از نظر فکر و اندیشه و عملکرد و فعالیت ها،  درست انقلاب را برای مردم ترسیم کرده و با افکار و اندیشه های امام و رهبری آشنا سازیم، قطعاً این انقلاب بیمه می شود

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha